** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bästa labbet online?

Produkter
(logga in för att koppla)

toffvs

Ny medlem
Hej!

Är ny här men hoppas det är okej att bara fråga på... ;)

Var är bästa labbet online att framkalla bilder på?

Leveranstid och pris spelar naturligtvis in, men viktigast är ju KVALITETEN på bilderna... :)

Jag har en Canon G7 10 Mpix med Digic III. Vill gärna kunna trycka ut rejäla format, om nu det går?

(har tidigare använt mig av OnOff och varit nöjd, men hade då en 3 Mpix Sony)

Tack för svar!

MVH
Toffvs :)

Det går nog bra med din nya kamera också.

Det finns ungefär 1,5 miljoner bildpunkter på en papperslapp av storleken 15x10 cm hos fotolabben med kemiskt papper, d v s 10 bildpunkter per mm papperslängd. Det innebär i praktiken att de flesta bilder som körs ut är förminskningar, d v s pixlar kastas eller slås samman.

Det är pappersstorlek, väggens storlek och betraktningsavståndet i kombinatioen med den urspungliga bildens tekniska kvalité som avgör hur bra en bild upplevs i olika storlekar.

Bilder i storleken 70x50 cm körde jag ut på fotolabb utan bekymmer från min 5 Mpixels Minolta Dimage 7i, som var ny år 2002. Kan tänka mig att kamerorna har blivit bättre sedan dess.

Bättre sent än aldrig...

Det har ju gått ett tag sedan frågan ställdes och det finns säkert andra trådar i forumet som tar upp samma sak. Jag väljer dock att svara på denna då den kom överst i min forumsökning på ordet "labb".

Läste precis ett nätlabbstest från Råd & Rön daterad 1/06. Det har säkert hänt saker hos labben sen dess som gör att betygsättningen inte är korrekt men den kanske ändå kan ge lite tips på vad man bör beakta.

Det som jag reagerade på var hur stor skillnad det var på färg/exponering mellan labben och även på ombeställningar från samma labb i vissa fall.

http://www.radron.se/upload/tabeller/2006/01/060113_01_digitalafotolabb.pdf

Crimson.se funkar klockrent :) Har iof bara framkallat och fått papperskopior från film där..

Crimson.se kör jag med. Jag är mycket nöjd! Bra pris, bra kvalitet, snabb leverans. Ännu har jag inte varit missnöjd med något jag beställt hos de. under 2007 skrev jag ut ca 3000 bilder via crimeson.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar