ANNONS
Annons

Bärbar dator? Vad behöver man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Dags att köpa en bärbar dator men vad behöver man egentligen tänka på?

Jag har kommit fram till att mycket minne är bra att ha. Dessutom ska den väl vara ganska snabb men hur snabb egentligen om man tänekr använda det senaste photoshop?

Spelar egentligen grafikkortet någon roll?

Sen är det väl en massa utgångar man måste ha, att kunna koppla den till en stationär skärm är ju också ett måste, vad måste man tänka på när det gäller det?

Råd?

Tja, det jag har problem med, i egenskap av amatörfotograf och som vill få mina bilder framställda med så bra bildkvalitet som möjligt, är att det verkar stört omöjligt att hitta en bärbar med så bra skärm som duger för ändamålet!

Hittar du en bärbar med en skärm av hög kvalitet så snälla låt mej veta!

/K

Vad man ska tänka på är att billigare bärbara har rent usla skärmar med dålig betraktningsvinkel, litet dynamiskt omfång och "låg" upplösning.
Vet dock inte vad de "bra" LCD-skärmarna har för bokstavskombination.

Billigare bärbara har ofta slöa hårddiskar, 5400rpm, som påverkar prestandaupplevelsen. Rekommenderar minst 7200rpm.

Minne är idag billigt så det finns ingen anledning att gå under 3GB. 2GB fungerar.

Alla bärbara idag har (Air Book undantagen?) både USB och Videoutgång för extra skärm.Nu börjar det även komma HDMI.

Grafikkort är idag i min mening tillräckligt vassa och står ofta i paritet mot skärmen; Bättre skärm, bättre kort. Vill du även kunna använda datorn för rekreation så välj en gamers edition. Lite bättre 3D-stöd.

Välj gärna en bärbar med WiFi och DVD-brännare, det brukar alltid komma till nytta.

Egentligen så tycker jag att man behöver allt som finns på en bärbar idag. Frågan är hur mycket pengar man vill lägga ner.

Dyrare bärbara är i regel dessutom tyngre vilket är ännu en parameter att väga in.

Finns säkert fler saker som jag glömt i detta nu. Fler kan väl fylla på?

Lycka till i valet.

Vad jag har sett och hört så har Apple:s Mac pro-serie mycket lätta, smidiga och med bra skärmar. Dock tyvärr inte speciellt billiga.

Kan man enkelt bara köra Windows på dessa tro? Någon med erfarenhet?

/K

keckax skrev:
Vad jag har sett och hört så har Apple:s Mac pro-serie mycket lätta, smidiga och med bra skärmar. Dock tyvärr inte speciellt billiga.

Kan man enkelt bara köra Windows på dessa tro? Någon med erfarenhet?

/K

Ja, man kan lätt köra Windows på Macar, men varför ska man det när OSX är bättre.
Den är Microsoft och Windows jag vill slippa.

Essen skrev:
Vad man ska tänka på är att billigare bärbara har rent usla skärmar med dålig betraktningsvinkel, litet dynamiskt omfång och "låg" upplösning.
Vet dock inte vad de "bra" LCD-skärmarna har för bokstavskombination.

Billigare bärbara har ofta slöa hårddiskar, 5400rpm, som påverkar prestandaupplevelsen. Rekommenderar minst 7200rpm.

Minne är idag billigt så det finns ingen anledning att gå under 3GB. 2GB fungerar.

Alla bärbara idag har (Air Book undantagen?) både USB och Videoutgång för extra skärm.Nu börjar det även komma HDMI.

Grafikkort är idag i min mening tillräckligt vassa och står ofta i paritet mot skärmen; Bättre skärm, bättre kort. Vill du även kunna använda datorn för rekreation så välj en gamers edition. Lite bättre 3D-stöd.

Välj gärna en bärbar med WiFi och DVD-brännare, det brukar alltid komma till nytta.

Egentligen så tycker jag att man behöver allt som finns på en bärbar idag. Frågan är hur mycket pengar man vill lägga ner.

Dyrare bärbara är i regel dessutom tyngre vilket är ännu en parameter att väga in.

Finns säkert fler saker som jag glömt i detta nu. Fler kan väl fylla på?

Lycka till i valet.

Tack för svaret!

Jag tänkte mer för att slippa sitta i datorstolen, jag ska koppla datornt ill en extern skärm och ligga på sängen och grejja. :) hursom så behöver jag en ny dator för att kunna köra lite nyare program och då kan jag ju lika gärna köpa en bärbar och en extern skärm. Hänger grafikkortet ihop med skärmen? Går jag in på en datoraffär så vet dom knappast vad man behöver för grafikkort för att kunna redigera bilder. Spel är dom bättre på däremot.

eon skrev:
Ja, man kan lätt köra Windows på Macar, men varför ska man det när OSX är bättre.
Den är Microsoft och Windows jag vill slippa.

Inte lätt för en gammal stofil att lära om vet du!
Dessutom har jag ett par stationära som vill vara med i ett nätverk med den bärbara.

/K

Bärbar, det jag prioriterar är:

Firewire, fullstor kontakt, helst FW 800

Wifi, b/g/n standard bör stödjas.

RAM, minst 2 GB och bör gå att utöka till minst det dubbla.

Bluetooth, bra för t.ex. trådlösa möss och tangentbord

Bra batteritid.

Lätt att byta hårddisk.

Grafik kortet hänger ihop med skärmen och tar du t.ex. och jämför en Macbook och en Macbook Pro så är största skillnaden att Macbooken har då integrerat grafik kort och det då använder delar av det befintliga RAM minnet då det inte har någon egen RAM krets. En Macbook Pro har då ett eget grafik kort med separat RAM krets.

I extrema fall av bildredigering så kan detta orsaka problem, men det skall verkligen vara extrema fall. Jag har redigerat bilder på både macbook och macbook pro och det har fungerat mycket bra. Titta på en Macbook på 2.4 Ghz + 2 gb ram. Den uppfyller även alla mina prioriteringar, har bra skärm och ett hyfsat pris.

Ett blandad nätvek (t.ex. macosx/windows) är inga problem idag. Kompabiliteten är god.

Ett annat tips är Freenas.org om man har en gammal PC till övers. Jag har satt upp en gammal dator med Freenas och 6 gamla diskar. På så sätt fick jag lagring på 1.3 terabyte av gammalt skrot.

Det har snackats en del om att låta grafikkort ta över en del beräkningar då de är snabbare än den vanliga processorn för vissa ändamål. Har dock inte hört att någon faktiskt utnyttjar det så så val av grafikkort bör inte påverka prestandan om du inte spelar krävande spel.

bloo skrev:
Bärbar, det jag prioriterar är:

Firewire, fullstor kontakt, helst FW 800

Wifi, b/g/n standard bör stödjas.

RAM, minst 2 GB och bör gå att utöka till minst det dubbla.

Bluetooth, bra för t.ex. trådlösa möss och tangentbord

Bra batteritid.

Lätt att byta hårddisk.

Grafik kortet hänger ihop med skärmen och tar du t.ex. och jämför en Macbook och en Macbook Pro så är största skillnaden att Macbooken har då integrerat grafik kort och det då använder delar av det befintliga RAM minnet då det inte har någon egen RAM krets. En Macbook Pro har då ett eget grafik kort med separat RAM krets.

I extrema fall av bildredigering så kan detta orsaka problem, men det skall verkligen vara extrema fall. Jag har redigerat bilder på både macbook och macbook pro och det har fungerat mycket bra. Titta på en Macbook på 2.4 Ghz + 2 gb ram. Den uppfyller även alla mina prioriteringar, har bra skärm och ett hyfsat pris.

Ett blandad nätvek (t.ex. macosx/windows) är inga problem idag. Kompabiliteten är god.

