Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbara hårdiskar och andra tips till Safari i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

Gil_Galad84

Aktiv medlem
Bärbara Hårddiskar? och andra safari tillbehör??
Hej!
Ska boka en Resa till Afrika snart.

Har planerat att köpa ett Canon EF 300mm f/4 IS USM och ett CF Ultra eller Extreme 1GB kort till min 10D.


Men Bärbar hårddisk har jag inte någon koll på. Vill ju ha skärm och CF-kortplast och laddbart batteri eller ska man köra lösa batteri??
Vill köra RAW-format men ändå kanske kolla på bilderna man tagit under tiden man är där nere.
Några tips?????

Vill ju resa så lätt som möjligt men min lista ser ut så här :
Canon Eos 10D
1st CF 256mb ultra II kort
1st CF 512mb ultra II kort
1st CF 1GB ultra eller Extreme kort eller 2st eller 1st 2 GB ?
3st batterier med canon original laddare
1st bärbar hårddisk
1st Canon 430EX blixt
Tamron 28-75 f/2.8
Canon EF 300mm f/4 IS USM

Klarar jag mig med dessa två objektiv eller vad tror ni som läser??

Andra Tips är givetvis otroligt välkommna!!
MVH Dan
 
Kika in på Webhallen. De har rea på Sandisk.

Jag skulle nog köpa en normal fast glugg, (billig + mkt skarp) samt en 85:a fast.

Med dessa två säkerställer du bilder med riktigt bra skärpa vilken kan vara trevligt

Kanske kika på en 28 fast likaså.

Fundera på ett stativ så kan du ta ett flertal exponeringar och slå sammand essa i CS2 för att skapa fantastiska bilder ; -).

åker du jeep är en rissäck, (påse som du kan fylla med ris" tre3vligt att stödja ditt 300 mot, (formar sig runt optiken). Lägg den på takkanten/räcke.

mvh Erik "som inte åkt själv" Preihs
 
Ett litet tips, ta gärna med ett analogt hus och lite film som reserv. Man vet aldrig när en kamera slutar fungera.

mvh
Anders
 
Okej ska ta era tips i beaktning =)
Har ett Tamron 90 macro f/2.8 så den fasta 85:an blir det nog inget med tyvärr =)

Men 50mm normal är ju ett grymt bra tips faktist

Fler som har tips till min resa?
 
Gil_Galad84 skrev:
Okej ska ta era tips i beaktning =)
Har ett Tamron 90 macro f/2.8 så den fasta 85:an blir det nog inget med tyvärr =)

Men 50mm normal är ju ett grymt bra tips faktist

Fler som har tips till min resa?

Jag jobbar med Nikons system och en 50/1.8 ligger bara på 1300SEK.

Verkligen ett kap för en så användbar lins. Canons ligger säkert inte många kronor ifrån.

När åker du?

/ E
 
Har inte bestämmt när vi ska åka. Men relativt snart =)
Har beställt hem kataloger från Jambotours och Kouni.
Någon som har erfarenhet frtån dessa som safari arrangör???

Ingen som vet nån bra Bärbar hårddisk????

MVH Dan
 
Okej är temaresor bra?

Nån som vet om hur det är med möjligheterna att ladda batterierna och så ute på lodger¨na man bor på?
MVH Dan
 
Gil_Galad84 skrev:

Ingen som vet nån bra Bärbar hårddisk????

MVH Dan

Prova att söka på forumet... :)

Eller ta en titt på CompactDrive PD70X som recenserades i förra numret av Foto. Den verkar intressant och jag funderar på en själv (har alltså inte provat någon än).

Ingen bildvisning, MP3-spelare, eller annat tjafs. Snabb överföring. Gör det den ska, punkt. Svensk återförsäljare är Zebramedia.

/Tomas
 
Har varit på Safari i febr förra året. Du kan få tips men behöver veta vart du skall/vill åka.

Prova Amitech TRAVEL-DISK. Kan se hos bl a SIBA.
 
Jag var i Serengetti och Ngorongoro med Thabela Travel. Hon utnyttjar Anderson:s i Ahrusa.
http://www.savannen.com/andersons.htm
Anderson:s ägs av 2 svenska bröder, missionärs"pojkar" som bor Ahrusa, i Tanzania.
Dom kan också ordna resor till Kenya. Du träffar dom troligen på RESE-mässan i Göteborg nu i mars.
Dom har varit här dom senaste åren.
Vi var en grupp på 6 personer vilket gjorde att vi fick egen bil och guide och kunde därmed bestämma helt hur och vart vi skulle åka.

Du hittar mycket matnyttigt på
http://www.savannen.com/masaimara.htm eller resor på denna sida.
http://www.naturresor.com/R_ktz_1.php.

Hoppas att själv kunna åka till Kenya till hösten. Skall då kontakta http://www.basecampexplorer.com/masaimara/en.
Verkar vara en norsk/svensk anläggning med kontor i Stockholm.
 
Temaresor är mycket bra!
Jag har varit på safari med dem två gånger. Kenya respektive Tanzania. Tanzaniaresan använde också Andersson's minibussar och chauförer.

På den tiden hade jag inget behov av eluttag, så det minns jag inte om det fanns överallt. På Kenyaresan, för 11 år sedan, var det en som använde videokamera och han lyckades ladda batterierna, så det var nog bra. Men det är bara att du ringer researrangören och frågar om de aktuella lodgerna. Bör nog inte vara något problem.

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.