Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Nightnurse

Ny medlem
Hej!

Måste ha en ny laptop. Har nu funderat ett år, men jag vet inte vad jag ska välja.

Jag vill ha en bra bärbar dator som fungerar till bildredigering (photoshop) och till filmredigering (pinacle studio).

Jag vet att Mac har bäst rykte vad gäller skärmar etc., men jag är ju van vid PC...

Maxpris 20 000:-

Är det någon som har bra tips?
Vad ska jag tänka på när jag köper en ny dator?

Tack på förhand.

Maria
 
Om du tänker lägga ner så mycket pengar så är nog Mac det bästa valet. Jag har kört både Mac och PC parallellt i flera år. När det gäller minsta krångel och användbarhet är Macen överlägsen.
Skärmen är på Macen är hyfsad men behöver som alla skärmar kalibreras. Macarna har en alldeles för blå färgton i standard.
Sedan är färgrymden på alla laptops dålig men Macens hör till de bättre.
skulle förorda att du köpte en Mac Book Pro 13" plus en extern skärm.
Jag har precis köpt Dell U2410 som jag tycker är bra. Just nu 5000 kr hos Dustin home. Ger större färgrymd än någon laptop. Gör en stor skillnad när man redigerar bilder. Hur stor förstår man först när man drar en bild från laptopens skärm till den externa. Detta gäller främst färger som grönt och orange/rött.
När jag igen började köra Mac för några år sedan hade jag varit fast i PC-världen i 10 år. Det operativsystem som jag kört fram till 1995 var helt förändrat. Det tog mig en till två dagar att känna mig hemma i Macens OSX. Steget från Windows XP till vista känns betydligt större.
Jag kan hantera de flesta problem i XP men när jag skall hjälpa folk med Vista så blir jag bara förbannad. Hur kan man har gömt enkla grejor i operativet så långt ner i strukturerna att det tar timmar att hitta.
 
Senast ändrad:
TACK!!! Ska ta mig en funderare.
Måste väl uppdatera en del alt. köpa nya program om jag byter till MAC va? Jag är inte så bra på det här med det tekniska... Svårt att veta var man ska läsa på.
Mvh
Maria
 
TACK!!! Ska ta mig en funderare.
Måste väl uppdatera en del alt. köpa nya program om jag byter till MAC va? Jag är inte så bra på det här med det tekniska... Svårt att veta var man ska läsa på.
Mvh
Maria

Det är lite bättre nu än det var förut. Adobe godkänner byte från pc till mac eller tvärt om för photoshop, men man måste kontakta dom för att få reda på hur man skall göra. Lightroom kan man köra samma licens på bägge plattformarna, och en office home kostar ungefär en tusenlapp.
 
Skulle jag byta ut min MacBook Pro 15" med matt skärm idag så skulle jag ha köpt den senaste MacBook Pro 15" med matt skärm.
 
Kan inte mycket om Mac men enligt en god vän så har de nya mac.arna både Mac OS och Win i sig från start så bara välja vilket så då bör du kunna köra dina Win program i Mac.en i Win läge.

Hoppas jag fattat rätt men det lät iaf vettigt när jag fick det förklarat för mig ;-)
 
Kan inte mycket om Mac men enligt en god vän så har de nya mac.arna både Mac OS och Win i sig från start så bara välja vilket så då bör du kunna köra dina Win program i Mac.en i Win läge.

Hoppas jag fattat rätt men det lät iaf vettigt när jag fick det förklarat för mig ;-)

Oj Windows i en Macbook pro 15"?

Så mina program fungerar? hallelujah men hur det är med prestandan är ju en annan sak dock.

Lika? eller lite sämre?
 
Man kan köra windows på macen i bootcamp men man måste i så fall skaffa en windowslicens och det skall inte vara segare än att köra windows på en pc. Men då kan man undra vad vitsen är, mac kör man ju för att slippa windows ;)
 
Man kan köra windows på macen i bootcamp men man måste i så fall skaffa en windowslicens och det skall inte vara segare än att köra windows på en pc. Men då kan man undra vad vitsen är, mac kör man ju för att slippa windows ;)

Vad som sägs bla här på FS är att Mac har så mycket bättre skärmar på sina bärbara framförallt färghanteringen än PC och det talar ju för att köra en Mac men vill man inte lära sig ett nytt OS och skaffa nya versioner av sina program så är ju det en lösning att köra en Mac med bra skärm som en PC med Win.

Var inne på det själv förut men gav upp iden då jag ändå mest jobbar mot en extern skärm som är bra och då föll förtjänsten.
 
Vad som sägs bla här på FS är att Mac har så mycket bättre skärmar på sina bärbara framförallt färghanteringen än PC och det talar ju för att köra en Mac men vill man inte lära sig ett nytt OS och skaffa nya versioner av sina program så är ju det en lösning att köra en Mac med bra skärm som en PC med Win.

Var inne på det själv förut men gav upp iden då jag ändå mest jobbar mot en extern skärm som är bra och då föll förtjänsten.

Jag kör bägge delarna och när det gäller osx så är det inte speciellt svårt, skulle nog påstå att det är betydligt enklare än windows, och klarar man vista så klarar man nog vad som helst ;)

Programmen funkar ju lika i bägge miljöerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.