Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa "rese-kitet"

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas_964

Ny medlem
Jag är en glad amatör när det gäller foto, men tycker det är hemskt roligt.
Jag skall iväg på en längre resa till Filippinerna och har tänkt skaffa mig lite bättre foto utrustning.
Har idag en 400d med kit objektiv efs 18-55.
Ska man satsa på helt ny kamera med ett vettigt allround objektiv eller ska man behålla kameran och enbart köpa objektiv?
Jag har en köpare på min 400d om jag skulle bestämma mig för att köpa en ny kamera.
Det är mest resor kameran kommer att användas till, djur och natur, men även storstad och semesterliv. Vill ha en hyfsad zoom.
Funderar även på det här med filmning, ni som har möjligheten i era nyare kameror, använder ni det? Och hur funkar det isåfall?
Hur hade ni som kan gjort?
vill ju helst inte att det ska springa iväg allt för mycket i pris.
som alla andra vill man ju ha så mycket som möjligt för pengarna.
Men samtidigt hade jag tänkt att ha grejerna en längre tid.
kan väl tänka mig en budget på 10-12 möjligen 15tkr om ni tycker att ett kamera byte är att rekommendera.

hoppas det är någon som lyckas ta sig igenom allt svammel och komma med ett bra förslag.

mvh Andreas

Jag tycker det är svårt att rekommendera resekit. På resan vill man ju ha något kompakt. Om du tycker om att bära så hade jag lagt 10-12' på:

Begagnad 5D (ca 6000)
Begagnad Sigma 20-40 (ovanlig men prisvärd vidvinkel för FF. Begagnad för 2000)
50 1.8 (1000 kr)
Sen har du 300 över. Spara lite och köp en 70-200L begagnad. (ca 4000)

Jag reser flitigt och har ett par gånger sålt min systemkamerautrustning pga otympligheten som gör att färre färre bilder tas och att utrustningen stjäl för mycket av upplevelserna under resan.
Efter några år med kompaktkameror har jag åter köpt system: Panasonic DMC-G3 med kitoptik och zoomen 45-200 (90-400 i 35-formatet). Samt en Raynox DCR-250 närbildslins. Detta innebär att jag täcker in det jag behöver och kan ha hela utrustningen i en relativt kompakt bältesväska. Kan promenera omkring och inte bli påmind om utrustningen, samtidigt som den kan tas fram på ett par sekunder. Ev ska jag komplettera med en ljusstark 50-mm optik för att smidigare kunna få snygg bakgrundsoskärpa i vissa bilder.

Sonys Nex-system funderade jag på men detta känns meninglöst om man ofta fotograferar med längre optik pga de stora objektiven.

Brukar ha med min 400d när jag reser då den är liten och bra.Har även med mig två små ljustarka gluggar med mig 50mm f1.8 eller f1.4 och 24mm f2.8 och även en Samyang 8mm fisheye.Det täcker det mesta sen har jag lilla kompakten S95 i byxfickan när jag behöver ta bilder på sådant som inte kräver kortskärpdjup.

Beror ju lite på vad du siktar på för kvalitet, men jag hade nog valt en suoerzoom, typ 18-200 och ett ljusstarkt fast objektiv typ sigma 30mm f1.4 om jag skulle shoppa för en resa och målet var att ta familjebilder och vanliga semesterfoton.

Om du behöver/vill byta huset beror väl på om du känner att du saknar nåt nu eller nåt som inte funkar fullt ut, annars är det väl bättre att hänga kvar i det....

tackar för svaren.
missade att skriva att jag helst vill ha 1 objektiv som är någorlunda bra över hela registret.
Jag vill helst inte hålla på att byta objektiv en massa gånger.
Hittade ett sigma 18-250 f/3.5-6.3 dc os hsm på cameranu.nl för 409 euro.
Är det något att ha eller bör man ha med sig något mer som är ljuskänsligare?

Andreas

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto