Annons

Bästa kompakterna just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska tillägga också kanske att det jag är MINST intresserad av är någon kamera som ser väldigt hightech ut med superzoom.
Är mycket mer intresserad av något som ser retro ut men med bra optik och ljusstark och med vidvinkel upp till runt 100mm där omkring. Mina 10 megapixel räckte rätt bra i LX5, men det är klart runt 12 skulle inte skada heller, men allt över det blri helt onödigt.
Jag vill ha den mest som en väldigt duglig "dokumentär" kamera för resa och gatufoto, finare porträtt etc kör jag med stora kameran ändå.
Alltså en pålitlig kompis som jag kan älska och som får följa med överallt och dokumentera då storebror får stanna hemma!
 
ah ok. Den Sony läste jag en del om och den verkar onekligen vara en duglig kamera. Hur ställer sig den rent optiskt mot tex panasonic LX7 eller liknande?
Och ja, man är grymt sugen på en fuji x100. mest den s modellen. Läste en del negativt om x100 trots dess höga pris eller kanske just därför. Men efter den mjukvaroupdateringen blev det mycket bättre då eller?

Gällande RX100 så har den bättre lågljusegenskaper än LX7 i vidvinkelläget men inte i teleläget. Å andra sidan, baserat på de bilder jag sett verkar LX7 behöva bländas ner något steg, åtminstone i vidvinkelläget för att få skärpa ut i kanterna vilket Sonyn klarar bättre och detta gynnar Sonyn mer.

Vad gäller X100 fick ju den initiala recensionen på dpreview göras om då mjukvaruppdsteringen som kom kort efter lanseringen åtgärdade flera av felen med första mjukvaran och den nya som släpptes aldeles nyss gör den mycket bättre (läs om detta på "news" på dpreview). Den har onekligen fördelen av en stor och ljus sökare med möjlighet att ställa om till en 100% täckande EVF om man vill.
 
Ska tillägga också kanske att det jag är MINST intresserad av är någon kamera som ser väldigt hightech ut med superzoom.
Är mycket mer intresserad av något som ser retro ut men med bra optik och ljusstark och med vidvinkel upp till runt 100mm där omkring. Mina 10 megapixel räckte rätt bra i LX5, men det är klart runt 12 skulle inte skada heller, men allt över det blri helt onödigt.
Jag vill ha den mest som en väldigt duglig "dokumentär" kamera för resa och gatufoto, finare porträtt etc kör jag med stora kameran ändå.
Alltså en pålitlig kompis som jag kan älska och som får följa med överallt och dokumentera då storebror får stanna hemma!

Är därför jag sneglar mot Pentax MX-1 även om den inte är minst och väger en del, mässingen i botten och toppen som kommer fram när ytan nöts *mums*
 
Är därför jag sneglar mot Pentax MX-1 även om den inte är minst och väger en del, mässingen i botten och toppen som kommer fram när ytan nöts *mums*

heheja den ser onekligen väldigt retro ut faktiskt:) det ända negativa jag kan säga om designen är att jag inte är helt förtjust i sådan "vinkelbar" skärm även om det kan vara en praktisk grej också.
 
Hmm...sitter och ögnar igenom reviews från alla de kameror vi haft uppe här. Måste säga att den som lockar mest är x100 s men prislappen är ungefä en tusing för hög känner jag.
x20 känns även den lockande, undrar hur den ställer sig mot tex Panasonic LX7?

Inte lätt detta. De kameror som verkar vara något jag siktar på hittils skulle vara: LX7, x100 eller x20, sony rx100( var det så den hette?:)

Kanske står faktiskt x20 just nu som en ledare för mig.
 
Vill bara påpeka att, visst är 6000:- lite över budget, men kan du leva utan zoom levererar X100 helt klart bäst bildkvalitet över ett större spann av ljusnivåer än något annat av alternativen. Det är också den enda av kamerorna som kan visa 100% täckning i sökaren (EVF) och har den ljusaste och bästa optiska sökaren (OVF). Men - ingen zoom.

Jag har testat alla av dessa (f u LX5/7) men äger ingen av dem. Pratar vi rent nöje att använda hamnar Fuji X100/X10/X20 väldigt högt p g a en fantastisk finish och bra sökare. Visst täcker OVF i X10/20 bara 85% men de är stora med fin detaljrikedom i kanterna (billigare OVF som i G12 är små och lite suddiga i kanterna - plastelement i sökaroptiken?).
 
Någon som har några fler kameror än de vi har pratat om i tråden som förtjänar en plats bland de bästa just nu?

Ricoh GR.

APS-C sensor på 16 MP, utan lågpassfilter och ett fast riktigt bra 28 mm/2,8 objektiv. Kanske inget alternativ om man behöver en zoom, men definitivt ett alternativ till X100 och X100S beroende på om man föredrar 35 mm eller 28 mm. Ricoh GR tar knivskarpa bilder som inte går att jämföras med vanliga kompaktkameror. Kostar runt 6500 kr.

Jag sålde min Sony RX100 efter ett år och köpte Ricoh GR istället och är helnöjd. Beslutet baserades på att jag nästan bara använde 28 mm läget på RX100:an eftersom zoomen är tämligen värdelös på längre brännvidder, varken speciellt skarp eller ljusstark.

Dessutom var min första kamera för 100 år sedan en Pentax med ett 28 mm objektiv, så det är lite back to basics. Man får zooma med fötterna som på den gamla goda tiden! :)
 
Vill bara påpeka att, visst är 6000:- lite över budget, men kan du leva utan zoom levererar X100 helt klart bäst bildkvalitet över ett större spann av ljusnivåer än något annat av alternativen. Det är också den enda av kamerorna som kan visa 100% täckning i sökaren (EVF) och har den ljusaste och bästa optiska sökaren (OVF). Men - ingen zoom.

