Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa kameran för dig
- Trådstartare SilverFang
- Start datum
ajoe
Aktiv medlem
Frågeställningen återkommer med jämna mellanrum, men är ändå tänkvärd.
Jag provade att ha en liten Sony HX90V som ha-med-jämt-kamera. Enormt imponerande egentligen, liten, liten, sanslöst zoomomfång, EVF och alla funktioner man kan tänka sig.
Men trots att jag verkligen försökte leva med den så gick det inte bra. Allting är för litet, utom menysystemet som är för stort och alldeles för "Sonymässigt", för få reglage, för liten EVF och mest av allt för liten sensor.
Så att försöka lösa problemet genom att spara sensorstorlek och behålla alla andra funktioner funkar inte med mig i alla fall.
Så den oundvikliga kompromissen måste bli annorlunda. Jag tycker det är ganska få situationer där jag inte är nöjd med min Fuji X-T2 med 18-55 (som sitter på väldigt stor del av tiden), så en tregångers zoom är tekniskt rimlig utan att bli alltför stor och tung.
När det gäller sensorstorlek så är trots allt skillnaden mellan FF, APS-C, M4/3 och entum inte gastkramande.
När det gäller manöverorgan så kan jag inte få in i min skalle att om man bara tycker sig ha plats för en enda lätt åtkomlig ratt så ska det naturligtvis vara exponeringskompenseringen och inte PASM.
Så då skulle man kunna tänka sig något som Sonys RX100-modeller. Om någon kunde visa ovansidan av en Fuji för Sonys konstruktörer i två minuter så skulle de otvivelaktigt kunna göra något fantastiskt bra.
Vi har en Pana LX100 i familjen och den kommer ganska nära. Snudd på M4/3-sensor och vettig ergonomi. EVF:en är egentligen enda felet. Och minus för plastkänslan.
Som Fujifreak blir jag litet svettig över X70. Där får man offra både zoom och EVF, men får behålla 100% kamerakänsla och vettig sensorstorlek. Jag förstår de som kan tänka sig en öde ö och en Leica. Litet samma känsla. När jag i somras för första gången fick vantarna på en X-E2 med en manuell Nikkor 35/1,8 och tog bilder med den och min hjärna hörde det torra slutarljudet så var det som att det ryckte i tummen för att hitta frammatningen eftersom min hjärna signalerade Leica M!
Så om Sony kunde ordna vettig ergonomi på en Rx100 eller om Fuji kunde ta och gifta ihop sin T20 med en kortzoom, så jo tack!
Men det är ju jag det och kompromissen är väsentligen omöjlig.
Jag provade att ha en liten Sony HX90V som ha-med-jämt-kamera. Enormt imponerande egentligen, liten, liten, sanslöst zoomomfång, EVF och alla funktioner man kan tänka sig.
Men trots att jag verkligen försökte leva med den så gick det inte bra. Allting är för litet, utom menysystemet som är för stort och alldeles för "Sonymässigt", för få reglage, för liten EVF och mest av allt för liten sensor.
Så att försöka lösa problemet genom att spara sensorstorlek och behålla alla andra funktioner funkar inte med mig i alla fall.
Så den oundvikliga kompromissen måste bli annorlunda. Jag tycker det är ganska få situationer där jag inte är nöjd med min Fuji X-T2 med 18-55 (som sitter på väldigt stor del av tiden), så en tregångers zoom är tekniskt rimlig utan att bli alltför stor och tung.
När det gäller sensorstorlek så är trots allt skillnaden mellan FF, APS-C, M4/3 och entum inte gastkramande.
När det gäller manöverorgan så kan jag inte få in i min skalle att om man bara tycker sig ha plats för en enda lätt åtkomlig ratt så ska det naturligtvis vara exponeringskompenseringen och inte PASM.
Så då skulle man kunna tänka sig något som Sonys RX100-modeller. Om någon kunde visa ovansidan av en Fuji för Sonys konstruktörer i två minuter så skulle de otvivelaktigt kunna göra något fantastiskt bra.
Vi har en Pana LX100 i familjen och den kommer ganska nära. Snudd på M4/3-sensor och vettig ergonomi. EVF:en är egentligen enda felet. Och minus för plastkänslan.
Som Fujifreak blir jag litet svettig över X70. Där får man offra både zoom och EVF, men får behålla 100% kamerakänsla och vettig sensorstorlek. Jag förstår de som kan tänka sig en öde ö och en Leica. Litet samma känsla. När jag i somras för första gången fick vantarna på en X-E2 med en manuell Nikkor 35/1,8 och tog bilder med den och min hjärna hörde det torra slutarljudet så var det som att det ryckte i tummen för att hitta frammatningen eftersom min hjärna signalerade Leica M!
Så om Sony kunde ordna vettig ergonomi på en Rx100 eller om Fuji kunde ta och gifta ihop sin T20 med en kortzoom, så jo tack!
Men det är ju jag det och kompromissen är väsentligen omöjlig.
lofling
Aktiv medlem
Ja men nu är ju det precis vad tråden handlar om, att välja en kamera och ett objektiv. Tycker du det är löjligt så är det ju väldigt enkelt att låta bli och delta i diskussionen istället för att gnälla, det här är ju mest på skoj.
Mest på skoj skulle jag kanske (högst osäker) välja Nikon D9600, 200 Gpx, 960 fps, ISO1000000000 med acceptabelt brus, med ett 8-1000/f2.8 som väger 500 gram. Allt under 10000 kr! Perfekt kombo och alltiallo. Det jobbiga blir att hitta en minneskort och program som klarar att hantera bildfilerna :-D
Fast mer seriöst skulle jag vilja ha ett 200-500/2,8 om jag bara fick välja ett objektiv.
skalman-63
Aktiv medlem
Olympus OM-D Em1 mk2 + 12-100 mm.,
martinot
Aktiv medlem
Jag jämför RX100 med min nuvarande systemkamera (Nikon D3). Mobilkameran ser jag som "nödkamera". Jag gillar inte alls att de inte tar bilden exakt när jag själv vill osv. Vill man ha full kontroll är systemkameran fortfarande oslagbar. Men om jag bara skulle ha en kamera får det bli en kompromiss.
Precis som Anders Jangö beskriver så väl ovan, är problemet för mig med pytte små 1"-kompakter, som t.ex. Sony du nämner, att man just inte har någon bra kontroll över sitt bildskapande. Man måste ändå in i så mycket menyer och härja, och därav (även om jag själv ha en lika liten 1"-kompakt) att jag ser de närmare besläktade med att fota med mobilen, jämfört med en "riktig" kamera.
Men vi är alla olika, och det är helt OK att tycka olika (blir bara nyfiken ibland hur folk resonerar annorlunda).
apersson850
Aktiv medlem
Det är en del av diskussionen, att konstatera att frågeställningen blir tramsig när man kan välja kamerahus med utbytbara objektiv, men ska hålla sig till ett. Ett i taget använder jag ofta, när jag kanske inte vill bära mer. Men det hindrar inte att det enda objektivet är ett annat nästa gång.Ja men nu är ju det precis vad tråden handlar om, att välja en kamera och ett objektiv. Tycker du det är löjligt så är det ju väldigt enkelt att låta bli och delta i diskussionen istället för att gnälla, det här är ju mest på skoj.
Sheldon
Medlem
Det är en del av diskussionen, att konstatera att frågeställningen blir tramsig när man kan välja kamerahus med utbytbara objektiv, men ska hålla sig till ett. Ett i taget använder jag ofta, när jag kanske inte vill bära mer. Men det hindrar inte att det enda objektivet är ett annat nästa gång.
För dig är det uppenbarligen så eftersom du nu hunnit med att kalla det både löjligt och tramsigt, men för många andra är den främsta finessen med systemkamera inte att kunna byta objektiv utan att kunna VÄLJA ett objektiv till ett kamerahus/ som man gillar. Sen är det nog rätt vanligt att bara ha ett kamerahus med en normalzoom, förr var det hus och 50mm. Tycker inte att det behöver vara löjligt. Snarare en utmaning! En Leica M med ett 50/2 eller en Fujifilm X-T20 med 23/2 räcker ganska långt för nån som vet hur man använder dem, behövs inte mer även om det GÅR att byta objektiv! Det är systemkameror, men man kanske bara är ute efter sensorn, ergonomin, utseendet eller "känslan". Min poäng är att det är dumt att snacka om att saker är löjliga/tramsiga bara för att de inte överensstämmer med just ditt sätt att göra och se på saker.
Den här frågan i tråden är alltid intressant i dessa tider av prylfixering! Jag har stor respekt för duktiga fotografer som jobbar med enkla medel eller få prylar.
