Annons

Bästa online backup för alla ens bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag skulle behöva anlita ett av de företag (man betalar för) som erbjuder obegränsat utrymme, bra hastigheten och som är prisvärd.

Jag har ett flertal hårddiskar fyllda med backup bilder inför datorhaveri, virus osv. Jag har nu flera TB av bara backup och sen lika många som orginal. Dels är det inte riktigt bra eftersom dom också kan gå sönder och dels blir det orimligt många hårddiskar.

Jag har tittat runt lite på nätet och tex Telia erbjuder obegränsat med utrymme för endast 29 kr/mån men hastigheten gör att 5 GB kan ta 1-2 dygn att spara. Att vända sig till de som annonserar om backup till företag, blir nog orimligt dyrt är jag rädd. Även säkerheten är ju viktig och det känns skrämmande att lägga alla sina (backup) bilder i händerna på ett företag man inte vet något om.

Därför vänder jag mig nu till er här på Fotosidan med förhoppning att någon har bra tips hur jag vettigast löser det hela.

MVH
Jacob Boman
 
du skrev: "blir det orimligt många hårddiskar."

MVH
Jacob Boman

Använder du ny hårddisk vid varje backup eftersom det blir "orimligt många"?
Varför inte använda olika generationer?
Exempel: du har ditt original, kallat org. sedan har du exempelvis tre backupdiskar, A, B och C.
Vecka 1 kopierar du org till A, vecka 2 kopierar du org till B, vecka 3 till C, vecka 4 till A igen, osv, osv.
Eller något annat liknande schema.
Vill du sedan öka säkerheten så bör minst en generation förvaras på annan plats än i bostaden. I bankfack t.ex. Där är det ditt behov av säkerhet som avgör.

"En backup kan vara bra att ha. Inte OM hårddisken kraschar, utan NÄR den gör det! För alla hårddiskar kraschar. Förr eller senare."
 
Crashplan.com har en väldigt välfungerande onlinebackup för 3-4$/mån. Tyvärr har du problemet att du måste ladda upp första gången där med. Dom har en insskicksservice men tyvärr bara för USA-adresser.

Crashplan har en gratisvariant och med den kan du ha en onlinebackup hos din kompis. Då kan du lämna en NAS (eller dina diskar) hos honom och så installerar han crashplan och pekar ut din NAS som din backup och sen sköts den via nätet. Det står mycket om detta på forumet på Crashplan.
 
Tack, men precis som du skriver så går alla sönder till slut.

Jag vore glad om jag i stället kan få svar på min fråga...
 
Crashplan.com har en väldigt välfungerande onlinebackup för 3-4$/mån. Tyvärr har du problemet att du måste ladda upp första gången där med. Dom har en insskicksservice men tyvärr bara för USA-adresser.

Tack för tipsen men jag måste ha en lösning här hemma. Att lämna bort hårddiskar till någon annan löser bara problemet mot tex en brand men inte själva huvudproblemet...
 
Jag använder Backblaze unlimited för USD 5 /månad http://www.backblaze.com/

Första backupen tog lååång tid men sen rullar det enkelt och automatiskt på. Jag kom dock nu på att jag däremot inte har kollat hur det fungerar att återställa - det bör man nog göra också....

/Claes
 
Jag skulle behöva anlita ett av de företag (man betalar för) som erbjuder obegränsat utrymme, bra hastigheten och som är prisvärd.

Jag har ett flertal hårddiskar fyllda med backup bilder inför datorhaveri, virus osv. Jag har nu flera TB av bara backup och sen lika många som orginal. Dels är det inte riktigt bra eftersom dom också kan gå sönder och dels blir det orimligt många hårddiskar.

Jag har tittat runt lite på nätet och tex Telia erbjuder obegränsat med utrymme för endast 29 kr/mån men hastigheten gör att 5 GB kan ta 1-2 dygn att spara. Att vända sig till de som annonserar om backup till företag, blir nog orimligt dyrt är jag rädd. Även säkerheten är ju viktig och det känns skrämmande att lägga alla sina (backup) bilder i händerna på ett företag man inte vet något om.

Därför vänder jag mig nu till er här på Fotosidan med förhoppning att någon har bra tips hur jag vettigast löser det hela.

MVH
Jacob Boman

Telias variant gäller för en (1) dator. Du måste ha en PC som du installerar särskild progrmvara på, och sedan är det bara från den PC:n du kan backa upp data. Funkar alltså inte om du har bilderna på en NAS.

Petter ...
 
Crashplan är riktigt bra men tar som alla vet lite tid första gången, i mitt fall 1TB på 6 dagar.
Fyller du en stor näve minneskort om dagen är det förmodligen inget bra alternativ, i annat fall kan det vara värt ett försök. Bra lina vid första backup rekommenderas.
 
Håkan och Per, det var inte min mening att vara sarkastisk och jag är ledsen om det uppfattades så!
 
Jag använder Backblaze unlimited för USD 5 /månad http://www.backblaze.com/

Första backupen tog lååång tid men sen rullar det enkelt och automatiskt på. Jag kom dock nu på att jag däremot inte har kollat hur det fungerar att återställa - det bör man nog göra också....

/Claes

Claes, hur lång tid ungefär tog det på Backblaze att ladda 1TB (om du gjorde det)? Alltid bra att ha kunna jämföra dom olika företagen. Jag antar väl att datorn kan stå på och laddas upp några dagar men man vill ju inte att kontakten bryts och det på något sätt gör att man måste börja från början...
 
Crashplan är riktigt bra men tar som alla vet lite tid första gången, i mitt fall 1TB på 6 dagar.
Fyller du en stor näve minneskort om dagen är det förmodligen inget bra alternativ, i annat fall kan det vara värt ett försök. Bra lina vid första backup rekommenderas.

Tack för ditt svar. Okej då är ni minst 2 härifrån som använder Crashplan. Nej, jag fyller inte en stor näve om dagen. Linan från min sida är 100 upp och 100 ner så där ska det inte vara problem men sen hänger ju att på vilken hastighet som finns på deras ände på linan...
 
Telias variant gäller för en (1) dator. Du måste ha en PC som du installerar särskild progrmvara på, och sedan är det bara från den PC:n du kan backa upp data. Funkar alltså inte om du har bilderna på en NAS.

Petter ...

Det där låter inte helt optimalt eftersom man gärna vill ha en stationär hemma och en laptop på resande fot, där man har tillgång till båda. Jag tror att vissas tjänster även tillåter en att kunna få tillgång till bilderna från vilken dator som helst så länge man kan logga in/kryptera med koder eller programvara (som kan ligga på ett usb minne)...
 
Jag kör livedrive.com
Den tjänsten valde jag efter att ha läst positiva utlåtanden här i forumet. Fungerar väldigt bra. Sök och du ska finna.
 
Jag kör livedrive.com
Den tjänsten valde jag efter att ha läst positiva utlåtanden här i forumet. Fungerar väldigt bra. Sök och du ska finna.

Anders, jag var inne och läste på. Vilket av de tre varianterna valde du och finns det något positivt och/eller negativt att säga om Livedrive och hur det funkar för dig? Är det tex så snabbt som dom hävdar och känns det som att ha en hårddisk till i datorn (förutsatt du valt Briefcase alternativet) eller är det överdrivet?
 
Tack för ditt svar. Okej då är ni minst 2 härifrån som använder Crashplan. Nej, jag fyller inte en stor näve om dagen. Linan från min sida är 100 upp och 100 ner så där ska det inte vara problem men sen hänger ju att på vilken hastighet som finns på deras ände på linan...

Har du 100/100 så är crashplan det rätta för dig. Det finns abbonemang för flera datorer hos dom. Sök här på FS om crachplan, det är ganska många som anlitar dom skulle jag tro. Själv skickar jag med gratisvarianten till min pappa och han till mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.