Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bästa kameran mellan 0-6000
- Trådstartare kabbe
- Start datum
larjo
Aktiv medlem
Hmm!
Ett snabbt svar; Den som passar dig bäst i handen!
Det finns ingen dålig kamera idag. Det som spelar större roll är hus kameran känns i handen eller om du har någon i din bekantskapskrets som har ett visst märke (och som du tror vill låna objektiv eller andra tillbehör till dig).
Ett snabbt svar; Den som passar dig bäst i handen!
Det finns ingen dålig kamera idag. Det som spelar större roll är hus kameran känns i handen eller om du har någon i din bekantskapskrets som har ett visst märke (och som du tror vill låna objektiv eller andra tillbehör till dig).
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Valfri Nikon, såklart!
Twilice
Aktiv medlem
Som de innan sa, alla systemkameror är i dagens läge bra.
Testa kamerorna på t.ex. mediamarkt (själv utan att någon tjatar på dig, för jag har märkt att försäljare är ofta partiska till ett märke) Sen den kameran som du får "bäst" känslor för tycker jag du ska testa.
Jag hade egentligen en mycket lägre prisklass, men efter jag hade kännt på Nikon D90 kunde jag knappt kolla på några andra kameror innan jag tyckte de satt dåligt i händerna eller var för små osv. Så det fick bli en D90 som passade mig perfekt.
Testa kamerorna på t.ex. mediamarkt (själv utan att någon tjatar på dig, för jag har märkt att försäljare är ofta partiska till ett märke) Sen den kameran som du får "bäst" känslor för tycker jag du ska testa.
Jag hade egentligen en mycket lägre prisklass, men efter jag hade kännt på Nikon D90 kunde jag knappt kolla på några andra kameror innan jag tyckte de satt dåligt i händerna eller var för små osv. Så det fick bli en D90 som passade mig perfekt.
JazzBass
Aktiv medlem
Svar: Den kamera som ger dig råd att köpa de objektiv och andra tillbehör du behöver. Vissa klarar sig med de ljussvaga kitzoomarna som följer med kamerapaketen, andra vill ha prestanda i mörkare förhållanden samt kort skärpedjup och investerar i fasta ljusstarka objektiv, andra vill fotografera små blommor och insekter och skaffar ett makroobjektiv, andra köper långa teleobjektiv för att kunna fotografera fåglar och vilda djur i naturen. Andra gillar fisheye-objektiv, vidvinklar, tilt-shift objektiv osv...
Sen finns det de som prioriterar blixtar, reflexskärmar och andra tillbehör för en aktiv ljussättning av sina motiv t.ex. i en hemmastudio. Vissa fotograferar alltid med stativ, andra aldrig. Vissa behöver kunna få användbara bilder på iso 6400, andra går aldrig över grundiso (100 eller 200) och bryr sig blanka fan i brusprestandan på höga iso.
Sammanfattat är själva kameran en ganska liten del av allt som kan höra till ett kamerasystem, och vilka krav man har är helt beroende på vad man vill fotografera. Alla systemkameror idag är riktigt bra och det är mer en smaksak vad man tycker bäst om och vad man själv behöver. Säg lite vad du tänkt fotografera så är det lättare att ge råd. 6000kr är inte mycket i systemkameravärlden om man också vill ha ett par olika objektiv och kanske en extern blixt. Familjefotografen klarar sig väl med sin instegskamera, kitobjektiv och den interna blixten, andra med högre konstnärliga ambitioner eller önskan att fotografera "svårare" motiv nöjer sig knappast med samma utrustning.
Sen finns det de som prioriterar blixtar, reflexskärmar och andra tillbehör för en aktiv ljussättning av sina motiv t.ex. i en hemmastudio. Vissa fotograferar alltid med stativ, andra aldrig. Vissa behöver kunna få användbara bilder på iso 6400, andra går aldrig över grundiso (100 eller 200) och bryr sig blanka fan i brusprestandan på höga iso.
