Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa porträttobjektivet för canon dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
om man vill ha ett bra porträttobjektiv för max 5000 kr till en canon dslr - vad skulle ni rekommendera?
 
annars så är 85/1.8 inte fy skam! Till skillnad från femtian är det riktigt skarpt redan på full glugg.
 
Ja, eller varför inte Canon EF 50/1,4 USM (4872 kr på cyber) om du vill ha en ljusstarkare, skarpare och bättre byggd 50mm med USM.
 
Eller varför inte 50mm macro?

Ska enligt rykten vara det allra bästa 50mm som canon har tillverkat.
(bortsett från AF-motorn)

Dessutom får du bra prestanda i närområdet på köpet.....

(tester avser alltid med fokus inställt på "oändligt"?)

+ att du får motljusskydd "gratis"!
 
Som poträttobjektiv så skulle jag helt klart välja Canon EF 50/1,4 USM framför Canon EF 50/2,5 Macro, USM är väldans trevligt + att du kan få betydligt kortare skärpedjup.
men som kompromiss om du behöver macro oxå, så är det helt klart ett alternativ.
 
Kim10D skrev:
+ att du kan få betydligt kortare skärpedjup.
Vad jag förstår är detta extra viktigt med tanke på sensorns storlek jämfört med film. En mindre sensor ger ju större skärpedjup vid samma bildvinkel och bländare.
Se detta inlägg av Pupillen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=132247#post132247
Dvs en 50/1,4 på en 10D motsvarar en 80/2,3 på en 35mm analog kamera avseende skärpedjup och bildvinkel (ej exponeringstid naturligtvis).

Ett 50/2,5 skulle därför kanske ge oönskat stort skärpedjup vid t ex porträttfoto.
 
müsli skrev:

Dvs en 50/1,4 på en 10D motsvarar en 80/2,3 på en 35mm analog kamera avseende skärpedjup och bildvinkel (ej exponeringstid naturligtvis).

Ett 50/2,5 skulle därför kanske ge oönskat stort skärpedjup vid t ex porträttfoto.

Exakt...och jag har allvarliga funderingar på att byta upp mig till f/1.4:an..(har f/1.8:an nu) inte minst för USM skull.
 
Ja, givetvis..men i det exemplet är ju sensorstorleken våldsamt mycket större oxå.

8.8 x 6.6mm VS 22.7 x 15.1 mm

Skillnaden blir då mycket tydligare så klart.
 
Erik: japp, den är väldigt trevlig, skarp, fin kontrast... byggkvaliteten känns också bra..
Billig är den ju också, inte fel alls ;)


Toni: jo, jag har 90:an, den är också väldigt väldigt trevlig, är väldigt nöjd med den..
Lite plastig kanske, men inte på långa vägar så plastig så att det stör..

Sigmas 105/2,8 är också väldigt fin, ligger i samma klass som Tamronet..
 
müsli skrev:
Se även Linmajon's praktiska test beträffande skärpedjup:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=128962#post128962

Han använde samma bildvinkel och samma bländare på två kameror med olika stor sensor. Skillnaden i skärpedjup är dramatisk. Den med mindre sensor ger betydligt större skärpedjup.

Dra nu inte slutsatsen att 10D (och även 300D) har annat skärpedjup än filmkamerorna i EOS-serien, eller 1Ds för den delen, bara för att EOS 10D (och 300D) har mindre sensor än 24x36 mm. De ger alla exakt samma skärpedjup under samma förhållanden (lins+avstånd+bländare).
 
mrelbe skrev:
De ger alla exakt samma skärpedjup under samma förhållanden (lins+avstånd+bländare).
Självklart är den projicerade bilden exakt samma om man använder samma objektiv och samma bländare, enda skillnaden blir ju hur stor del av den projicerande bilden som registreras.
Däremot med samma bildvinkel och bländare (och avstånd) ger en mindre bildsensor större skärpedjup.
 
Säger bara, Nikkor 80-200 2.8. Helt överlägset porträttsobjektiv!!!
iofs till Nikon då men endå :)

Ang bländare, jag använder sällan större bländare än 4, Det beror självklart hur långt ifrån du vill stå, men endå, man vill ju gärna att både näsa och ögon ska vara skarpa,?? eller??

/Adam
www.modellbilder.com
 
Adam: smaksak.. själv älskar jag porträtt med extremt kort skärpedjup, där bara ögonen är riktigt skarpa..
 
canon 85/1.8, framförallt pga den överlägsna prestandan vid stora bländaröppningar jämfört med 50/1.8 och 50/1.4.
Men det beror ju lite på vilka sorters porträtt du är ute efter också, du kan ta betydligt tajtare porträtt med 85:an utan att det ser alldeles bignose:igt ut =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.