Annons

Bärbar dator - tips ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ceciliap

Aktiv medlem
Hej!

Jag har äntligen(?) kommit på en bra anledning att skaffa en bärbar dator. Jag ska gå en sommarkurs på högskolan i webbutveckling och det hade ju varit en fördel att vara lite mobil med tanke på semestrar och fint väder.

Datorn behöver inte vara så himla "häftig". Användning jag kan komma på nu:
* Webprogram typ Dreamweaver
* Enklare bildbehandling (Photoshop Elements)
* Lagringsenhet för bilder från digitalkamera
* Word/Excel
* Surfa
* Ev spel (men jag har inga som kräver datorresurser)

Det jag ser som mest prioriterat är batteritid och pris - så billigt som möjligt men smärtgränsen går nog runt 8000kr. Trådlöst nätverk vore bra om datorn hade. Minne/disk/processor vill jag ju såklart ha så bra som möjligt men det beror ju på priset...

Jag har kollat lite på nätet och hittat några HP som verkar intressanta:
* HP NX6110 6120kr på Dustin, på Netonnet kostar den 7995kr men då får man en dockningsstation på köpet. (Är det nåt att ha ?)
* HP NX6125 6995kr på Dustin

Dell är ju oxå ett alternativ, om man bara hittar 'rätt' erbjudande så går dom ju att få billigt.

Ytterligare ett alternativ är begagnat. Jag har inget emot det i allmänhet men jag vet inte hur det är med bärbara datorer. Köper man nytt får man ju garanti och köper man begagnat vet man inget om skicket på dator/batteri... Vågar man köpa begagnat på Blocket/Tradera ?

Så... Nån som har förslag/synpunkter/råd/tips att komma med ?

/Cecilia

PS: Nån som vet hur det är med studentrabatter, värt att vänta med inköp tills jag fått studentkort ?
 
Hej,
Dell brukar alltid ha 5% rabatt om man har Mecenatkort. Men det hinner du kanske inte få innan kursen? Fördelen med Dell är att de har riktigt bra pris på maskiner med de nya Core Duo-processorerna som är betydligt vassare än Celeron och Sempron som är i de maskiner du länkat till.

Jag funderar på en sån här om de inte kommer med nåt bättre erbjudande snart:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?cs=sedhs1&kc=npse5&oc=n05641&x=0&y=0

Ta bort servicen och välj de större batteriet så får du en bra dator under 8000 kr.
 
Jag hittade en lite bättre eftersom den hade "Just nu"-erbjudande om mer disk, mer minne och fri frakt. Den hamnade strax över 8000 men 1024Mb minne hade ju inte varit fel. Det blir nog till att hålla koll och försöka tajma in när det är optimala "Just nu"-erbjudanden. (Av faxen dom skickar var vecka till jobbet att döma så lär den här erbjudande-kombinationen dyka upp fler gånger).

Dessutom så har jag ju en alldeles utmärkt stationär dator så jag måste ju inte införskaffa en bärbar på studs utan kan vänta tills jag kan göra ett "fynd".
 
köp en iBook eller PowerBook...
Jag har en Acer Aspire 1700 som är grymt bra, lite stor bara. Men skulle jag köpa en bärbar dator idag hade det nog blivit en av iBook eller PowerBook serierna från Äpple bolaget =)

Anledningen är att jag är trött på att om installera WirusXP en gång om året. Det behövde jag aldrig med Linux och BSD, och eftersom OSX är baserat på en linux eller bsd kärna så känns det bättre.

C.
 
Dessutom så har jag ju en alldeles utmärkt stationär dator så jag måste ju inte införskaffa en bärbar på studs utan kan vänta tills jag kan göra ett "fynd".
Då tycker jag inte du behöver docka som i fallet med HP NX6110 på NetOnNet.

Begagnade bärbara brukar oftast ha sunkiga batterier, men till rätt pris kan man ju alltid köpa ett nytt batteri (men kolla upp vad det kostar först!). Kolla gärna vilken skärmtyp du gillar, vissa har en glasliknande yta som ger grym bild men lätt reflexer (hatar den personligen, men vissa gillar den skarpt). Å sen är ju skärmstorleken inte helt ointressant, dock är det risk att det med en för stor skärm mer blir en släpbar än en bärbar...
 
tanken var att undvika wirusXP helt och hållet då Microsoft gör rent skit, det enda som MS har sålt som faktiskt fungerade som det skulle, uppfann de inte själva utan köpte från en konkurent som inte visste vad de hadde (jag talar om DOS så klart)

Kör OSX och stäng av allt grafiskt lullillull som förstorande ikoner och animerade menyer och annat trams som tar datorkraft..och köp en som inte har intelprocessor för OSX har lite problem med dem just nu...

Men ska man ha en bra bärbar PC så rekomenderar jag Acer starkt.
 
Mac eller Windows

Den eviga frågan om Mac eller Windows...

Mac är inte intressant i nuläget. Jag har inget emot Mac i sig men min nuvarande dator är Windows och alla program jag har är Windowsprogram. Så, om jag inte vill investera i en massa Mac-program (eller bli... *ryser* pirat och ladda hem från nätet) så får det nog bli till att gynna Gates i fortsättningen med...
 
http://www.inrego.se/ har begagnade datorer med garanti. För dina behov så gör processorn inte mycket skillnad, däremot mängden RAM. Köp en billigare begagnad och tryck in 2 GB RAM. Där ingår även Windows XP. Skulle du behöva mer lagringsyta är det säkrare att köpa en lös USB disk, både ur backup synpunkt och stöldsynpunkt.

Och glöm inte antivirus, http://www.avast.com/ har ett som är fritt för privat bruk.
 
Kör både mac och pc, gillar iofs macen bättre men, och det är ett ganska stort men, om du har en stationär är det en ganska stor poäng att välja samma plattform för den bärbara. Det blir nämligen ganska dyrt med dubbla licenser till all programvara som man använder.

Har en hp9010nx och vill höjja ett varningens finger, tangentbordet är ganska dåligt vilket medför att man ofta framstår som en värre dyslektiker än man faktiskt är (mao det händer ganska ofta att bokstäver inte dyker upp trots att man tryckt på tangenterna efter konstens alla regler). Så om du tänker skaffa en hp så kolla så att detta problem inte lever kvar.
 
Jag äger en HP NX6125

Jag äger en HP NX6125. En alldeles tillräcklig dator för mig som mest använder den till att surfa, köra office-paketet, lagring av data och titta på film. Dessutom funkar den för lite bildbehandling (med RawShooter och Photoshop Elements) och spel (t.ex. CS).

Den är tyst, tillräckligt snabb, behändlig men ändå ordentligt byggd och har bra batterikapacitet. Ett plus är dessutom funktionen med fingeravläsning som gör diverse inloggning väldigt mycket smidigare (t.ex. på nätet). Andra fördelar är den inbyggda kortläsaren och TV-out. Enda nackdelen är dock skärmen. Ingen superskärm för bildbehandling då betraktningsvinkeln är ganska begränsad, men det funkar... Är jag ändå hemma så kör jag dock bildbehandlingen på min stationära dator med bra skärm men är man "på resande fot" är skärmen på HP NX6125 bättre än ingen alls. :) (Om man nu ändå vill ha en bättre skärm så är man tvungen att gå upp någon tusenlapp i pris.)

Lycka till med köpet!
 
jag kan varmt rekomendera inrego, har köpt både bärbara och stationära datorer där, och om man handlar av lundakontoret så är personalen där mycket trevlig och service inriktade

de säljer huvudsakligen begagnad utrustning men har även en del nya saker..

Chris
 
Glömde ju tangentbordet - undvik datorer som inte har enterknappen längst ut. Hade en Toshiba som hade PgUp / PgDown knapparna (tror jag) direkt till höger om en minimerad enterknapp och det var vansinnigt jobbigt!
 
Mac PC

Innan du bestämmer dig, ta en ordentlig titt på Mac. Jag har under alla år kört PC och planerade att göra så även i fortsättningen, ända tills jag råkade titta på en Mac. Nu är jag lycklig ägare till en Mac. Fattar inte hur jag kunnat stå ut med PC i alla dessa år. Allt är ju så enkelt i Mac, och programmen är hyfsat billiga.
Men ska du ha PC så kolla på Toshiba. Jag har använt ett antal sådana och de håller för nästan allt.
Christer
 
Begagnad bärbar.
Ofta dåliga batterier, dyrt att köpa nya. Priserna är ofta höga, och du vet sällan vad datorn varit med om. Kanske utomhus i regn och rusk, i tuff industrimiljö med ånga, damm och oljedimma?

Jag gick på studielån en stor del av förra året. Då var det runt 10% på Dell och Mac.
 
Hej och tack för svar sen jag svarade sist.

Begagnad är i princip avskriven, av just dom anledningarna Johan nämnde.

Men jag velar fortfarande om vad jag ska köpa. Senaste tekniken med DuoCore eller en 'gammal' till lägre pris.

*suck*

Det här är en djungel. Det finns en massa tillverkare och varje tillverkare har femtielva modeller och ibland så har varje modell ett otal kombinationer pga konfigurationsmöjligheter.

Dessutom så fick jag höra i helgen att HP är luriga och fyller bägge minnesplatserna (var medvetenom den det dock) och så dömdes skärmen på 6125 på Dustin ut pga upplösningen. Och studerar man forum på nätet så finns det lika många åsikter som personer på forumet. Nån har haft massa krångel med ett tillverkare medan andra är helnöjda. Nån tillverkare påstås ha dåligt kvalite, nån dåliga skärmar, nån nåt annat problem...

Jag vill ju bara ha en vettig dator som funkar hyffsat och inte kostar skjortan. Men samtidigt så vill man ju inte ha köpa det billigaste och riskera att få "skräp", datorn ska ju helst funka längre än garantitiden och vara tillräckligt dimensionerad för att hänga med någorlunda åtminstone några år rent prestandamässigt.

*suckar igen*

Nä, nu har jag beklagat mig nog. Tack till er som läst så här långt ;) Tur i oturen(?) är att jag inte måste bestämma mig på studs, blir det Dell kan jag ju kanske spara några kronor på att vänta tills jag är student officiellt och kan få ev rabatt...
 
Satsa på en Mac. Gammal eller ny.
Fick en PowerBook 11/2003 och har inte tänkt köpa ny på ett tag. Fungerar utmärkt. En PC från samma tid torde ha varit utbytt i det här sedet.
Mac ger mig i alla fall inspiration på ett helt annat sätt än den IBM laptopen jag har på jobbet.
Och det som är bra med Mac är att det inte finns så mänga modeller. Egentligen väljer du storleken på skärmen. Lite minne och en bluetooth mouse till och där är paketet!
Ingen angst för detta mao!
 
Torbjörn Stoor skrev:
Satsa på en Mac.

Som jag sagt tidigare, Mac är inte intressant.

Fast, jag var på Apple store och kikade (vågar inte köpa begagnad bärbar). Stort plus för enkelheten i valen men - prislappen blev lite för hög. Dessutom så har jag inte ett enda program till Mac så det blir nyköp av allt = ännu högre prislapp...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.