Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Axelväska tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lowepro Messanger AW200

Jag köpte denna under fotomässan i Älvsjö.
http://www.kaffebrus.com/diy-kameravaska-xxl-for-dslr-4-5-objektiv-1727.html
Jag använder den tillsammans med min Kånken 15".
Funkar alldeles utmärkt och är lagom diskret.

Tidigare har jag kört med Lowepro Messanger 200 AW. Det stod mellan den och Think Tank R30. Det som avgjorde för mig var den tjocka vaderingen som Lowepro hade på axelremen. Först köpte jag faktiskt den mindre 180AW men jag tror jag byte den eftersom iPad2 inte passade i. Jag gillar att granska mina bilder på fältet i paddan så då gick den väskan bort.

Detta har jag i Lowepro Messanger 200 AW som mest:
Nikon D800
Nikon SB900 + diffuser
Nikon 50/1.4
Nikon 24-70/2.8
Nikon 70-200/2.8
Nikon 105/2.8
Artic Butterfly
Extra batteri EN-EL15
Minneskort SD och CF
Kortläsare SD/CF
Kenko Telekonverter x1,4
Kenko Mellanringar
Rengöringsbälj
Sensorlupp
Fjärrutlösare + sladd
iPad2
Appleladdare
Extra batteri till blixt
Engångsponcho
Sittunderlag
Snacks
Huvudvärkstabletter och antihistamin
Anteckningsblock och penna

Allt detta går ner men det är förbannat tungt. Så jag har skalat ner lite för att rädda ryggen. I Kånken med nya-inredningen tar jag bara det nödvändigaste.
 
Det blir tungt. Jag skulle leta efter nån snygg rygga istället.

Ryggäckar är sällan lika snygga som axelväskor, men jag föredrar alla gånger att bära på båda axlarna istället för bara den ena, om det är under någon längre period.

Jag har flera kameraryggsäckar, och en av de första jag skaffade (för cirka 20 år sen) är fortfarande en av favoriterna. Det är en Tamrac 757 som kan bäras antingen som ryggsäck eller som axelväska. Sidoväskorna på bilden är löstagbara när man inte behöver så mycket utrymme.

Den här väskan görs nog inte längre, men det kanske finns liknande. Just det där med att kunna växla mellan ryggsäck och axelväska tycker jag är väldigt trevligt.
 
Jag har både rejäl fotoryggsäck (som för mig mera är förvaring och inte bärs på så mycket) och några andra lösningar. Idag beställde jag dock denna....

http://ridge.se/product_info.php/ryggsackar-amp-vaskor-maxpedition-jumbo-versipack-type-p-293

Observera att den är "vänsterhängd" (finns givetvis höger också). Min tanke är att ha fetkameran hängande i min Black Rapid RS2 Sport på högersidan och sedan den lilla OM-D:n med lite tillbehör liggandes i Maxpedition-väskan. Plus andra livsnödvändigheter som mobil, vattenflaska (alt liten termos), snus och annat som man behöver på fototuren.
 
Tack alla för engagemang, har nu beställt en Think Tank Retrospective 50, borde passa mina behov, om inget annat så kan jag väl använda den som sovsäck...
 
Angående Think Tank Retrospective 10:
Ryms en Canon 40D med batterigrepp (eller motsvarande) + monterat tele (typ 70-200) ståendes?

Eller måste man gå på en TTR 20?
 
Angående Think Tank Retrospective 10:
Ryms en Canon 40D med batterigrepp (eller motsvarande) + monterat tele (typ 70-200) ståendes?

Eller måste man gå på en TTR 20?

En Retrospective 10 är inte lika djup som en Retrospective 20. Den rymmer alltså inte ett monterat 70-200 objektiv utan bara omonterat. Däremot så klarar Retrospective 20 ett monterat 70-200 objektiv, har själv den modellen. Det är just enbart djupet som skiljer mellan 10 och 20 har jag för mig.

Faller in i skaran som erkänner att har man sin axelväska fulladdad med kameragrejer så blir det rätt så tungt, samt att en optimal väska finns ej man får använda flera för att kunna täcka flera behov. Gillar min ThinkTankPhoto Streetwalker HardDrive när jag ska ha med mig mer saker.

Nu börjar även den bli lite full om jag vill få med mig allt så jag funderar på om man skulle ha någon ännu störra ryggsäck eller en Airport Security eller liknande.

/ Stolpe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.