Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompakta digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flizis

Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa en kompakt digital kamera. Jag kommer fota allt möjligt och ha med kameran nästan överallt. Är nybörjare på foto och jag funderade på att köpa en systemkamera (har redan en dålig kompakt kamera) men jag la tankarna om en systenkamera åt sidan eftersom att de är dyrare + att de är så stora.

Men jag söker alltså en kompakt digitalkamera som har många manuella funktioner, så jag ändå kan utvecklas i fotografering, den ska vara så liten som möjligt och helst inte kosta över 2000 kr.
Kameror jag funderar på:
CANON DIGITAL IXUS 130
Samsung WB600
SONY Cyber-shot DSC-W350N
Sony Digitalkamera DSC-W360

Sedan en fråga, jag älskar bilder med kort skärpedjup (sådär suddig bakgrund) men det verkar ju kompakta digitalkameror ha svårt att klara. Men är det skillnad på tex. Samsung WB600, kameror med stor sensor (visst heter det så? ) och de med mindre, har hört att de med stor sensor ska vara bättre på sådana bilder?

Tacksam för svar!
 
bra frågor

vilka bra frågor precis vad jag undrar synd att du inte fått nåt svar..
Har du köpt nån än?
 
Nej, jag är fortfarande inne på internet och kollar på alla möjliga kameror och jämför, men inte har jag blivit så mycket klokare på det än.... Men vi får se vilken det blir, kan snart inte hålla mej vill ha en ny kamera nuuu!
 
Nej, jag är fortfarande inne på internet och kollar på alla möjliga kameror och jämför, men inte har jag blivit så mycket klokare på det än.... Men vi får se vilken det blir, kan snart inte hålla mej vill ha en ny kamera nuuu!

Kolla in Samsung EX1 kamerans bilder på medlemmen Björn Wångblad. Superduper bra bilder enligt mig. Kanske inte visar några direkta Makrobilder dock...(närfoto) men kan tänka mig att den fixar det också.
MVh, Inger
 
Nej, jag är fortfarande inne på internet och kollar på alla möjliga kameror och jämför, men inte har jag blivit så mycket klokare på det än.... Men vi får se vilken det blir, kan snart inte hålla mej vill ha en ny kamera nuuu!

Köp en systemkamera istället, en Nikon D3000 med 18-55VR hittar du för 3K på blocket.
 
En liten kompakt för max. 2000:- är inte lätt att rekommendera. Dessa enklare kameror översvämmar marknaden och inte skrivs några recensioner om dem heller. För att få lite mer kamera för pengarna gäller det nog att hänga med i alla tillfälliga priserbjudanden som dimper ner i brevlådan.

Själv skulle jag köpa en begagnad kvalitetskompakt typ: LX3 eller G10. Lycka till!

PS
Vill du ha kort skärpedjup gäller systemkamera eller varför inte en NEX3.
 
Du får den gamla vanliga motfrågan: Vad skall du fotografera?
"Lätt/bekväm" är oftast inte liktydigt med "bra". Sedan är frågan vad som är "bra".

Själv har jag en Nikon D90 som är "bra" (egentligen mycket bättre än jag själv).

Har dessutom köpt en Lumix TZ10. Den är också bra (så länge man inte behöver ta ett snabbt foto (kameran behöver någon sekund för att bli skjutklar och den behöver dessutom lite tid på sig att ta fotot efter att man "tryckt ner knappen". Skall man ta foto av ett rörligt barn så har detta ofta försvunnit utanför bild när kameran löser ut).

En systemkamera måste man bestämma sig för att bära med sig när man går hemifrån.
En kompaktkamera kan man utan problem ha liggande i fickan så den är alltid med och den kamera som är med när man behöver fotografera är den bästa kamera som finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.