janc
Aktiv medlem
Ingår i vissa abonnemangTelia Cloud är dyrare. Just nu är det en kampanj där man får det gratis i tre månader. Sen kostar det 99kr/mån, plus 59 Kr i faktureringsavgift om man inte välje e-faltura.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingår i vissa abonnemangTelia Cloud är dyrare. Just nu är det en kampanj där man får det gratis i tre månader. Sen kostar det 99kr/mån, plus 59 Kr i faktureringsavgift om man inte välje e-faltura.
Man ska dessutom drifta fritidsboendet...
Jag kör Microsoft OneDrive, det fungerar bra men jag delar upp bilderna så att där lagrar jag endast färdigbehandlade bilder, råfilerna sparar jag på SSD-diskar som jag köper en per år, det är billigt och fungerar ganska bra, det är hyfsat lätt att hitta gamla bilder och om jag vill ha bildvisning så går jag in i OneDrive.Nu var det dags igen. NAS:arna hemma är fulla med Rå-filer- 6 TB. Slut på disk.
Har under årens lopp uppgraderat till större och större diskar. Disk är billigt. Men det är en tråkig process att trycka bilderna från gamla diskar till nya med jämna mellanrum. Och NAS:arna är så gamla så även själva burkarna bör uppgraderas. Då är det inte billigt längre.
Kollat lite på OneDrive och Google Drive. Där google toppar med 2 TB lagring. Hos Microsoft kan jag få sex terabyte om jag delar upp det i sex användarkonton. Men jag behöver ju troligen 12 TB om det ska hålla i några år till.
Vad har ni andra sett på marknaden. Vilka alternativ finns?
Ja, SSD vore såklart en variant. Bara att klistra på etikett med vilka årtal som lagrats på dem.Jag kör Microsoft OneDrive, det fungerar bra men jag delar upp bilderna så att där lagrar jag endast färdigbehandlade bilder, råfilerna sparar jag på SSD-diskar som jag köper en per år, det är billigt och fungerar ganska bra, det är hyfsat lätt att hitta gamla bilder och om jag vill ha bildvisning så går jag in i OneDrive.
600 dollars motsvarar 10 år med Tele2 Cloud.Tidigare var det dessutom så på Amazon S3 att det kostade att läsa tillbaka datat om man behöver det, dvs att man får betala för datat som skickas.
Dvs Lagra backup på S3 (skicka datat till Amazon S3) gratis . Återställa backup (Hämta från Amazon S3) långt ifrån gratis, förr var det ca $70 per TB. Jag har ca 14TB nu och sist jag kollade skulle det gå på ca $1000 att återställa från Amazon S3.
Jag hittade då ingen bättre lösning och det slutade med att jag byggde en egen, kostade ca $600 i engångskostnad.
Tele2 har också fakturavgift för den som väljer pappersvarianten. De tjänar fett med flis på att folk inte orkar välja andra alternativ.Telia Cloud är dyrare. Just nu är det en kampanj där man får det gratis i tre månader. Sen kostar det 99kr/mån, plus 59 Kr i faktureringsavgift om man inte välje e-faltura.
Jag har inte råkat ut för några haverier ännu och de äldsta är ganska många år.Ja, SSD vore såklart en variant. Bara att klistra på etikett med vilka årtal som lagrats på dem.
Men är det säkert. Kan inte såna diskar tappa minnet på samma sätt som USB-pinnar?
Mina NASar använder jag som du använder SSD. Speglade diskar för att överleva ett ensidigt haveri.Jag har inte råkat ut för några haverier ännu och de äldsta är ganska många år.
Du kan alternativt använda din NAS på liknande sätt som mina SSD om du kombinerar med OneDrive (eller annat)
Jag kör med SanDisk EXTREME Portable SSD, jag har alltid med mig en som backup när jag är på resande fot.
Hm, har själv satt upp linuxserver i fritidshuset och testat en mängd olika programvaror för molnlagring men inget som fungerar tillräckligt tillförlitligt eller så saknar de funktionalitet jag vill ha. Har snabbare fiber på landet än i stan.Jag byggde en egen Server som jag satte i mitt fritidsboende, som är tillräckligt långt bort för att klara ganska stora natur och krigs-katastrofer.
Nackdelen med min lösning är dock att man måste drifta den själv, så är man orolig över sådant eller saknar kunskapen skall man nog överväga att inte göra det.
Jag kör Windows på min, var enklast så. Så har jag ett antal VMs på den också, men dom används till annat än lagring.Hm, har själv satt upp linuxserver i fritidshuset och testat en mängd olika programvaror för molnlagring men inget som fungerar tillräckligt tillförlitligt eller så saknar de funktionalitet jag vill ha. Har snabbare fiber på landet än i stan.
Kör nu med Jottacloud som molnbackup och det fungerar väldigt bra men skulle helst köra egen lösning.
Intressant! Hur bra fungerar det? Kan du dela filer till andra med en länk? Jag har använt Dropbox i många år och har 3 Tb, men när antalet filer nu överstiger 300 000, börjar synkningen svikta.Jag kör iDrive 20TB 175$ för två år. Kreditkort årligen.
Jag tjatar lite.Intressant! Hur bra fungerar det? Kan du dela filer till andra med en länk? Jag har använt Dropbox i många år och har 3 Tb, men när antalet filer nu överstiger 300 000, börjar synkningen svikta.
Först en rättelse; Priset är per år med 2års avtal/ bindning.Intressant! Hur bra fungerar det? Kan du dela filer till andra med en länk? Jag har använt Dropbox i många år och har 3 Tb, men när antalet filer nu överstiger 300 000, börjar synkningen svikta.
Inte i mitt i alla fall, men det kan bero på att jag är gruppansluten via bostadsrättsföreningen. Det finns en variant som heter Telia Cloud Familj också, den kostar 129Kr/mån. Jag har inte undersökt det men jag antar att "Familj" tillåter fler individuella inloggningar. Jag funderar på en egen NAS-lösning, men en fördel med cloud-lösningen är att datat sparas på en annan fysisk plats. Man ska bara försöka välja en leverantör som inte antingen lägger ned sin tjänst eller höjer priset efter ett tag.Ingår i vissa abonnemang
Nej det är väl olika. Jag har mobilt bredband + mobil mm i ett abb och där ingår det.Inte i mitt i alla fall, men det kan bero på att jag är gruppansluten via bostadsrättsföreningen. Det finns en variant som heter Telia Cloud Familj också, den kostar 129Kr/mån. Jag har inte undersökt det men jag antar att "Familj" tillåter fler individuella inloggningar. Jag funderar på en egen NAS-lösning, men en fördel med cloud-lösningen är att datat sparas på en annan fysisk plats. Man ska bara försöka välja en leverantör som inte antingen lägger ned sin tjänst eller höjer priset efter ett tag.
Ja, man ska nog satsa på de väl etablerade tjänsterna.Nej det är väl olika. Jag har mobilt bredband + mobil mm i ett abb och där ingår det.
Telia Cloud verkar av allt att döma vara en "paketering" av den norska tjänsten Jottacloud (framgår som så ofta om man bläddrar lite i hjälpsidorna...) vilket väl gör det mindre troligt att den läggs ner utan möjlighet att i så fall föra över tjänsten
Nej det är väl olika. Jag har mobilt bredband + mobil mm i ett abb och där ingår det.
Telia Cloud verkar av allt att döma vara en "paketering" av den norska tjänsten Jottacloud (framgår som så ofta om man bläddrar lite i hjälpsidorna...) vilket väl gör det mindre troligt att den läggs ner utan möjlighet att i så fall föra över tjänsten
Går man direkt till den bakomliggande tjänsten ser man att det finns alternativ up till 50 TB utan bandbreddsbegränsning till vad jag kan se jämförelsevis hyggligt pris.Ja, man ska nog satsa på de väl etablerade tjänsterna.
När de höjer priset för mycket får man leta efter en ny leverantör.Inte i mitt i alla fall, men det kan bero på att jag är gruppansluten via bostadsrättsföreningen. Det finns en variant som heter Telia Cloud Familj också, den kostar 129Kr/mån. Jag har inte undersökt det men jag antar att "Familj" tillåter fler individuella inloggningar. Jag funderar på en egen NAS-lösning, men en fördel med cloud-lösningen är att datat sparas på en annan fysisk plats. Man ska bara försöka välja en leverantör som inte antingen lägger ned sin tjänst eller höjer priset efter ett tag.