Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa framkallare till Ilford Delta

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Har nu gått över helt till Ilford Delta 100 och 400 när det gäller svartvitt. Trivs mycket bra med den filmen. Men för att få 100% av den filmen antar jag att man inte borde köra D-76:an? Ska beställa ny framkallare nu, vad rekomenderar ni? Inget skitdyrt helst.

Tacksam för svar!
/cj
 
Är det någon som provat Ilford Delta 400 och Tetenal Neofin Blå??

Kombinationen tycks inte vara rekommenderad om man ska tro databladen från både Ilford och Tetenal men jag tänkte ändå prova. Nyfiken på om någon annan provat och vet hur det blir.

Thomas F
 
Carl Johan skrev:
Har nu gått över helt till Ilford Delta 100 och 400 när det gäller svartvitt. Trivs mycket bra med den filmen. Men för att få 100% av den filmen antar jag att man inte borde köra D-76:an? Ska beställa ny framkallare nu, vad rekomenderar ni? Inget skitdyrt helst.

Tacksam för svar!
/cj

Utan att tveka en sekund: Ilford DD-X, allt annat är inte mindre bra. Visst blir det ok med D-76 men är ok tillräckligt?

/ Johan
 
Någon som kan förse mig med lämplig framkallningstid för Delta 400 i D76, 20 grader, agitering var 30 sek?
 
Urr skrev:
Någon som kan förse mig med lämplig framkallningstid för Delta 400 i D76, 20 grader, agitering var 30 sek?

Delta400Pro D-76konc 400ISO 9.5min 20C

Delta400Pro D-76 1+1 400ISO 14min 20C

Enligt digitaltruth. Finns även index för exponering efter 200, 500, 800. 1600 och 3200 ISO där.
 
Jag kör Delta 100 (120-format) i Rodinal 1+50. Minimal agitation. 15 minuter i 20°C, agitering första 15 sek, sedan 5 sek var 5:e minut. Jag exponerar då efter 64 ISO. Negen ser bra ut.
 
Jag har börjat med Ilford Delta och HP4, HP5 och
ett tag framkallade jag med Ilfosol-S. Den var inte dålig als.
Men alla Ilfosol-S i burk som jag skaffat mig på sista tiden var så pass gamla, (lätt oxiderade)
blev jag tvungen att gick över Pattersons FX-39. Tyvärr, FX-39 har slutat! Nu lanseras Fujis Super Prodol. Inte provat än. Jag har 2 l fx-39 kvar. Men Johan Malmström råd om DD-X
borde vara rätt. Jag såg några bilder framkallad med DD-X, blev jag faschinerad! Fast DD-X är inte lätt tillgängligt!
D-76 är först och främst för andra filmer utom T-Max och Delta...
 
Hmmm, luktar lite magic bullet tycker jag...

Om man framkallar i den ena eller andra framkallaren gör ju mycket liten skillnad. Ok, Rodinal kontra XTOL stock är ju viss skillnad i korn.

Om man ser bilder framkallade i DDX och blir fascinerad misstänker jag att fotografen var duktig, snarare än att framkallaren var bra! :)
 
Hej Henning,
Jo, det beror ju på först och främst bildens tekniska kvalitet -hur man mätt ljusvärdet- och sen förekommer framkallarens egenskaper; tiden, temperatur, agiteringssätt t o m stopbads användnig(!) vilket jag lärde mig här!....
På sista tiden har jag haft störande korn på mina negativer, t o m på 100 Delta filmer också.. Nu tror jag att jag har slarvat med stopbad; agiterade lite för mycket.. då förlorar framkallarens kvalitet sitt värde, tror jag.. eller?
(Tyvärr, jag kunde inte hitta den foton i fråga...)

vh/
 
Vissa framkallare är mer lämpade för lite agitation, andra mer för mycket agitation.

Rodinal passar bra till lite agitation. Jag kör som sagt 5 sek var 5:e minut och får fina neg. Tror inte det är en bra idé med t ex XTOL. Vissa pyroframkallare funkar inte i Jobo, pga den kontinuerliga agitationen.

Jag har fått för mig att agiteringen är viktigare än man tror. Det är mycket viktigt att inte agitera för mycket, särskilt med kraftfulla soppor, typ D76 stock. Man får stenhårda negativ och förlorar därmed nyanser i högdagrarna.

Jag har också lärt mig the hard way att inte agitera för kraftfullt. Det är väl ok att skaka ordentligt när man kör Patersonspiraler, men med Hewes stålspiraler är det lätt att filmen lossnar från spiralen och repas. Inte kul. Jag har löst detta med hjälp av Rodinal och minimal agitation. :)
 
Jag kör Delta 100 (120-format) i Rodinal 1+50. Minimal agitation. 15 minuter i 20°C, agitering första 15 sek, sedan 5 sek var 5:e minut. Jag exponerar då efter 64 ISO. Negen ser bra ut.
Hej
Ditt inlägg gjordes för nästan 20 år sedan…hur gäller det nu 2024?
Jag har Rodinal (eller rättare sagt motsvarigheten. Tetenal Paranol S?),
hemma, men är lite osäker både på framkallaren och filmen…har inte använt varken filmen Ilford Delta 100 eller Tetenal Paranol S förut. (Massive Dev Charts säger framkallningstid 40 min i 20 grader?? Verkligen?)

Eller kanske ska jag köpa en påse Ilford Microphen, och soppa min Delta 100 i den)
Jag är ju van vid FP4+ och D76 1+1.
Men det är väl bara att exponera en provfilm…?
Och prova en ny framkallare…Jag saknar ju min D76, men den förefallar vara slut hos Photax - kommer det hem mera??
 
Senast ändrad:
Hej
Ditt inlägg gjordes för nästan 20 år sedan…hur gäller det nu 2024?
Jag har Rodinal (eller rättare sagt motsvarigheten. Tetenal Paranol S?),
hemma, men är lite osäker både på framkallaren och filmen…har inte använt varken filmen Ilford Delta 100 eller Tetenal Paranol S förut. (Massive Dev Charts säger framkallningstid 40 min i 20 grader?? Verkligen?)

Eller kanske ska jag köpa en påse Ilford Microphen, och soppa min Delta 100 i den)
Jag är ju van vid FP4+ och D76 1+1.
Men det är väl bara att exponera en provfilm…?
Och prova en ny framkallare…Jag saknar ju min D76, men den förefallar vara slut hos Photax - kommer det hem mera??
Ilfotec DD-X eller Ilford Microphen brukar vara bra till Ilford film.

Har du Rodinal så är tiderna 9 minuter för 1:25, eller 14 minuter för 1:50.


Recepten på Massive Devchart brukar vara kompletterade med anteckningar om något avviker från normen. 40 minuter låter som stående, eller semiståenda feamkallning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.