Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

_mono_

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en bärbar dator som jag skall "leka mörkrum" i... Det vill säga efterbehandla mina foton med photoshop eller liknande program.
Har ni något förslag på modell som jag kan kika på? Det skall vara en bra skärm, den skall orka med tunga bilder, helst inte låta så mycket och ha ett par usb-portar, cd/dvd-brännare och naturligtvis nästan vara gratis. ;)
Några tips?
 
Jag har precis fått en IBM T42p och kan verkligen rekommendera den. 15" skärm med 1600x1200 (2Mpixel) punkters upplösning, 1GB RAM och DVD-brännare är bra för bildbehandling. Nästan gratis är väl iofs fel att säga att den är, men med de kraven du har så...
 
Kör med en fujitsu simens Amilio pro 2000 (om det nu säger dig något.
Ingen värsting på något sätt men duger mer än väl till den bildbehandling jag kräver.
512 ram, dvd brännare, 1,6 pentium M. tre USB 2, 60 gig hd, 4 timmars batteritid mm mm.
Priset på under 9 papp tycker jag är klart prisvärt.
Lycka till i djunglen ;)
 
Jag gör mycket bildbehandling på en Siemens Fujitsu S7010. Den är framför allt lätt och liten och har 13,3 tums skärm. Tog en stund att vänja sig med styrplatta men nu tycker jag det fungerar bra. Runt 3 timmar håller batteriet vilket kan dubblas med ett extrabatteri. 1,5 Ghz och 500 Mb Ram räcker för det mesta till. Hade tidigare 1 Gb Ram inplockat vilket är bra om filerna börjar bli över 100 Mb.
 
c3p0 skrev:
Det är en jobbdator, så jag har inte köpt den själv. Men IBMs datorer finns att köpa på exv. ibm.se och dustin. Priset beror helt på vad man väljer för konfiguration...
Från Dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010074125

Ah, okej, något jobb som vill betala min dator har jag tyvärr inte... Så jag får nog byta prisklass från 'Professionell' till 'Standard'... Tack för dustin-tipset. Ska kolla mer där.
 
gbjerne skrev:

Lycka till i djunglen ;)

Ja, en jäkla djungel är vad det är. Det var därför jag anlitade er, experter och erfarna på området! =)

Namnet du nämner säger mig inget men jag ska kolla upp det. Priset låter också humant. Tack.
 
har också en amilo 2000 och jag tycker att det är en kalasdator för priset man betalar! rekommenderas varmt!
 
Var noga med att välja en bra skärm. Har en del polare som har bärbara datorer och hittils har jag inte sett en enda som återger högupplösta bilder på ett bra sätt. Av dem jag sett får de fortfarande spö av min 4 år gamla 17" crt.

mange
 
Apple Ibook 12" med G4 prcessor.
Liten bärbar dator med hygglig processorkraft och en mycket bra skärm. Har USB och FireWire utgångar.

Allt packeterat i stryktålig transparent/vit plast.

http://www.apple.com/ibook/

9.495,00 inkl moms
 
Jag har en trimmad Acer Notebook 292Lci. Köpt för drygt 12.000, men nu finns de nog billigare även om jag köpte via utlandet. Utrustad från början med 256 ddr-ram, 1,6 GHz Centrino (tyst och batterisnål dator uppnås med Centrino). 1,6 GHz Centrino motsvarar ca 3 GHz P4. Toppladdad med 2 GB minne numera, vilket kan finnas billigt på Tradera emellanåt.

Klarar dina krav med råge kan jag lova, låter inget, mycket minne och stark processor - ja vad mer kan man begära..?

// Jocke
 
Här har du ett förslag. Jag har en liknande fast med widescreen. Den funkar kanon med photoshop mm. Har brännare och mkt bra skärm. Och den är mycket tystlåten...

HP ZV5470EA A64

Finns på SIBA för 11 990,-
 
=)
Nu har jag gjort en lista med alla era förslag. Ska kolla, jämföra och utvärdera stenhårt idag. Vad annars ska man ha påsken till?
 
Jag har en alldeles ny Amilo A 3700+ som är bra på de allra flesta vis, men jag kommer inte att använda den till bildbehandling annat än med den externa skärm jag har. Färgerna på Amilon är för matta och "tunna".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.