Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar lagring verkar kass.

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonic

Aktiv medlem
SKulle köpa 1 eller 2st Microdrive nu och då kollade jag på bärbar HD, tripper som ett exempel.

Men när man kollar på olika forum så verkar det inte finns en enda fungerande produkt ute på marknaden.

Eller har jag missat någon produkt.

Alla har ju massa fel och inte pålitliga.

Har jag rätt eller är jag ute och cyklar.

Hej
Antagligen både och.

Jag har en tripper o har en Digital Wallet som jag lånat ut. HAr inte haft problem med dessa. De problem jag läst om, men som sagt inte lidigt av själv, är främst två:
1. Kort batterilivslängd. Ex Trippern kan du tömma 3,5 Microdrivar på en laddning påstås det.

2. Drivrutiner, framförallt för ME

Dock finns det saker att önska, dvs mer funktioner, de flesta saknar någon form av verifiering av det kopierade datat då man ev vill radera sitt kamerakort o då helt är i händerna på kopian.

Men har som sagt inte haft nått sånt problem.

Jag hade dock tur i Thailand då jag tappade Digital Wallet i ett stengolv o den dog, då hade jag inte raderat Microdrivarna och hade även kopior i Trippern (den var ny då så jag hade båda tills jag lärt mig trippern)

Så jag ser väl inga direkta problem med dessa, annat än att de är i sin linda o det kommer säkert mer utveckalde saker med tiden. De nya 14Mp kamrorna ställer ju helt andra krav på media.

Har en X-Drive II som funkar ganska bra.. Klarar av att tömma 16 st 256MB kort på en laddning, dvs ungefär 4GB, fotograferar du jpg högsta upplösning innebär detta ungefär 1600 bilder eller 600 i RAW.

Har en Nixvue Vista som hitills har fungerat alldeles utmärkt. Sedan kan man önska sig förbättringar - se min recension för fler synpunkter.

Tripper

Jag har en Tripper 20 Gb som inte krånglat eller strulat på något sätt ännu. Jag kan hålla med om att batterilivslängden är denna pryls Akilleshäl. Jag har löst det på då sätt att jag lödat ihop en sladd med rätt kontakt och batterihållare för 4 st laddningsbara Ni-Mh dvs 4*1,2 volt = 4,8 volt vilket går utmärkt att ladda/driva Trippern på. Jag har valt AA batterier för att det tar liten plats men man kan ju lika gärna ta C eller D batterier. Det man bör tänka på är att inte ta alkaliska batterier eftersom deras spänning är på 1,5 volt och 4*1,5 blir mer än de 5 volt som trippern skall ha. Då får man löda in ett motstånd, och då kan man driva Trippern på vanliga batterier som ju går att få tag i överallt.

marot729 skrev:
Har du mätt spänningen på fulladdade NiMH runt 2000mAh? Gör det...

Jepp, Har mätt. Ligger runt 5,2-5,3 volt men det är utan belastning. Voltmätaren belastar försumbart. Så fort belastningen ökar, Trippern drar ca 0,7A, så dimper spänningen ner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar