Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa extender

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte beställa en extender nu samtidigt som lite andra småsaker.
Vilken 2xextender funkar bäst med 70-200 mmf2.8II och 70-200mm f4 och eventuellt ska jag skaffa en längre glugg längre fram?
Har 1d mkIII och 5d MKII samt 50d
tänkte beställa någon av dessa och helst ett som dom har på lager http://www.cyberphoto.se/pri_kameratillbehor.php?ArticleIDGroup=228

Hej
Har själv canons senaste 2*L konvertern och jag tycker att den fungerar bra till stillasittande mål men annars så är jag inte nöjd.
Dels så fungerar det bara till några L objektiv och inte speciellt många heller
Sedan så skulle jag nog hellre tagit en 1.4 konvert som tydligen är bättre
Jag skulle i dagens läge efter att använt min 2* konvertern och mitt 70*200l 2.8 ii is usm lite då och under 1 års tid nog funderat på tredjepart konverter vilket skall passa bättre till många fler objektiv
Tänk även på att 2* tar 2 ljussteg på bländaren och 1,4 bara 1 ljusteg (om jag fattat det rätt) på mitt objektiv så blir 5,6 största bländaren och man behöver oftast gå till 7-8 och en bra tid för att skärpan skall bli bra om motivet rör sig minsta lilla
Mats

Lånar den här tråden enär den handlar om extender Har köpt en 5D Marklll, har ett EF 100-400/4,5-5,6L IS USM, funkar AF med en canon extender 1,4 lll Någon som vet?

Jag har 5DII och 5DIII.
Jag har även extendrarna x2 Mark II och Mark III samt x1,4 Mark II.
Extendrarna kan jag använda på:
Canon EF 200mm f/2.8L II USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM

Men i praktiken använder jag bara extendrarna på:
Canon EF 200mm f/2.8L II USM och
Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM
Zoomen räcker inte till i skärpa.

Det handlar inte om bättre eller sämre extendrar, de räcker, det handlar om bättre och sämre objektiv framför extendern. En extender förstorar bara bilden som objektivet lämnar ifrån sig. Den förstorar oskärpa lika bra som skärpa. Vid x2 breds ljuset, som normalr hamnar på en pix utan extender, ut över fyra pix med extender.
Att extendrarna inte är problemet tycker jag framgår av dessa bilder som är tagna, på fri hand vid ISO 4000, med Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM + Canon Extender EF 2x II + Canon Extender EF 1.4x II -> 840 mm brännvidd. (Läs texten vid bilderna):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504191.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/329865/2504157.htm

Om Du köper en x2 extender så kolla att någon av Dina kameror kan fokusera vid f/8 - 5D II och III gör det inte med någon fart. Går till nöds på sittande fågel. För 5DIII är det utlovat en revision till början av 2:a kvartalet 2013. Kan de inte fokusera vid f/8 är det bara objektiv med ljusstyrkan f/2,8 som går att använda.

Jag har senaste Canon 1,4x (III) och är jättenöjd med den. Enda tråkiga är att den inte passar till all optik. Därför har jag också en Kenko 1,4X (från E-bay) som passar till övriga.
("ENBART EF 70-200/2,8 L + IS + IS II, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, samt alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt").
Mitt macro 100mm L fungerar inte med den nya, men vers. II gör det. Här kommer Kenko in b.la.

Nej, men

Lånar den här tråden enär den handlar om extender Har köpt en 5D Marklll, har ett EF 100-400/4,5-5,6L IS USM, funkar AF med en canon extender 1,4 lll Någon som vet?

Nix inte ännu. Däremot fungerar Kenko 1,4 DGX utmärkt. Snabb precis AF med både 100-400, 70-300L och 400/5,6 tillsammans med 5DIII. Har lagt ut flera testalbum med kenkokonvertrarna 1,4 och 2 på min hemsida där det finns lite kommentarer också till bilderna.
www.naturreportage.se

Nix inte ännu. Däremot fungerar Kenko 1,4 DGX utmärkt. Snabb precis AF med både 100-400, 70-300L och 400/5,6 tillsammans med 5DIII. Har lagt ut flera testalbum med kenkokonvertrarna 1,4 och 2 på min hemsida där det finns lite kommentarer också till bilderna.
www.naturreportage.se[/QUOTE

Tack! Det var en mycket värdefull och intressant upplysning. Skall per omgående köpa mig en Kenko 1,4 vilka fina bilder helt otroligt värdefullt att få ta del av alla testbilder Tack ännu en gång.
Har lagt in sidan i mina favoriter!!
Kjell

Många här som har bra koll.
Så jag frågar så här.
Om jag tar en biild med 10mp på 200mm och 2xex blir det samma kvalitet om jag tar samma bild med en 20mp kamera på 200mm och zomar in den digitalt i datorn lika mycket?
Hoppas ni förstår hur jag menar.

bara 5

Beskär du en bild tagen med 200 mm till samma utsnitt som 400 mm så får du bara 1/4 av pixlarna kvar (inte hälften). Ville bara nämna det eftersom jag anar att du tror att du får hälften.

www.naturreportage.se

Tack Tony ännu en gång för ditt tips Har fått hem min Kenko 1,4DGX från Kina (1.500kr) det fungerar perfekt till alla objektiv.
Man kan inte låta bli att bli en aning sur, man köper en av canons senaste,en proffskamera Marklll och så funkar inte deras egna konvertrar till deras egna objektiv. Va??????

Tack Tony ännu en gång för ditt tips Har fått hem min Kenko 1,4DGX från Kina (1.500kr) det fungerar perfekt till alla objektiv.
Man kan inte låta bli att bli en aning sur, man köper en av canons senaste,en proffskamera Marklll och så funkar inte deras egna konvertrar till deras egna objektiv. Va??????

Det är klart att extendern fungerar. Men man måte ju sätta på rätt saker på rätt saker.
Ex så försker väl imgen kränga på ett EF-S objektiv på 5D heller. Och ingen köper väl en extender till en kamera som bara klarar fokusera med bländare F.5.6 med ett objektiv som får F:8 med extendern.
En firmware är på G dock.´som uppgraderar kameran att klara mer än den egentligen var designad för. Var glad för den bonusen.

/Stefan

Det handlar väl om att läsa på?
Här är Canons lista över vilka extendrar som passar var:
http://web.canon.jp/imaging/l-lens/spec/lens_spec.html#26

Registrerar det i exif att du har 1.4 konverter på ?

men

Men det är just det som fungerar med kenkon - fokusering vid bl 8 med 5DIII. Det är ju firmware i antingen kamera eller canonextenders (eller en kombination) som gör att det inte fungerar med original. Och det fungerar utmärkt - inte alls lika dåligt som om du tejpar en originalextender.

(svar till Stefan)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar