Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bästa och billigaste molnlagring?
- Trådstartare fotobollfoto
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Har du provat Immich och kan ge en kort recension?Eller immich som kör dina bilder på din lokala server genom AI och taggar åt dig.
Lite slösurfande visade att Immich körs i en Dockercontainer. Jag orkade inte leta rätt på varför. Vet du?
fotobollfoto
Aktiv medlem
Vi har Tele2 som bredbandsleverantör i föreningen. Så vi har Tele2 allihop i familjen, men alltså ett enda konto.Är du den enda i familjen som har tele2? Kan du inte annars skaffa en annan bucket hos dom och köra upp JPG på ett account och RAW på det andra.
Gillar idén, men kan ju då istället ha kvar JPG på Flickr, dit alla spelare redan hittar.
Alternativet är att strunta i bildvisarfunktionen helt. Även arkivet går att dela ut. Och där är det enklare att styra. För betraktaren går det också lätt att bläddra och titta på bilderna där. Samt ladda ner. Det är bara inte lika smakfullt presenterat med omslagsbild för eventet etc.
Senast ändrad:
fotobollfoto
Aktiv medlem
Med så där mycket idrottsbilder som "fotbollsfoto" verkar ha undrar jag om man inte bara måste ha ett effektivt arkivprogram som exv. PhotoMechan som många proffs har som plåtar event och idrott och köra med metadata istället för fysiska strukturer eller åtminstone indexera upp allt som ett komplement till foldrarna (eller iMatch som ju är 1/3 så dyrt om man nu inte är stadd vid kassa).
Det är oerhört mycket mer effektivt att metadatasöka än att ratta runt bland en massa foldrar. Jag hade också bara folderhierarkier förut men till slut gjorde dte mig bara frustrerad eftersom jag i princip hade noll koll egentligen.
Om man har en hyfsad folderstruktur med bra deskriptiva texter, så går det väldigt snabbt att komma igång så kan man ta det därifrån sedan. Jag brukar nöja mig med årtal på foldrarna och sessionsbenämning. Jag har aldrig förstått att man har högre upplösning på tiden för egen del då den infon ändå finns i EXIF-metadata.
För de flesta som tittar på mina bilder är det senaste matchen som är intressant. De vill ha aktuella bilder att dela vidare via sina egna konton. Det är väldigt sällsynt att någon är intresserad av historiska bilder. Men visst händer det. Och då är såklart något mer än bara år och event man vill söka på.
Spelarens namn, vilka lag som spelar, ort/arena, mm.
Av dessa är det bara Spelarens namn som inte finns i mitt enkelt strukturerade arkiv. Men inte sjutton tänker jag sätta mig och tagga alla personer som är med i mina bilder. Det får någon lite mer konstgjord intelligens göra åt mig. För flera år sedan provade jag Googles Picasa. Den var synnerligen duktig på att göra just detta helt i bakgrunden. Eller, ja namnet visste den ju inte. Den samlade ihop bilder av samma person och frågade mig om namnet. Men jag slutade med Picasa. Det var nästan otäckt att inse hur Google (och andra) kartlägger oss och våra liv, och alla omkring oss.
Även Jotta har någon inbyggd konstgjord intelligens där man kan söka i sina lagrade bilder. Jag har inte velat testa den än. Men kommer säkert dit vad det lider.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Fast det är ju den lokala servern som jag plockar bort ur ekvationen i denna tråd.Eller immich som kör dina bilder på din lokala server genom AI och taggar åt dig.
Jotta har någon inbyggd AI som jag inte har provat än. Den kanske är lösningen på alla utmaningar.
Falumas
Aktiv medlem
Nej, det körs i två docker containers. En för bilderna och en med AI:t.Har du provat Immich och kan ge en kort recension?
Lite slösurfande visade att Immich körs i en Dockercontainer. Jag orkade inte leta rätt på varför. Vet du?
Det är väl få serversaker som inte distribueras via docker containers numera. Det förenklar installationen och framför allt uppgraderingar otroligt mycket.
Falumas
Aktiv medlem
Då har jag missförstått, jag trodde du var ute efter en backuplösning i molnet. Du kan backup:a Immich till Jotta.Fast det är ju den lokala servern som jag plockar bort ur ekvationen i denna tråd.
Jotta har någon inbyggd AI som jag inte har provat än. Den kanske är lösningen på alla utmaningar.