Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bästa porträttobjektivet för canon dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir det "bignosigt" med en 50 mm på en dslr (som avses här), t ex 10D?
Det motsvarar ju 80 mm för film.

85/1,8 USM har fått bra resultat i photodo (4,1), men 50/1,4 USM fick bättre (4,4).

Jag frågar därför att jag är på g att skaffa 50/1,4 för dess överlägsna prestanda (enligt ett antal källor), t ex här. Den har bl a mindre bokeh vilket borde ha betydelse vid korta skärpedjup som t ex vid just porträtt.
Ni som tar mycket porträtt, vilken brännvidd använder ni?
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Den har bl a mindre bokeh vilket borde ha betydelse vid korta skärpedjup som t ex vid just porträtt.

Det där förstår jag inte. Bokeh kan väl inte vara litet eller mycket, utan bara av olika karaktär? Är inte bokeh en rent estetisk egenskap?
 
En definition av bokeh finns här.
Du har nog rätt i att det kanske är bättre att ange någon form av kvalitativ ("bra"/"dålig") bedömning, istället för kvantitativ ("mycket"/"litet"), och att det i någon mån är subjektivt vad som är bra/dålig bokeh. De flesta vill nog att suddigheten ska vara så "mjuk" som möjligt, utan skarpa kanter eller mönster, som det definieras i referensen ovan.
 
müsli skrev:
Blir det "bignosigt" med en 50 mm på en dslr (som avses här), t ex 10D?
Det motsvarar ju 80 mm för film.
Rätt. Det blir inte stora näsor med ett 50mm. Har både det och ett 85/1.8. 85:an är helt super och ger lite bättre porträttavstånd tycker jag, men ska du välja på ett är nog ett 50mm aningen mer användbart. 85:an är liiite mer begränsad till just porträtt, människor o dylikt, men det kan ju vara en smaksak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.