Jag har testat alla av dessa (f u LX5/7) men äger ingen av dem. Pratar vi rent nöje att använda hamnar Fuji X100/X10/X20 väldigt högt p g a en fantastisk finish och bra sökare. Visst täcker OVF i X10/20 bara 85% men de är stora med fin detaljrikedom i kanterna (billigare OVF som i G12 är små och lite suddiga i kanterna - plastelement i sökaroptiken?).


ok, får fundera ett tag till på antingen x100 eller x20 då.
Finns det någon som personligen blivit missnöjd med någon av dessa och varför?
 
Ricoh GR.

APS-C sensor på 16 MP, utan lågpassfilter och ett fast riktigt bra 28 mm/2,8 objektiv. Kanske inget alternativ om man behöver en zoom, men definitivt ett alternativ till X100 och X100S beroende på om man föredrar 35 mm eller 28 mm. Ricoh GR tar knivskarpa bilder som inte går att jämföras med vanliga kompaktkameror. Kostar runt 6500 kr.

Jag sålde min Sony RX100 efter ett år och köpte Ricoh GR istället och är helnöjd. Beslutet baserades på att jag nästan bara använde 28 mm läget på RX100:an eftersom zoomen är tämligen värdelös på längre brännvidder, varken speciellt skarp eller ljusstark.

Dessutom var min första kamera för 100 år sedan en Pentax med ett 28 mm objektiv, så det är lite back to basics. Man får zooma med fötterna som på den gamla goda tiden! :)

sony kameran verkar vara en bra kamera. Men det var lite småsaker jag inte gillade. Verkar som en kamera som är tekniskt mycket fin med bra bildkvalitet etc men det verkar som om många nämnt att kamera glädjen inte riktigt funnuts där för dom med den kameran, vet
inte om du kände likadant?
Den Rico ser ju jättefin ut men då hamnar jag kanske ännu högre än x100 i budget och så högt går jag nog inte just nu utan vill mest ha det som ett riktigt dugligt kompliment till min d700 men samtidigt vara realistisk och inse att blir det kompakt blir det inte lika bra i slutändan utan då är kanske mobiliteten och känslan viktigare.
 
Ricoh GR.

APS-C sensor på 16 MP, utan lågpassfilter och ett fast riktigt bra 28 mm/2,8 objektiv. Kanske inget alternativ om man behöver en zoom, men definitivt ett alternativ till X100 och X100S beroende på om man föredrar 35 mm eller 28 mm. Ricoh GR tar knivskarpa bilder som inte går att jämföras med vanliga kompaktkameror. Kostar runt 6500 kr.

Jag sålde min Sony RX100 efter ett år och köpte Ricoh GR istället och är helnöjd. Beslutet baserades på att jag nästan bara använde 28 mm läget på RX100:an eftersom zoomen är tämligen värdelös på längre brännvidder, varken speciellt skarp eller ljusstark.

Dessutom var min första kamera för 100 år sedan en Pentax med ett 28 mm objektiv, så det är lite back to basics. Man får zooma med fötterna som på den gamla goda tiden! :)

Fast den är väl ännu mer över budget även om dina erfarenheter stämmer väl överens med recensionerna.
 
Bästa kompakten vad gällande storlek/pris/prestanda är just nu utan tvekan Fujifilm XQ1.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xq1


Den hade jag inte lagt märke till. Lite billigare altenrnativ men ändå klart bättre än flera andra ultra kompakter och faktiskt lite "snyggare" också!
Samma sensor som x20 vilket är trevligt. Hmm...ja det ska bli spännande att se vad folk tycker om den när den väl kommer ut. Men det ser onekligen lovande ut.
 
Nja - objektivet är inte så ljusstarkt. Emfasen är nog på liten storlek.

f/1.8 är väl ljusstark, sedan har Fuji X-Trans sensorn utan AA-filter samt större 2/3" sensor. De flesta kompakter har 1/2,3" eller 1/1,7" sensorer. Tack vare X-Trans sensorn i Fujin så är bildkvaliteten minst lika bra som RX100II. Vidare är Fuji XQ1 mer kompakt än RX100II. XQ1 är också 2500 billigare! Så min åsikt är att XQ1 är det bästa kompakten i avseende till storlek/pris/prestanda...
 
f/1.8 är väl ljusstark, sedan har Fuji X-Trans sensorn utan AA-filter samt större 2/3" sensor. De flesta kompakter har 1/2,3" eller 1/1,7" sensorer. Tack vare X-Trans sensorn i Fujin så är bildkvaliteten minst lika bra som RX100II. Vidare är Fuji XQ1 mer kompakt än RX100II. XQ1 är också 2500 billigare! Så min åsikt är att XQ1 är det bästa kompakten i avseende till storlek/pris/prestanda...

Mer troligt så är det "gamla" RX100, som inte kostar mer än 300 kr extra.
 
Mer troligt så är det "gamla" RX100, som inte kostar mer än 300 kr extra.

Ja då blir det mer lika i pris fast det ändrar inte saken att XQ1 är mindre, betydligt lättare och har mer vidvinkel 24mm vs 28 mm, samt X-Trans sensor. Både Fujin och Sonyn är bra kompakter, det blir ju mer en smaksak vad man prioriterar. Prioriterar man storlek, vikt och vidvinkel så vinner Fuji XQ1. Det är främst vid höga ISO och svagt ljus som Sony RX100 slår XQ1 (ISO 3200 och uppåt), fast har man ett ljusstarkt objektiv på f/1.8 så är det sällan man behöver mer än ISO 1600 och det är inte riktigt tanken med ultrakompakter som dessa två. Båda kamerorna är ett bra köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.