Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.akita

Medlem
Undrar bara lite om vilken typ av minneskort jag skall köpa till min D70s (funderar på ett 2Gb)? Eller kan man köpa vilket som, ekonomin styr lite här just nu...
 
Jag kan inte Nikon så bra längre, men jag är tämligen säker på att D70 inte har någon nytta av Extreme III. Kanske det går en aaning snabbare med Ultra II, men jag vet inte säkert. Jag vet att informationen finns på nätet någonstans. Köper man ett snabbare kort kan man ju ha nytta av det med framtida kameror också, men då kommer man sannolikt att tycka att storleken är för liten, för bildfilerna blir ju allt större och priset per GB allt lägre.

Så köp det snabbaste kortet du verkligen har nytta av, antingen standard eller Ultra II, och i rejäl storlek, så stort du har råd med. 2GB är ganska lagom och ligger vettigt i pris.

Vad gäller märke finns det många åsikter. Många proffs använder Lexar. Men Sandisk är ju prisvärda och välrenommerade.

/Pontus
 
Fördelen med Extreme korten är om man har kortläsare så går det fortare att tömma kortet till datorn. dock så finns det hyffsat snabba kort till en lägre peng. TwinMos Ultra-X är helt ok kort och dom är märkbart billigare.
 
Skulle gå på ett extreme III i nuläget, även om II också är en klar duglig hastighet på kortet. Skulle hålla mig ifrån Lexars kort dock. Mitt 512mb Lexar har fått en förkärlig till errors mitt ute på fotograferingar och har förlorade åtskilliga bilder tills jag hittade ett program som kan rädda bilderna. Ska själv köpa ett nytt 2gb kort till helgen och den här gången blir det Sandisk Extreme III. Får hoppas det är av mer kvalité.
 
Har precis införskaffat 4 stycken Kingston Compact Flash-kort (512mb styck) för att ha med på semestern (har tidigare råkat ut för att kort pajar i värmen så vill inte riskera att bli av med alla bilder som får plats på ett 2gb kort).

Någon som vet om Kingston är bra grejer? Köpte dem för att de var billiga just till semesterändamålet, så det gör inte så mycket om de inte tillhör toppskiktet men det är ju kul att veta om inte annat. Kingston är bra på RAM-minnen till datorn vet jag, men hur är det med CF?
 
Jag har nyligen inhandlat ett TwinMOS 140x från komplett och det är i praktiken lite långsamare vid skrivningen än mitt Sandisk Ultra II men lika snabbt vid läsning. Klart prisvärt på ~300 för 1GB.
 
Det är ju inte någon jätteskillnad i pris på Sandisks UltraII och ExtremeIII. Båda korten är visserligen snabbare än vad kameran klarar, men jag tycker den extra hastigheten är trevlig när bilderna ska föras över till datorn via kortläsare.
 
Sandisk, Sandisk, Sandisk!!!
Varför chansa? Det är inte många kronor som skiljer bra och sämst...

Extreme III, mycket snabbare för snabba kortläsare och pålitligt som bara den, kostar också lika mycket som Ultra II...

Använder uteslutande Sandisk och de har inte felskrivit en enda bild (är långt över 100.000 bilder nu, har slutat räkna...)

De har varit med mig i allt från 41+ i Nepal till -36 i Norrland. Kameran packar man försiktigt ner, men minneskorten glömms av många gånger och hamnar i byxorna eller jackan. Höga luftfuktigheter och regn har det blivit mycket av också...

PS. Om Du ska iväg på någon "roligare resa" dela upp minnet på flera kort (kanske 2-4st 512MB) om Du skulle tappa ett eller om en draghund råkar äta upp något..
 
Sandisk

Jag har haft lite olika minneskort och två av mina Sandisk har råkat ut för ett mystiskt problem så vissa enheter kan inte detektera dom som kort. Så sandisk kan sluta funka också!

Inte för att jag vill rekomendera Microdrive, men intressant nog har jag haft två sådanna och alldrig haf det minsta problem med något av dom i någon enhet.
 
Har haft 9 st Sandisk-kort (Ultra II Extreme III) och inte haft ett (1) enda problem med nåt av dom! Dom bara tuffar och går, skulle inte våga mig på nåt annat märke. Det skulle såklart gå med nåt annat märke oxo men varför byta ut nåt som funkar så bra? JANNE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.