Sammanfattat är själva kameran en ganska liten del av allt som kan höra till ett kamerasystem, och vilka krav man har är helt beroende på vad man vill fotografera. Alla systemkameror idag är riktigt bra och det är mer en smaksak vad man tycker bäst om och vad man själv behöver. Säg lite vad du tänkt fotografera så är det lättare att ge råd. 6000kr är inte mycket i systemkameravärlden om man också vill ha ett par olika objektiv och kanske en extern blixt. Familjefotografen klarar sig väl med sin instegskamera, kitobjektiv och den interna blixten, andra med högre konstnärliga ambitioner eller önskan att fotografera "svårare" motiv nöjer sig knappast med samma utrustning.
kabbe
Aktiv medlem
Svar: Den kamera som ger dig råd att köpa de objektiv och andra tillbehör du behöver. Vissa klarar sig med de ljussvaga kitzoomarna som följer med kamerapaketen, andra vill ha prestanda i mörkare förhållanden samt kort skärpedjup och investerar i fasta ljusstarka objektiv, andra vill fotografera små blommor och insekter och skaffar ett makroobjektiv, andra köper långa teleobjektiv för att kunna fotografera fåglar och vilda djur i naturen. Andra gillar fisheye-objektiv, vidvinklar, tilt-shift objektiv osv...
Jag skulle vilja fota mycket sport tex cykel ,skate . Men också i naturen
JazzBass
Aktiv medlem
Ok. Det är inte min genre (bortsett från naturfoto), så andra kan ge bättre tips än jag. Men en budget på 6000kr är lite tajt. Det som sport- och actionfotografer brukar vilja ha är:
- snabb seriebildtagning
- bra autofokussystem
- bra prestanda på hög iso för att hålla ner slutartiderna och frysa ögonblick
- ljusstark telezoom typ 70-200/2,8 eller ännu ljusstarkare fasta objektiv (f/2 eller bättre)
Dessutom har de flesta de skatebilder jag sett varit tagna med vidvinkel och blixt(ar). En kitzoom som börjar på 18mm brännvidd räcker säkert rätt långt till en början, men en blixt är nödvändig om man fotograferar kvällstid utomhus och vill frysa rörelser.
Vill man ha det senaste och bästa får man lägga ut tiotusentals kronor för en bra setup för sportfoto, men jag tror man kan komma igång bra även med lite lättare budget typ din. Allt på önskelistan får man inte, men börjar du med en begagnad Nikon D70/D80 (alltså en kamera ur avancerad amatör-segmentet) med en enkel kitzoom till, kan du säkert klämma in en begagnad Nikon 70-300/4,5-5,6 VR zoom i budgeten, om än det kan bli lite tajt speciellt med D80. På canonsidan kan man säkert skaffa nåt motsvarande utgående från en D40 eller liknande.
JazzBass
Aktiv medlem
men nu vill jag gärna ha en kamera jag kan kosta på mig senare med blixtar och större objektiv
Ok. Ett objektiv behöver du i vilket fall som helst och har du bara ett objektiv i början skulle jag rekommendera en normalzoom typ 18-105/3,5-5,6 med stabilisator. (18-55 når du inte speciellt långt med, så jag skulle inte välja ett sånt om jag var du och vill fotografera sport).
Eftersom du vill fotografera bl.a. sport så tror jag du vill ha en hyfsat snabb kamera. Då faller de billigaste nya systemkamerorna bort och man får välja bland lite äldre semiavancerade begagnade kameror istället, typ Nikon D80 och Canon 40D. Andra märken som duger finns förstås också men jag kan inte så mycket om dem. Totalt borde en D80 och ett 18-105 objektiv (allt begagnat) landa på ca 6000kr.
Edit: Såg nu att du är 13 år. Det kanske inte ändrar så mycket på mina svar, men jag tror du skulle bli rätt nöjd oberoende vad du väljer för kamera. Det är mycket att lära sig innan man förstår sig på och kan använda en systemkamera fullt ut. Alla systemkameror du hittar idag presterar bra bilder, prisskillanden ligger i snabbhet, prestanda i svårare förhållanden, byggkvalitet osv. Nyare är oftast bättre, men man får generellt en semiavancerad kamera med några år på nacken för samma pris som en ny instegskamera. Vad man väljer beror på vad man har för krav.
Senast ändrad:
perstromgren
Aktiv medlem
men nu vill jag gärna ha en kamera jag kan kosta på mig senare med blixtar och större objektiv
Läs råden här: http://www.pulpeten.se/firstdslr.html
Per.
L40
Aktiv medlem
Tänk 20 kkr istf 6 kkr.
perstromgren
Aktiv medlem
Tänk 20 kkr istf 6 kkr.
Det, eller goda kunskaper i fotografering.
JazzBass
Aktiv medlem
Tänk 20 kkr istf 6 kkr.
20000kr är kanske lite i mesta laget som första kamera för en 13-åring. Man klarar sig också med enklare utrustning, speciellt om man inte har krav på sig att leverera utan kan godta en och annan misslyckad bild eller en missad bildchans då och då. Men klart det blir lättare med dyrare grejor...
Bofoto2
Aktiv medlem
Den här kameran säljs med 18-55 och 55-200 zoomar.
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_400D_med_teleobjektiv_mm__prisvart_30255519.htm?ca=11&w=3
(själv kör jag Pentax)
Och den typen av zoomar är billiga och användbara i bra ljus.
En blixt borde följa med, men du kan köpa en billig ny( 2000:- eller mindre)
som fungerar till sport( för att frysa bilden eller när det är sämre ljus).
Stativ är bra till naturfoto, blir gärna lite tänkande då innan du tar bilden.
Viktigt när du köper begagnat är att den inte har "gått" mer än tex 10.000bilder,
syns i bilddata, du vill ju minimera risken den ska gå sönder.
Naturligtvis ska den kännas bekväm och inte va för tung.
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_400D_med_teleobjektiv_mm__prisvart_30255519.htm?ca=11&w=3
(själv kör jag Pentax)
Och den typen av zoomar är billiga och användbara i bra ljus.
En blixt borde följa med, men du kan köpa en billig ny( 2000:- eller mindre)
som fungerar till sport( för att frysa bilden eller när det är sämre ljus).
Stativ är bra till naturfoto, blir gärna lite tänkande då innan du tar bilden.
Viktigt när du köper begagnat är att den inte har "gått" mer än tex 10.000bilder,
syns i bilddata, du vill ju minimera risken den ska gå sönder.
Naturligtvis ska den kännas bekväm och inte va för tung.
Ingju
Aktiv medlem
Många råd här, men du är vad jag sett ganska ung och med begränsad ekonomi. Tänk framåt, det går inte att skaffa allt å en gång, så börja lite smått med en kamera, ny eller begagnad som inte är allt för strippad på möjligheter, skippa de enklaste modellerna, när det gäller Canon så är 1000D visserligen bra på många sätt men ger inte samma möjligheter som t.ex 400D eller nyare ur XXD-serien. Nikons instegsmodeller är kanske nybörjarvänliga men ger inte lika mycket att växa i. Och glöm inte att det också behövs datorprogram, här har båda bra program men Nikons kostar extra, det som följer med vid köpet är långt ifrån lika bra som det som följer Canons. Det finns så en rad övriga fabrikat, alla har sina starka och svaga sidor. Men börja gärna med en enklare modell, ny eller begagnad, men kanske inte de allra enklaste, om eller när du sen vill ha en mer avancerad så kan den första vara bra att ha som andrakamera. En lämplig början kunde vara, med Canon som exempel. en ny eller begagnad ur XXD-serien och 18-55 IS, ev. + 55-250 IS, det går nog ännu att få tag på nya 450D. Jag tittade nu på "Prisjakt" och där uppgavs fr Scandinavian photo: 450D: 3495:- 18-55IS: 1495:- 55-250IS: 21850:- + frakt. 450D+ 18-55IS altså = 4990:-, hela paketet. 7175:- och till dett frakt och så nödvändiga tillbehör som minneskort. Detta skulle täcka in det mesta för en överkomlig summa, och sedan kan det ju kompletteras efter behov och resurser. Begagnat är ju mer osäkert, men är från en trovärdig säljare ett alternativ.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Tekniken har inte gått så rasande fort avseende stillbild de senast åren så begagnat är ett bra val. Det mest prisvärda kamerahus jag kan tänka mig idag är en beg Canon 40D som borde maxigga på 4000:- hos en fotoaffär - då får du även garanti på 1-3 mån. Kolla www.scandinavianphoto.se, Rajala, Mattssons och Hegethorns. För att starta med köp sedan en beg 17-70,18-55 eller liknande standardzoom för 1-2000:- beg hos någon av dessa (men med Canon välj 18-55IS över en vanlig 18-55, IS versionen är d u skarpare nämligen). Föredrar du Nikonfattning så är det mest prisvärda (skillnaden nypris mot begpris och hyffsat modern) Nikon D200 för 4000:-. Den är inte lika vass i sensorn som Canon 40D, men man kanske föredrar Nikonfattning och deras 18-70 för max 1500:- beg är väldigt bra. Har man lite mer pengar och vill ha en resezoom är Nikkor 18-200 version 1 idag billig (4000, har VR (bilstabilisering) och bättre mekanik än Canons motsvarighet 18-200 IS.
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, då får man kliva upp till Canon 30D/40D/50D/60D respektive Nikon D70/D80/D90/D7000. Samtidigt får man då mycket bättre sökare än instegsmodellerna mm.Finns det någon instegsmodell som har en display på ovansidan a la D90?