Mashavet
Aktiv medlem
Jag skulle nog välja min Panasonic GX7 (eller ngn nyare ersättare till den) med Panasonic 14-140. Utan att vara bäst på något så klarar den kombinationen de flesta fototillfällen bra, och grejorna är tillräckligt små och lätta för att alltid få följa med.
Jag har andra objektiv till den som jag gillar mycket, men med något av dem skulle jag bli begränsad till vissa typer av motiv eller tillfällen.
Jag har andra objektiv till den som jag gillar mycket, men med något av dem skulle jag bli begränsad till vissa typer av motiv eller tillfällen.
Erik Schalin
Aktiv medlem
D850 + 24-70/2,8 vr
Erik Schalin
Aktiv medlem
ha ha ha ha haAllting är för litet, utom menysystemet som är för stort....
vzano
Avslutat medlemskap
Lite svårt val. Fotograferar mest landskap och porträtt där jag inte behöver 12 FPS men testade vännens XT1 och den drog foton som ett maskingevär.
Får man välja vilken som HELST, så skulle jag gå för en Phase one IQ3 och ett 40-80mm f/4, Why not liksom? Ska man köra så kör man hårt. Hade inte direkt brytt mig om storleken eftersom jag skulle nog gå runt med en ryggsäck samtidigt som jag kan stoppa ner den i när armarna blir trötta. Omfånget och färgerna skulle vara underbara och möjligheterna att trycka skulle var gigantiska och HDR fotografering skulle vara astronomiska. A man gotta dream.
Får man välja vilken som HELST, så skulle jag gå för en Phase one IQ3 och ett 40-80mm f/4, Why not liksom? Ska man köra så kör man hårt. Hade inte direkt brytt mig om storleken eftersom jag skulle nog gå runt med en ryggsäck samtidigt som jag kan stoppa ner den i när armarna blir trötta. Omfånget och färgerna skulle vara underbara och möjligheterna att trycka skulle var gigantiska och HDR fotografering skulle vara astronomiska. A man gotta dream.
rronnbac
Aktiv medlem
Jag skulle börja med att välja objektiv. Var man tvungen att välja en fast brännvidd hade jag nog valt ett sony A7r ii-hus och Samyangs 35mm. f/2.8.
Men, om valet tillåter även zoom så skulle det ha blivit ett 24-70 f/2.8, Sony/Nikon/Canon/Tamron tror jag är i stort sett egalt, de tycks alla vara bra nog, så utan att ha testat så tror jag Nikon D850, men både Canon 5D mk IV och Sony A7r ii är jäkligt starka.
Frågan är dock väldigt intressant tycker jag, för det får mig att inse att jag, trots allt, är rätt nöjd med min Canon 6D och mitt 35mm f/2 IS, som är en fantastisk lågljus-kombo, eller med 40mm f/2.8-pannkakan om ljuset inte är fullt så begränsat. Likaså är jag rätt nöjd med mitt 24-70 f/4L IS, respektive mitt Tamron 28-75 f/2.8
Javisst, de andra husen här ovan har bättre sensorer, bättre AF etc, men inte på ett så dramatiskt vis att jag skulle ha tagit märkbart bättre bilder. Mycket viktigare vore mer tid och pengar att t.ex. resa, en studiolokal, etc.
Men, om valet tillåter även zoom så skulle det ha blivit ett 24-70 f/2.8, Sony/Nikon/Canon/Tamron tror jag är i stort sett egalt, de tycks alla vara bra nog, så utan att ha testat så tror jag Nikon D850, men både Canon 5D mk IV och Sony A7r ii är jäkligt starka.
Frågan är dock väldigt intressant tycker jag, för det får mig att inse att jag, trots allt, är rätt nöjd med min Canon 6D och mitt 35mm f/2 IS, som är en fantastisk lågljus-kombo, eller med 40mm f/2.8-pannkakan om ljuset inte är fullt så begränsat. Likaså är jag rätt nöjd med mitt 24-70 f/4L IS, respektive mitt Tamron 28-75 f/2.8
Javisst, de andra husen här ovan har bättre sensorer, bättre AF etc, men inte på ett så dramatiskt vis att jag skulle ha tagit märkbart bättre bilder. Mycket viktigare vore mer tid och pengar att t.ex. resa, en studiolokal, etc.
johan-vall
Aktiv medlem
Jag är så pass nöjd med min nuvarande kamera så jag skulle inte ha några problem med att leva med den resten av livet.. Så det får bli en Sony A7rii med den linsen jag använder klart mest, dvs 16-35 2.8.