Annons

Bästa 17-35mm till Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Suggles

Medlem
Hej!
Jag väljer mellan 3 olika 17-35mm objektiv till en Dynax 7D. Det är ganska svårt att hitta bra urskiljande tester mellan dessa. Beror det på att de är likvärdiga i prestanda?
Det verkar som att sigman har aningen bättre optik än Tamron men jag har inte hittat någon bra jämförelse med Minoltas (D).
(Är inte intresserad av Minolta G pga priset)

+ Minolta (D): inbyggd ADI, orginal är bäst?
+ Sigma: "Full time manual focus"

Vad tycker ni som har någon av dessa tre objektiv?

D-funktionen (ADI) ger avståndsinformation som teoretiskt ger något bättre blixtexponeringar. Även Tamron och Sigma har denna.

Minoltas objektiv är en Tamronkonstruktion, identisk med Tamrons motsvarighet förrutom vissa kosmetiska skillnader.

Sigma har inte "full time manual fokus". Den finesser kräver HSM-motor som bara finns till Nikon och Canon.

Mk bra information där. (Trots att tråden av misstag hamnade i fel forum) Med andra ord så är produkterna likvärdiga rent tekniskt, så då är det väl "bara" till att läsa vidare om dess optiska betyg.

Har du funderat på Sigma EX 18-50 2.8?
Ljus starkare & bättre zoomomfång. Ändra kruxet är att den inte nått ut till butikerna ännu.

Sigma 18-50 verkar inte tillverkas till Minolta.
Däremot finns Sigma 20-40mm f/2.8 EX Asp. DG DF till minolta. Det har fått hyfsat betyg och kostar ungefär lika mycket som 17-35. Undrar bara om man kommer att sakna millimetrarna mellan 17 och 20?
Har idag ett Tamron 28-75 f/2.8 Xi. Är mycket nöjd med denna och vill inte gärna tumma så mycket på bländartalet. Samtidigt vill jag inte heller ha en fastglugg.
Anledningaen till att jag letar är att jag har fått ett inköpstillfälle i New York som man inte gärna vill missa. Men man ska kanske vänta ett tag ändå för att se om det kommer upp nya bättre vidvinklar om ett år eller så och spara de sura slantarna tills dess...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar