ANNONS
Annons

Bärbar dator - köptips

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min grabb ska flytta hemifrån och tänker köpa sig en bärbar dator. Användningsområdet är i första hand skolarbete, i alla fall om pappa får bestämma :), internetsurf, kanske lite bildbehandling och möjligen lite spel. Kappast de tyngsta och mest krävande spelen dock.

Inbillar mig att 2 GB minne och 160+ GB hårddisk räcker rätt långt. Vilken djungel! Vi behöver köptips.

Kan denna vara nåt?

Eller den här?

Tips på andra bra köp?

Plockade ihop en Dell Inspiron 1520 med nedanstående specar. Pris 11200 Kan det vara nåt?

Intel® Core™ 2 Duo T5250-processor (1,5 GHz, 667 MHz, 2 MB L2-cache)
SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8400M GS med 128 MB DDR2 dedikerat grafikminne

Se för guds skull bara till att det finns många många många olika portar och utgångar. Köpte en budgetmodell och jag har usb-, vga-, och hörlursutgång. Totalt värdelöst.

2gbminne duger gott och väl.

Widescreen är guld, för det blir en hel del filmtittande på en bärbar.
Finns modeller som har inbyggd dvd-läsare eller vad det nu heter. Denna funktion kräver inte att datorn är igång. Man stoppar i en film och så startas endast dvd-läsaren och skärmen, vilket gör att man kan titta på film i flera timmar istället för de 1,5timmar som batteriet räcker till om man har datorn igång.
Se, om möjligt, till att denna funktion finns.

Jag tror ändå det lutar åt Dell Inspiron enligt ovan.

När det gäller in- och utgångar är den bestyckad såhär:

USB 2.0 (4)
Inbyggt 10/100 LAN (RJ45) och modem med 56K (RJ11)
IEEE1394a
8-i-1-minneskortläsare
VGA videoutgång och S-video
Stereoingång, utgång för hörlurar/högtalare och dubbla digitala mikrofoner
1 ExpressCard-kortplats på 54 mm

Nåt "nödvändigt" som saknas? Priset är förresten inkl ett Office-paket. Jo, jag vet att man kan ladda ner olagliga Officepaket och lagliga Open Office, men det senare vet jag inget om, mer än att det skulle innebära en sparad tusenlapp. Måste man vara särskilt datakunnig för att köra dem, eller flyter de bara på om man är van vid MS Office?

Har kört OpenOffice sedan version 2 (ett par år) som är väldigt lik MS Office, iaf före version 7. Ordbehandling, kalkyl och presentation är förvillande lika, kan också spara i Microsoftformat. Enkelt att installera och komma igång. Skulle aldrig drömma om att betala ett öre för MS Office när Openoffice finns. /FW

WFS) (Graylingman skrev:
Måste man vara särskilt datakunnig för att köra dem, eller flyter de bara på om man är van vid MS Office?

Jag tycker att det är lite både ock. Det finns exakt samma funktioner i OpenOffice som i MS Office. Dock så kan man behöva trycka på lite olika knappar vilket gör att det blir lite virrigt om man sen tidigare är van med MS Office.

Dock så om man kör ett tag ska det inte vara något problem att lära sig hitta rätt i Open Office.

WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror ändå det lutar åt Dell Inspiron enligt ovan.

När det gäller in- och utgångar är den bestyckad såhär:

USB 2.0 (4)
Inbyggt 10/100 LAN (RJ45) och modem med 56K (RJ11)
IEEE1394a
8-i-1-minneskortläsare
VGA videoutgång och S-video
Stereoingång, utgång för hörlurar/högtalare och dubbla digitala mikrofoner
1 ExpressCard-kortplats på 54 mm

Nåt "nödvändigt" som saknas? Priset är förresten inkl ett Office-paket. Jo, jag vet att man kan ladda ner olagliga Officepaket och lagliga Open Office, men det senare vet jag inget om, mer än att det skulle innebära en sparad tusenlapp. Måste man vara särskilt datakunnig för att köra dem, eller flyter de bara på om man är van vid MS Office?

Inbyggt trådlöst nätverkskort.

Det MÅSTE man bara ha, speciellt som student.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar