Annons

Bärbar dator för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hittills inte stött på någon enda bärbar dator som har en skärm som skulle duga för seriös bildbehandling (jag använder endast PC - Apple's större modeller kanske är bättre på just skärmen).

En bra TFT-skärm har ganska kraftig bakgrundsbelysning (vilket man märker om man känner på baksidan), och inte ens bra TFT-skärmar är "tillräckligt" bra enligt vissa.

De flesta nya datorer funkar utmärkt med Photoshop om man har minst 512 MB internminne (helst mycket mer), och om bildbehandling är prioriterat är skärmen i mitt tycke det viktigaste.

Själv har jag en ViewSonic VP201b som är långt från optimal för bildbehandling, men efter att jag försökt kalibrera den så bra som möjligt tycker jag den funkar. Den är också tillräckligt snabb för mina spel- och filmbehov.

/Anders
 
Visserligen en tråd med en månad på nacken men jag vill ändå dra mitt strå till stacken.

Instämmer med en föregående talare om Sony Vaio. Jag kör en Vaio VGN-A397XP och kan bara säga att jag har aldrig sett maken till bra bildskärm (och då har jag avverkat ett stort antal "nya" laptoppar i mitt liv). Folk som har passerat bakom mig har stannat upp och kört huvudet nära skärmen och stirrat längre stunder. "Jädrans vilken skärm" är den vanligaste kommentaren.
Det är svårt att beskriva den, men den är, till skillnad från de flesta andra skärmar, liksom "blank", dvs ytan är mer som glas. Och färgen svart är verkligen svart(!), ingen grådassig nyans här inte! Sen gör det förstås inget att det är en widescreen 17" med 1920x1200@32bpp heller.. =)


1Gig minne, dvdbrännare etc etc. Om man ska slänga ut runt 20-26loppor för en bärbar så är det denna man ska ha (i skrivandets stund iaf).

(btw; satt på en av dells "värstingar" för 3 månader sedan, också den med samma skärmspec'ar men här var liksom ytan uppdelad i flera skikt varav ett av dom var lite grusig om man tittade närmare på den. Dessutom blev man sjösjuk om man rörde på huvudet och lyckades fokusera blicken på det "innre" lagret av skärmen; då åkte det grusiga lagret liksom fortare än bakgrunden...skumm känsla. Annars dålig skärm, men det är väl det man får om man inte vill betala för sig.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.