Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har tänkt på att köpa en bärbar hårddisk eller hur man uttrycker det. Helt enkelt nåt att ladda över från minneskortet när jag är ute och åker för att slippa köpa många minneskort. Jag behöver inte ha nån skärm, bara nåt att ladda över till som är pålitligt och bra.

jag kanske har rört till det nu.... jag är inte världen bästa teknikmänniska :)

tacksam för svar!
 
Vad använder du för minneskort? SD, CF, annat? Det finns lite olika modeller och varianter beroende på minneskort och vad du prioriterar i form av vikt kontra batteritid kontra diskstorlek (1.8" eller 2.5" hårddiskstorlek).
 
jag har ett sandisk ultra II compactflash. vikten spelar itne så jättestor roll eftersom jag mest tänkte mest ha den i stugan och tanka över på kvällarna. storleken...tja det behöver nog inte vara så jättestor...40-60 gb kanske? men den måste kunna klara av Raw-format. nu blev det en del på en gång :)
 
den verkar helt ok! lite smådumt att man inte kunde se att bilderna verkligen tankats över men helt klart värt en närmare titt! tack!
 
Om du enbart använder CF så ska du absolut titta på en Nexto CF. Betydligt snabbare än andra, enkelt handhavande, bra batteritid (dvs, många GB överföring per laddning) och inget onödigt. Hade jag kört CF så hade jag inte tvekat en sekund på denna drive som fullständigt piskar skiten ur alla Amitech och Vosonic etc... Går att köpa med eller utan drive (om man hellre vill köpa en egen att montera in).

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9702

Om du vill använda AA-batterier så är en PD70X det självklara valet (eller deras kommande, mindre enhet som använder en 1.8"-disk istället för en 2.5"-disk). Också snabb, stadig och många GB transfer per laddning.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9323

Ingen av konkurrenterna kommer i dagsläget i närheten av samma överföringshastighet och batteritid som dessa två har.
 
toppen! Det kanske blir en Nextro CF då! Jag ska iaf kolla närmare på den! Hoppas att den finns att beställa från en svensk butik bara :) tack så mycket!
 
Henrik_L skrev:
toppen! Det kanske blir en Nextro CF då! Jag ska iaf kolla närmare på den! Hoppas att den finns att beställa från en svensk butik bara :) tack så mycket!
Jag är inte så säker på att det finns svenska butiker som har den men många ägare här på forumet tycks har köpt sina antingen från Tyskland eller Australien. Tyskland kanske är bättre, då slipper du tull och ev extra moms.
 
Den där Nexto låter ju helt suverän!

Man kan undra varför den inte finns i Sverige att köpa. Tror butikerna här ha en vettig konkurrent till den så att de känner att de inte behöver ta in den?

Funderar starkt på att beställa en men vet inte om jag ska ta en med eller utan disk.

Vad kan man montera in för diskar (IDE,SATA) i den om man beställer bara skalet. Och vad är det för disk man få i den om man beställer med disk, är den av bra kvalitet, går den att byta ut?

Någon som vet?

edit: det verkar som zebramedia har tagit in den. Tjohoo!
 
Senast ändrad:
Såg det med. Men nä'r jag började räkna pådet var det billigare att beställa från Tyskland iaf. Man spar runt 500 på det.

Har lagt in en beställning från shuk.de synd bara att de inte hade den nya nexto med firewire.

Petri
 
Hej på er, är inne på en Ipod med 60gb och fotoadapter, trodde det var ända lösningen tills jag hörde om PD70X o liknande... Sitter o velar lite eftersom det kan vara skoj med lite musik med sig också. Men för mer pengar och sämre lagring med bilderna? Eller är det nån som testat Ipod när det gäller bildlagring?
 
Just iPod är skräp till att tanka över bilder till (vad jag hört/läst).

Om jag minns rätt så skrev de att 1 Gb tog ca en timme att överföra samt att batteriet var helt slut efteråt. Möjligt att det är fixat nu, men det fastnade i minnet iaf.
 
ipod

Jag har sedan ett år en ipod, 20g som jag använder - också till bildlagring. Knixet med den är att den suger batteri, så det gäller att tanka ofta och inte så många bilder åt gången. då funkar det alldeles utmärkt. jag saknar inget.
 
Ok, ja det blir nog inte en Ipod då... Om inte en PD70X så blir det nog en Compact Drive MD80 som tydligtvis ska vara det senaste o bästa?
 
O nu står det mellan en Vosonic VP3320 o PD70X... Vore skönt o ha mp3-spelare som bonus, även om jag mest vill åt effektiv fotolagring... Frågan är om PD70X spelar ut liknande prylar med mp3 spelare? Vad tycker ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.