Ett annat tips är Freenas.org om man har en gammal PC till övers. Jag har satt upp en gammal dator med Freenas och 6 gamla diskar. På så sätt fick jag lagring på 1.3 terabyte av gammalt skrot.

Gäller allt detta för pc med? :)

Visst går det att applicera på en PC. Inga problem där inte. Jag har bara funnit att Apple och MacosX fungerar så mycket bättre än Windows.

Henrik_L skrev:
Jo dom säger det. Om man inte har en massa program till pc....
Så en Mac är ingen pc? ;)

Du bör ha 2GB ramminne. Gärna en dator med Core2Duo-processor. Strunta i all NetonNet-erbjudanden där man får en celerondator för 3999 spänn, det är skräp.

För under 10000 får du en Macbook som ger dig ett kvalité + design till ett otroligt förmånligt pris.

Vill man så kan man installera windows xp på en mac också.

Köper man VMware Fusion till sin Mac kan man köra Windows och andra operativsystem parallellt med OS X. Jag tror Fusion kostar runt $60.

Det är få bärbara datorer som har en fullstor Firewire-kontakt vilket är ett måste om man vill använda en Firewire-kortläsare för att tömma minneskorten.

Firewire 800 är bra om man vill komplettera med snabba externa hårddiskar och kortläsare.

Essen skrev:
MacBook Air levereras med en DVI-kontakt.
länk

silfver skrev:
Så en Mac är ingen pc? ;)

Du bör ha 2GB ramminne. Gärna en dator med Core2Duo-processor. Strunta i all NetonNet-erbjudanden där man får en celerondator för 3999 spänn, det är skräp.

För under 10000 får du en Macbook som ger dig ett kvalité + design till ett otroligt förmånligt pris.

Vill man så kan man installera windows xp på en mac också.

Hehe inte vet väl jag. :p Förutom att mac ska vara stabilare så är det väl ingens större fördel med mac Eller? Jag har haft en celeron förut och fy vicken slö sak det var.

Henrik_L skrev:
Hehe inte vet väl jag. :p Förutom att mac ska vara stabilare så är det väl ingens större fördel med mac Eller? Jag har haft en celeron förut och fy vicken slö sak det var.
Fördelen med Mac är väl egentligen att de säljer en välbeprövad produkt som de vet fungerar. De släpper inte 20 olika modeller med olika innehåll, utan de har ett par stycken som de säljer.

Ska man väga fördelar mot nackdelar så är det ju enbart individuellt.

Personligen så har jag gått från Windows till Mac (köpte en Macbook) och kommer aldrig gå tillbaka ifall jag inte måste.

Jag kör OSX och Windows på samma maskin, eftersom jag behöver Windows för mitt bokföringsprogram. Annars är jag aldrig där inne och lirar.

Vill du inte ha en Mac, köp en HP. De har bra support och vet vad de sysslar med. Köper du en dator med Core 2 Duo-processor så kommer du garanterat bli nöjd! Synd bara att alla kommer med Windows Vista, något som suger. :l

Sitter med en 17" HP (nx 9420) vars skärm jag först trodde det var fel på. Inget fel alls enligt hp! Och faktiskt så skiljer den sej inte nämnvärt från dom flesta skärmar på andra bärbara jag kollat.Men en riktig skitskärm har den! Betraktningsvinkel 0 grader ungefär! Färger och kontrast lika illa! Det är min första bärbara och tyvärr kollade jag inte fakta som jag borde. Men nu vet jag bättre!

/K

Kan rekomendera den nya Led tekniken i skärmar .

Köpte mig en Dell XPS 1330 med tillägg V- led skärm kunde inte tro att det var en bärbar jag tittade på med tanke på färg kontrast m.m .

Kompisen köpte en Sony med en Led skärm samma där otrolig färg och kontrast.

Så Tittat på en med led skärm på någon affär som har prov datorer .

Anders

På dell får man tror nog att på andra märken får man köpa den modellen som har led skärm.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar