Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompakterna just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja då blir det mer lika i pris fast det ändrar inte saken att XQ1 är mindre, betydligt lättare och har mer vidvinkel 24mm vs 28 mm, samt X-Trans sensor. Både Fujin och Sonyn är bra kompakter, det blir ju mer en smaksak vad man prioriterar. Prioriterar man storlek, vikt och vidvinkel så vinner Fuji XQ1. Det är främst vid höga ISO och svagt ljus som Sony RX100 slår XQ1 (ISO 3200 och uppåt), fast har man ett ljusstarkt objektiv på f/1.8 så är det sällan man behöver mer än ISO 1600 och det är inte riktigt tanken med ultrakompakter som dessa två. Båda kamerorna är ett bra köp.

Ärligt talat så ger jag inte mycket för X-Trans i en kompaktkamera och framför allt lär det knappast kompensera för den väsentligt mindre sensorn kopplad till färre antal pixlar. Att objektivet skulle vara fantastiskt mycket skarpare än det på RX100 tror jag inte riktigt heller på. Specifikationerna ser misstänkt lika XF1:ans manuella zoom. Vidvinkeln är inte 24, utan 25 mm om vi ska vara noggranna. Ljusstyrkan f/1,8 gäller, precis som för RX100 bara vidvinkelläget och det går snabbt "utför" i den här typen av kameror. Den har alltså precis samma svaghet som RX100, men kopplat till en klart mindre sensor.

Storleksskillnaden får betecknas som försumbar. Själv tycker jag dessutom att RX100 hade tjänat hanteringsmässigt på att vara lite större. Vikten skiljer några gram (förutsatt att Fuji angett inkl batteri, annars är den tyngre), så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar utifrån.

Däremot kan Fuji kanske ha lyckats med hanteringsmässiga saker bättre och numera har de väl bättre ordning på autofokusen. Det förefaller inte vara varken gamla eller nya RX100:s styrka.

Och nej, jag har ingen RX100 och tänker inte köpa en heller. Jag har tidigare kritiserat kameran just för att vara fipplig/hal och ha dålig ljusstyrka i teleläget, samtidigt som den var rätt dyr. Nu är den billigare och känns vettigare. Man kan klistra på ett löst grepp så att den blir lättare att hålla, om det stör för mycket, vilket jag nog hade gjort.

Absolut bästa ultrakompakten med fast 28mm FOV.

Jo, jag har varit rätt lockad, men det faller på att jag tycker att 28 mm blir för vidvinkligt som enda brännvidd. 35 mm och beskärning direkt i kameran till 50 mm (som nu sker till 35 mm) hade fungerat bättre för mig. Men jag har en fast 28 till systemkameran numera, men där kan man byta objektiv...

Storleksskillnaden får betecknas som försumbar. Själv tycker jag dessutom att RX100 hade tjänat hanteringsmässigt på att vara lite större. Vikten skiljer några gram (förutsatt att Fuji angett inkl batteri, annars är den tyngre), så jag förstår inte riktigt vad du argumenterar utifrån.
.

Jag argumenterar inte för något, jag säger ju i texten ovan att båda kamerorna är ungefär lika bra fast med olika för och nackdelar. Jag talade utifrån storlek(vikt)/pris/pretanda och XQ1 är ju mindre, den kostar mindre och har minst lika bra prestanda som RX100. Men allt beror på vad man prioriterar. Jag skriver ju endast detta för att hjälpa, jag har varken XQ1 eller RX100 så jag är helt opartisk i frågan (jag får heller inte betalt av varken Fuji/Sony). Den mindre sensorn ger också många fördelar, eftersom XQ1 har kortare brännvidd så får du större skärpedjup än RX100 vid f/1.8 vilket både kan vara en för- och nackdel.

Jo, jag har varit rätt lockad, men det faller på att jag tycker att 28 mm blir för vidvinkligt som enda brännvidd. 35 mm och beskärning direkt i kameran till 50 mm (som nu sker till 35 mm) hade fungerat bättre för mig. Men jag har en fast 28 till systemkameran numera, men där kan man byta objektiv...

Du kan beskära till 47 mm direkt i Ricoh GR, förutom till 35 mm, men då blir de bara 5,5 MP.

Så ville bara nämna att det till slut blev en fujifilm x20. Kände att den skulle passa mina ändamål bäst just nu.
Tack för tipsen och diskussionen!
/Martin.

För ett tag sedan var jag ute och vinglade i ungefär samma ärende som TS. Jag gjorde då den här sammanställningen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154350
som ingen protesterade våldsamt mot även om den säkert inte är 100% heltäckande. Den kanske kan ge antydan till struktur.

Apropå din sammanställning så köpte jag själv en S90 i mkt fint skick i går för det facila priset av 600 kr. Den får duga som min resekompanjon :) Har alltid velat ha en bra kompakt med sökare men har inte varit beredd att betala 4-5000 kr för en sådan - nu fick det bli en lite till åren gammal kompakt och så fick jag ge avkall på sökare, är ganska nöjd hitintills. Har en Panasonic G3 som jag kör med gamla Nikkorobjektiv men den går inte ner i fickan. Två stora DSLR-kameror finns också i arsenalen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar