Annons

Bästa kompakten

Produkter
(logga in för att koppla)

Vitnir

Aktiv medlem
Jag har gått igenom hela köpråds-forumet och nog för att det är många trådar om kompakter men frågan om vilken som är bäst (bildkvalitet och snabbhet) tycker jag inte har tagits upp tillräckligt.
Det jag har funderat på mest är Canon G7 med dess externa blixtmöjlighet, kan jag sluta leta? På dpreview verkade den slå Panasonics LX2 på bildkvaliteten iaf.
Jag funderade på en begagnad G6 men tyckte att folk verkar vilja ha lite för mycket för dem. Vad är ett ok pris och vad skall man titta efter för fel?
 
Japp, sluta leta!!! G7:an är en grymt bra kamera.. jag rekommenderar den varmt.

Hade den med på firmafesten igår och jag fick förbluffande bra bilder med den. Jag filmade också lite grann när kollegorna dansade line-dance med kanonkvalitet, både i bild och ljud!

Jag har också letat länge efter en kompakt som skulle komplettera systemkameran med tillfredsställande resultat och äntligen har jag hittat den, efter mycket testande och provande.

Köp, köp, köp!!!!
 
Vitnir skrev:
Jag har gått igenom hela köpråds-forumet och nog för att det är många trådar om kompakter men frågan om vilken som är bäst (bildkvalitet och snabbhet) tycker jag inte har tagits upp tillräckligt.
Det jag har funderat på mest är Canon G7 med dess externa blixtmöjlighet, kan jag sluta leta? På dpreview verkade den slå Panasonics LX2 på bildkvaliteten iaf.
Jag funderade på en begagnad G6 men tyckte att folk verkar vilja ha lite för mycket för dem. Vad är ett ok pris och vad skall man titta efter för fel?

Man köper G7 istället för en systemkamera och en Panasonic LX2 som komplement när du redan har en system kamera.

Tänk på att G7 saknar RAW men har en mycket bra blixtsko istället. G7 är även lite större och klumpigare än LX2 men ger lite bättre bild kvalitet.

Har provat G3 ihop med min 580ex och det fungerade riktigt bra ihop..

G7 + 430ex kan vara ett bra alternativ om du inte känner för en system kamera och mixtra en massa i Photoshop.
 
Ja 430EX verkar mycket trevlig om än några snäpp dyrare än SIGMA/Sunpak, nu använder jag en snålvariant. En mer eller mindre manuell vinklingsbar blixt, man får ställa in vilken ISO man använder på en lathund och sedan köra manuell exponering på den bländare som lathunden säger. Att man blir begränsad till att köra på 1/60 slutare kanske är dåligt.
En TTL-blixt verkar dock smidigt, kan den anpassa sig till vilken bländare/slutare man än har tänkt sig?
 
Re: Re: Bästa kompakten

fredrikru skrev:
Man köper G7 istället för en systemkamera och en Panasonic LX2 som komplement när du redan har en system kamera.
Tanken var mycket riktigt att jag skulle klara mig med G7 i de flesta fallen och använda min analoga EOS 300 om jag nu kände mig extra kreativ någon gång. En DSLR går bort för att jag inte kan ha den i bältet/innerfickan annars hade jag slagit till på Elgigantens D40 paket på 5000:-
 
Är det någon som undersökt om Nikon P5000 är lika bra som Canon G7? Den vore ju i så fall ett alternativ för oss som har någon av Nikons blixtar för DSLR.
 
wirja skrev:
Är det någon som undersökt om Nikon P5000 är lika bra som Canon G7? Den vore ju i så fall ett alternativ för oss som har någon av Nikons blixtar för DSLR.

Om du har någon av Nikons blixtar redan så är nog Nikon P5000 VÄLDIGT mycket bättre än Canon G7 ;-)

/Matti
 
Jag köpte en Canon G7 i vintras för att ha mest som resekamera. Den fungerar ypperligt för det ändamålet, med sitt stora zoomomfång (7.4mm - 44.4mm; motsvarar 35mm - 210mm på en småbildskamera) och bildstabilisering.

Det bästa med den är kanske ISO-ratten på ovansidan. Det går mycket snabbt och enkelt att ändra känsligheten.

G7 är lite större än de flesta andra kompaktkameror, men det såg jag som en fördel när jag letade efter rätt kamera att köpa.

En annan mycket bra fördel med den är att den har en optisk sökare. Det var ett grundkrav för mig, och det är nästan bara Canon som fortfarande gör kompakter med optiska sökare. Tyvärr är sökaren inte speciellt bra, men om alternativet är ingen sökare alls så blir valet lätt.
 
Re: Re: Re: Bästa kompakten

Vitnir skrev:
Tanken var mycket riktigt att jag skulle klara mig med G7 i de flesta fallen och använda min analoga EOS 300 om jag nu kände mig extra kreativ någon gång. En DSLR går bort för att jag inte kan ha den i bältet/innerfickan annars hade jag slagit till på Elgigantens D40 paket på 5000:-

Då är du inne på klämma och känn momentet när du väljer kamera :)

Då börjar LX2 bli intressant igen för den är smidigare i formatet.

// Fredrik
 
Canon G7's 0.7s fördröjning på fokus och slutare låter redan det som i längsta laget, Nikon P5000's 1.2s fördröjning är en ren diskning för min del. Den är inte ens speciellt mycket billigare. Seg fokus har jag redan testat på min gamla digitalkamera och där gått tillbaka till analog systemkamera.
 
Bästa kompakten är tveklöst Ricoh GR Digital om du håller dig till max 100 iso, nackdelen med den är att den brusar kraftigt på höga iso, men det gör väl dom flesta kompakter, annars är den oslagbar när det gäller byggkvalitet och handhavande.

Metallhölje
Dubbla autofokussystem
Snapshotmode
Rawformat
Extern riktig optisk sökare (extra)
28mm fast ljustark glugg
Supervidvinkel adapter (extra)
mm.mm samt ett handhavande som påminner om Dslr, den vore helt perfekt om brusprestandan vore bättre, men fördelarna överväger i mitt tycke nackdelarna.

G7 är en leksak i jämförelse.

/kent
 
Senast ändrad:
Ja den verkar seriös så det räcker, det är väl bara sågningen på dpreview som avskräcker.
 
Jag föredrar dennna, framför Ricohn, trots att den saknar ett skruvvred för bländare/slutrtid m.m. (den har knappar istället).
Den känns bra mycket bättre i mina händer iaf. och den ger betydligt mindre brus vid ISO 100.
 
Vitnir skrev:
Ja den verkar seriös så det räcker, det är väl bara sågningen på dpreview som avskräcker.

Det beror väl lite på vad man tänkt använda den till, brus på höga iso kan vara snyggt också, framför allt i S/V, GRD bruset ser ju mer ut som filmkorn.

Upp till 200 iso är den helt ok vad jag sett, över det kör man förslagsvis i S/V.

För mig är en riktig Optisk sökare ett krav, så det finns inga andra alternativ än GRD och M8.

Den här killen använder en GRD på rätt sätt..

http://www.artouko.com/krumijunk/

PS ! Sätt på volymen på datorn...

Grymma bilder...

/kent
 
Senast ändrad:
Jo det är ju såna bilder man skulle vilja ta själv!
På semestrar har jag fotat mycket med 50mm så jag förstår charmen med fast objektiv, en fast vidvinkel däremot är inte aktuell. Kameran måste vara lite mer allsidig, den senaste GX100 tex eller gamla GX8 om någon har sett ett onlinetest på dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.