Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa manuella Nikon 24 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Jag är intresserad av ett Nikon 24mm och har upptäckt att det finns en del olika att välja på. Idag hittade jag ett f/2.0 men blev osäker på om det tillhör de bättre.Jag tittar på f/2.0 och f/2.8. Hur många modeller finns det? Vissa lovordas och vissa känns som felköp, av de jag läst om. Jag gillar bländarringen och vill prova fota utan AF. Det gör inget om det är gammalt, för det passar väl ändå till min kamera,, Nikon D7000.
Kul om jag kan få hjälp att veta vilket som är det bästa, om det nu finns ett sådant.

Hälsningar pia

Jag är intresserad av ett Nikon 24mm och har upptäckt att det finns en del olika att välja på. Idag hittade jag ett f/2.0 men blev osäker på om det tillhör de bättre.Jag tittar på f/2.0 och f/2.8. Hur många modeller finns det? Vissa lovordas och vissa känns som felköp, av de jag läst om. Jag gillar bländarringen och vill prova fota utan AF. Det gör inget om det är gammalt, för det passar väl ändå till min kamera,, Nikon D7000.
Kul om jag kan få hjälp att veta vilket som är det bästa, om det nu finns ett sådant.

Hälsningar pia

När jag hade en D200 tyckte jag 24/2 var mycket bra men när jag bytte till D700 blev det mer tydligt att det var lite suddigt i kanterna. Så på D7000 borde det vara ok.

Tack för era kommentarer. Jag funderar vidare och hoppas att jag kan hitta ett 24mm f2.8 som verkar vara bättre än f2.0. Finns det någon som har fler synpunkter som kan hjälpa vore jag tacksam.
pia

Du frågade efter fler synpunkter så jag tänkte komma med några här.

Det kan vara bra att se över sökaren på sin kamera innan man börjar satsa på MF-gluggar. Sökarna på kamerorna idag är inte optimerade för manuell fokus och man ser ganska dåligt var skärpan egentligen ligger; skärpedjupet ser större ut i sökaren än vad det blir på bild, men sökarbilden är ljus.

Dessutom finns det en risk att sökaren inte är rätt kalibrerad, så att när motivet ser skarpast ut i sökaren hamnar fokusen på bilden för långt fram eller bak. Det problemet hade jag på min D700.

Nu har jag installerat en ny mattskiva från Katzeye Optics (googla, de säljer mattskivor till D7000 också) med splitprisma som fokuseringshjälpmedel, och har kalibrerat sökaren med skimskivor jag beställde från JAS Tekniikka som servar Nikon här i Finland. En formel för uträkning av hur mycket skimskivor jag behövde hittade jag via google på fredmiranda-forumet. Jag behövde bara ta reda på hur mycket sökarbilden skiljde från autofokusen, som var spot on. (Det här sistnämnda kan också Nikons service fixa, men mattskiva måste man fixa själv). Både mattskivan och skimskivorna var lätta att installera själv.

Nu kan jag fokusera manuellt med mycket god precision, det gick inte tidigare alls lika bra.

Du frågade efter fler synpunkter så jag tänkte komma med några här.
.

Tack för att du tog dig tid. Det mycket intressant läsning. Jag har faktiskt inte tänkt så långt som du nu har förklarat. Min ide', med detta objektiv, var att bestämma bländare och en fixfocusinställning.

Det skarpaste manuella 24mm objektivet till nikon är PC-E f3.5. Det är dock både tyngre och dyrare än 2.8 objektivet, så det är kanske inte intressant.

Eller också Zeiss 25/2.0 - ännu tyngre och dyrare men förmodligen ännu bättre enligt lensrentals

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar