koxa
Aktiv medlem
Ricoh GR (aps-c sensor), utan tvekan.
Absolut bästa ultrakompakten med fast 28mm FOV.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ricoh GR (aps-c sensor), utan tvekan.
Ja då blir det mer lika i pris fast det ändrar inte saken att XQ1 är mindre, betydligt lättare och har mer vidvinkel 24mm vs 28 mm, samt X-Trans sensor. Både Fujin och Sonyn är bra kompakter, det blir ju mer en smaksak vad man prioriterar. Prioriterar man storlek, vikt och vidvinkel så vinner Fuji XQ1. Det är främst vid höga ISO och svagt ljus som Sony RX100 slår XQ1 (ISO 3200 och uppåt), fast har man ett ljusstarkt objektiv på f/1.8 så är det sällan man behöver mer än ISO 1600 och det är inte riktigt tanken med ultrakompakter som dessa två. Båda kamerorna är ett bra köp.
Absolut bästa ultrakompakten med fast 28mm FOV.
Storleksskillnaden får betecknas som försumbar. Själv tycker jag dessutom att RX100 hade tjänat hanteringsmässigt på att vara lite större. Vikten skiljer några gram (förutsatt att Fuji angett inkl batteri, annars är den tyngre), så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar utifrån.
.
Jo, jag har varit rätt lockad, men det faller på att jag tycker att 28 mm blir för vidvinkligt som enda brännvidd. 35 mm och beskärning direkt i kameran till 50 mm (som nu sker till 35 mm) hade fungerat bättre för mig. Men jag har en fast 28 till systemkameran numera, men där kan man byta objektiv...
För ett tag sedan var jag ute och vinglade i ungefär samma ärende som TS. Jag gjorde då den här sammanställningen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154350
som ingen protesterade våldsamt mot även om den säkert inte är 100% heltäckande. Den kanske kan ge antydan till struktur.