Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa husdjursbilden!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Mest kattbilder.

cowboy skrev:
Min nästa katt ska bli en lättexponerad bondkatt med jämngrå päls (18% Kodak-gråkortgrått).
Haha:)
Fast det är ju en bra träning annars och en större utmaning att skaffa en som är både svart, grå och vittecknad.. eller kanske två;)
 
Va, länkarna funkar ju inte, försöker igen..

cowboy skrev:
Jag gillar bland annat;

* Den diaboliska kattblicken i Robin Helgessons "Eye of the tiger"
* Mari Boströms "Vad gör du"
* Tord Strömdals "Nisse"
* Magnus Wahlgrens "Jaha. Kattbilder, kattbilder, kattbilder. Inget annat. Hela tiden."
* Therese Lundbergs ""Kapad kuse i sv/v"
* Elina Ekströms "Hästar"
* Elin Hedströms "Nöjd"
* Jan Olssons "Katten" (vilken självgod min!)
* Linda Carlgrens "Men vi skulle ju leka"
* Pontus Elofssons profilbild av Lotta med katt

Blev dubbla http-taggar tidigare, pinsamt, förlåt, man får tydligen se upp med hur man använder crtl-c och ctrl-v...
 
Re: Re: Mest kattbilder.

lottae skrev:
Haha:)
Fast det är ju en bra träning annars och en större utmaning att skaffa en som är både svart, grå och vittecknad.. eller kanske två;)

Då blir det ju ännu lättare? Alltid är det nån del som blir rätt exponerad, hur man än gör... :)
 
Vad som är en bra husdjursbild är ju väldigt beroende på vem man frågar. För ett kattfreak kan ju en bild som visar hur katten ser ut vara UNDERBAR även om den är en väldigt tråkig BILD. Nedanstående bild på syrrans katt fick uppfödaren att utbrista "ni är ju proffsfotografer!" Vet inte om jag håller med, men bifogar bilden som en illustration.

Per
 

Bilagor

  • tossan1-300.jpg
    tossan1-300.jpg
    22.2 KB · Visningar: 557
pery skrev:
Vad som är en bra husdjursbild är ju väldigt beroende på vem man frågar. För ett kattfreak kan ju en bild som visar hur katten ser ut vara UNDERBAR även om den är en väldigt tråkig BILD. Nedanstående bild på syrrans katt fick uppfödaren att utbrista "ni är ju proffsfotografer!" Vet inte om jag håller med, men bifogar bilden som en illustration.

Per

Du har helt rätt. Som uppfödare vill du att kattens tekniska kvaliteér syns på bilden och få ihop det med en riktigt bra bild är inte lätt. Katter är ju inte precis ett djur man kommenderar till att vara stilla.
Det är kul att ta bilder på katterna när de "är sej själv" också men hemma inomhus med möbler och klätterställningar blir ofta bakgrunden katastrof, kattgården är nätad, inte heller någon bra bakgrund.
Jag är imponerad av alla bra kattbilder i denna tråden, kul att se att det finns.
Min favoritkattfotograf finns här:
Thomas Wester Kattbilder
 
Jag tycker de bästa husdjursbilderna är de där något händer, där något känns.
Att bara visa upp ett vackert djur är iof en konst som kräver tålamod, det håller jag med om, men inte är det särskilt kul för annat än uppfödare, ägare och berörda. Det är ju i så fall inte de fotografiska/konstnärliga kvaliteérna som sätts främst väl?
Om det inte är känslan utan de tekniska kvaliteérna vi vill visa så handlar det väl mer om produkfoto än husdjursfoto kanske? (Mina djur duger bra att fotografera i den miljön de bor vid det de gör, där nnågot händer eller känns..)

Förresten, fårbilden -Mor och barn av Ari Byström är himlans bra och fylld med känsla.

Fredrik Hönings bild ovan känns. Bra tycker jag. Vissa fototekniska brister men känslan överväger..
 
Senast ändrad:
Carina G skrev:
Du har helt rätt. Som uppfödare vill du att kattens tekniska kvaliteér syns på bilden och få ihop det med en riktigt bra bild är inte lätt. Katter är ju inte precis ett djur man kommenderar till att vara stilla.
Det är kul att ta bilder på katterna när de "är sej själv" också men hemma inomhus med möbler och klätterställningar blir ofta bakgrunden katastrof, kattgården är nätad, inte heller någon bra bakgrund.
Jag är imponerad av alla bra kattbilder i denna tråden, kul att se att det finns.
Min favoritkattfotograf finns här:
Thomas Wester Kattbilder

När jag gick en kurs i handkolorering av sv/v bilder köpte jag T Wester´s vykort och övade mig på.
Enklelt att lägga på konstnärsoljefärg med en tops. :)

Jag har sällan bra bakgrunder när jag ska plåta mina katter. Så jag provar med att göra dom lite abstrakta istället. :)

Hmm, man kanske ska inreda lägenheten så att den matchar katterna och man får snygga bakgrunder? :)
 
mohei skrev:

Jag har sällan bra bakgrunder när jag ska plåta mina katter. Så jag provar med att göra dom lite abstrakta istället. :)
Det är ju ett sätt:)

Jag tycker inte bakgrunderna behöver vara snygga. Tycker mer det handlar om hur man väljer att komponera/fotografera utifrån miljön också och abstrakt är ju en metod.
Korta skärpedjup kan kanske funka annars, eller bara accepterandet av miljön de lever i. Eller så kanske man kan städa bort lite saker tillfälligt annars?
Här accepterar jag dörrposter och sånt för att känslan är viktigare.
På denna flyttade jag en blomma iof, för att jag tyckte den störde..
Nära och kort skärpedjup för stolen de ligger i skulle vara vansinnigt ful i bild.

Nu säger jag inte att det är bilder som hör hemma i denna tråden, men jag tar dem som exempel just för miljötanken.
 
mohei skrev:
Hmm, man kanske ska inreda lägenheten så att den matchar katterna och man får snygga bakgrunder? :)
Haha, jag försökte mig förresten på det med en sängkläderinvestering;)
Fast sanningen är att det inte blev så lyckat, inte lyckat alls faktiskt.
Korta skärpedjup fortsatte vara bäst tror jag, så man slipper se röran av för mycket tycker jag.

PS. Jag bara skriver: [........url=http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=358673]Här[/url] accepterar.... (fast hoppa över de förstaq prickarna innan url.)
Tror det ska finnas någon knapp upptill i någon inställning men jag har tagit bort den i min webbläsare. DS.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    44.3 KB · Visningar: 531
Såhär gör man (vill jag minnas).

Monica, hoppas jag det är dessa knappar du syftar på;

Logga in. Tryck "Din sida" > "Dina inställningar för forum" > Markera "ja" invid rutan "Använd redigeringspanel för vB-koder vid inmatning?" > tryck "Spara ändringar". Klart.

Funkade det?

Tror vB-koder är avstängda som default.
 
vilka fantastiskt fina gårdsdjurbilder. Kul att deras ägare är med åxå, blir en fin kontrast.

/Mari
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.