Autofokussnabbhet är en kombination av kamerahus, fokusmotorn, objektivets optiska konstruktion och ljusnivåer/ljusstyrka.
Generellt, vad gäller objektiv utan inbyggd motor har dessa fokuserats snabbast på de dyraste husen då dessa har kraftigast AF motor och har även bäst AF system. Här kan man titta på A700 (beg), A900(A850 har få bilder per sekund) A77 och A99 - vissa är FF av dessa, andra crop.
Sedan, generellt, om allt annat är samma, fokuserar SSM objektiven snabbast, medan SAM objektiven kan fokusera långsamma än många skruvdriftsobjektiv gör på ett kamerahus med stark AF motor inbyggd.
Objektiv som måste flytta många och/eller tunga linselement fokuserar ofta långsammare än objektiv som bara flyttar få eller små linselement. Detta gör att objektiv som inte ändrar storlek under fokusering i regel fokuserar snabbast för de har antingen rear group fokus eller innerfokus. Många vidvinkel objektiv kör RF och moderna telen använder IF. Ett klassiskt exempel på ett objektiv som man skulle tycka skulle fokusera snabbt men som inte gör det är 50mm objektiv av planar konstruktion (nästan alla 50mm objektiv f u Sigma 50/1,4) p g a att hela linspaketet flyttas vid fokusering.
I bra ljus kan i vissa fall ett relativt ljussvagt 70-300 tele fokusera snabbare än ett 70/80-200/2,8 p g a att tyngre linselement rör sig, men i bara lite sämre ljus vinner ljusstyrkan då mer ljus träffar AF sensorn och gör fokusen säkrare och även snabbare.
Så skall du ha max av allt skaffar du A77+16-50/2,8 SSM+70-200/2,8 SSM eller i fullformat A99+24-70/2,8+70-200/2,8. Även 70-300/4-5,6 SSM.
I stort skulle jag ändå tro att har man en begränsad budget tjänar man mer på att skaffa ett nytt objektiv än ett nytt hus vad gäller AF hastighet.
I regel dock är AF väldigt viktigt så är nog Canon eller Nikon snabbast. De har ju både en stor erfarenhet av att göra sportfotoutrustning. Canon har sina snabba USM motorer i många fler objektiv än sony har SSM och SAM erbjuder tyvärr ingen hastighetsvinst. Nikon har bara en betteckning på inbyggd motor i objektiven och det är AF-S (AF-I görs ju inte längre) som motsvarar USM och SSM.
Sigmas HSM motsvarar SSM men i regel så brukar dessa HSM tveka lite jämfört med original om man är petig.
Så jag skulle ställa mig frågan (om jag inte hade många objektiv i ett system) huruvida snabb autofokus är det väsentligaste i min kamera, om det vore så, då skulle jag titta på Canon eller Nikon. Varje märke har sina styrkor och svagheter, därför finns de kvar - det finns inget system som är absolut bäst på allt.