Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa negativskanner för 3000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaffa007

Aktiv medlem
Hej! ska köpa en skanner nu i juli och undrar vilken som är mest prisvärd för 3000kr?
Jag vill kunna skanna 135 och 110, och om det är möjligt i den prisklassen 120 och APS
Vad har jag för alternativ?
 
Finns bara en än sålänge som går att köpa som klarar båda formaten. Det är Reflecta MF5000 och den ligger på runt 15.000 kr.

En flatbed KAN INTE skanna småbildsnegativ. Jag rekommenderar att du går över till mellanformat och köper en Canon canoscan 9000F. Den duger bra till mellanformat.
 
Finns bara en än sålänge som går att köpa som klarar båda formaten. Det är Reflecta MF5000 och den ligger på runt 15.000 kr.

En flatbed KAN INTE skanna småbildsnegativ. Jag rekommenderar att du går över till mellanformat och köper en Canon canoscan 9000F. Den duger bra till mellanformat.

Innan diskussionen går för långt måste jag bara flika in och säga att en flatbed KAN VISST skanna småbildsnegativ, men det blir inte jättebra. Så, då var det utrett.

Vad gäller skanner för max 3000 så har jag inga tips dessvärre. Har inte sett något köpvärt i den klassen.
 
En diskussion jag också är intresserad av. Om man jämför t.ex. en fem år gammal 6-7 000 krs epson flatbeds-scanner med något annat alternativ som finns i dag till ett vettigt pris. Vad ska man satsa på om man vill scanna 120-film?
 
Mitt bästa tips är nog ändå att lägga runt 1900kr på en Plustek 7400 och runt 2200kr på en Canoscan 9000F. Då kan du skanna både småbild och mellanformat med hyffsad kvalité.
 
Kjell&Co har rätt bra priser på Plustek-scanners, och de klarar 135 utan problem. Det finns att köpa till hållare för 110-film (16mm-film).

APS är icke-trivialt att scanna, däremot, det enda jag vet som klarar det (åtminstone utan att ta sönder kassetterna) är ett par Nikon Coolscan-modeller, men du ska nog ha lite tur om du ska hitta dessa för så lite som 3000:-. Någon negativskanner värd namnet som klarar mellanformat i 3000-kronorsklassen finns mig veterligen inte, men jag blir hemskt gärna överbevisad så att jag kan köpa en.

Jag har en Microtek artixscan 4000t som har störtsmidig APS-scanning. Man matar bara in kassetten i en speciell tillsats/negativhållare och sedan prescannar man hela rullen. Tyvärr är den SCSI-ansluten så man får ha en gammal maskin bara scanning.
 
Hur står sig Epsons V serie scannrar i konkurensen?
Tänker närmast på V 500 och V600.
 
Okej, om jag bara ska ha en för 135mm så har jag hittat en, Plustek OpticFilm 7600i, men är den här något att ha, någon som har erfarenhet? bilderna jag sett har varit ganska okej.
 
Speciella filmscannrar är nästan per definition bättre än vilken flatbädd som helst. Plusteken har dammborttagning, det är bra. Den optiska upplösningen är bara hälften av de 7 200 dpi som uppges, men då får man tänka på att Epsons finare modeller bara klarar hälften av sin upplösning också.
Den enda nackdelen är att Plusteken inte har automatisk frammatning så att man kan låta datorn läsa in sex bilder i stöten. En flatbädd kan till och med scanna en hel 24-rulle automatiskt. Är man villig att sitta vid datorn när scannern arbetar är Plusteken att föredra.
 
kollade även på Canon CanoScan 9000F,verkar vara rätt bra som all around scanner, har kollat på inskannade exempel och den verkar helt okej för prisklassen (ca 2000kr) Vad jag ser så verkar den nästan bättre än Plustek. Någon som har några erfarenheter eller invändningar? för 9000F är den det drar sig åt för tillfället.
 
kollade även på Canon CanoScan 9000F,verkar vara rätt bra som all around scanner, har kollat på inskannade exempel och den verkar helt okej för prisklassen (ca 2000kr) Vad jag ser så verkar den nästan bättre än Plustek. Någon som har några erfarenheter eller invändningar? för 9000F är den det drar sig åt för tillfället.

Jag har versionen innan, dvs 8800f, och för mina behov så tycker jag att det funkar då jag även fotar lite 120 film.

Här är ett exempel på ett småbildsnegativ som skannats i den: http://www.flickr.com/photos/niklasgroop/7348329706/sizes/h/in/photostream/

Här har jag skannat till 2400 och sedan skalat ner den till 1600, vilket ska ligga bra nära den optiska maxupplösningen.

/Niklas
 
Enligt filmscanner.info ljuger Canon som en häst skenar om upplösningen. Av 9600 dpi blir det 1700 faktiska dpi, och då måste man scanna en jättefil på 4800 dpi. Inget om du vill se den egentliga skärpan i 35 mm-film.
 
Enligt filmscanner.info ljuger Canon som en häst skenar om upplösningen. Av 9600 dpi blir det 1700 faktiska dpi, och då måste man scanna en jättefil på 4800 dpi. Inget om du vill se den egentliga skärpan i 35 mm-film.

Visst är det så, men vill du kunna skanna både 135- och 120-film och inte betala hutlösa summor så tycker jag att det funkar.
 
...och det är visst inte bara Canon som vrider på siffrorna.

Jag har en 9000f förresten. Den funkar "bra" även om jag verkligen tror det finns lite mer info i negativen än den lyckas läsa ut. Tyvärr tar den bara upp till 120-film, så däröver blir det till att stitcha i mjukvara.
 
...och det är visst inte bara Canon som vrider på siffrorna.

Jag har en 9000f förresten. Den funkar "bra" även om jag verkligen tror det finns lite mer info i negativen än den lyckas läsa ut. Tyvärr tar den bara upp till 120-film, så däröver blir det till att stitcha i mjukvara.

Har du större format än 120 så kan du skanna negativet direkt på glaset precis som när du skannar en papperskopia, blir skitbra.
 
Tycker det är ett stort problem med epsonscannern jag använder nu. Då har jag ändå masker att lägga in bilderna i. Bilderna blir ju helt oanvändbara ibland och man får scanna 2-3 gånger innan det blir bra. Tar bara sådan sjuklig mängd tid i onödan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.