Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Nikon-vidvinkeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Ringsby

Ny medlem
Hej!

Jag uppgraderade för ett tag sedan från min D5000 till en D600 och funderar därför på att köpa en ny vidvinkel till min kamera. Jag har 12-24mm men den är DX så min plan är att sälja denna och köpa en ny. Jag vill köpa ett objektiv som jag kommer att vara nöjd med i längden och jag köper hellre färre och dyrare objektiv än att ha en massa olika sorter av sämre kvalitet. Kvaliteten är därför jätteviktig för mitt val. Just nu har jag 50mm 1,4G och 85mm 1,8G och jag vill ha en vidvinkel som kompletterar samlingen.

De jag har funderat över är framförallt 35 mm 1,4G ED och 24 mm 1,4G ED. Men jag har också funderat över 16-35mm 4G ED och 14-24 2,8G ED. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av dessa objektiv? Hur bra står sig zoomobjektiven i förhållande till de fasta? Skulle 35 mm vara för nära min 50 mm i brännvidd för att vara värd att köpa, osv. Jag undrar vad ni tycker om dessa objektiv och vilket ni skulle rekommendera. Jag fotograferar inte på professionell nivå men jag skulle gärna ha möjlighet att göra det ibland. Jag har fotat bröllop tre gånger och tycker att det är jättekul så jag vill gärna ha ett objektiv som framförallt är bra till den sortens fotografering. Men även vanlig porträttfotografering och landskapsfotografering är något som intresserar mig.

Tack på förhand för hjälpen.
 
Jag uppgraderade för ett tag sedan från min D5000 till en D600 och funderar därför på att köpa en ny vidvinkel till min kamera. Jag har 12-24mm men den är DX så min plan är att sälja denna och köpa en ny. Jag vill köpa ett objektiv som jag kommer att vara nöjd med i längden och jag köper hellre färre och dyrare objektiv än att ha en massa olika sorter av sämre kvalitet. Kvaliteten är därför jätteviktig för mitt val. Just nu har jag 50mm 1,4G och 85mm 1,8G och jag vill ha en vidvinkel som kompletterar samlingen.

Om du är nöjd med din 12-24mm så behåll den. Den täcker in hela FX-sensorn ner till 16mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.