ANNONS
Annons

Axelväska tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

flopp

Medlem
Behöver tips om vettig axelväska som jag får plats med fullformat med batterigrepp, helst tre objektiv, (70-200, 17-40 samt fast 50/1.4), en blixt, paddan, ifön, marlboro samt diversesmåkrafs som man alltid har med sig...

Det är egentligen inte nödvändigt att ha kamerahuset med bg i väskan, den är ofta runt axeln... men det kan vara skönt om det börjar regna att packa ner den.

Det är en hel djungel därute med väskor =/
 
Tre objektiv, en blixt och en padda... Det blir väl inte för tungt. Omständligt i jobbet och ha det i rygga, tycker det är mycket smidigare att skifta objektiv med en axelväska...
 
20 har ett utvändigt fack med dragkedja som rymmer en padda. Det blir dock paddan mellan kroppen och kameran så det känns inte optimalt om man ska gå omkring mycket. Retrospektiv 20 (och 30) är annars väskor jag gillar skarpt.
 
Vilken kamera har du?

Vilken vsäka som passr beror mycket på vilken kamera du har. Har du en liten spegellös, eller en standard DSLR, eller en Pro DSLR (Antingen stor med dubbelgrepp eller en med batterigrepp.)

De väskor jag kan rekommendera är:
1. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8617801/lowepro-vaeska-classified-200-aw-svart
Denna har jag en själv - till salu om du letar i butiken här på FS. Nackdelen är att du inte har ett dedikerat fack för paddan. Men det finns fickor att lägga den i. Har själv lastat den med Nikon D700, 70-200/2,8, 16-36/4, 50/1,4 och SB900 ... Då är det trångt.

2. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8815654/lowepro-vaeska-classified-250-aw-svart
Denna väska är storebror, och har dator fack.

3. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11837888/think-tank-vaeska-retrospective-20-gragroen
Denna väska har jag också ... men den är inte till salu :)
Har själv lastat den med Nikon D700, 70-200/2,8, 16-36/4, 50/1,4 och SB900 ... Då är det också trångt., men det går att lägga objektiv (50mm) och eller blixt i fickorna på framkant och en padda i bakre facket.

4. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11413418/think-tank-vaeska-retrospective-30-gragroen
Här är storasyster till den.

5. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/14034433/think-tank-vaeska-retrospective-7-bla
Denna är säkert bra, om kameran är mindre.

/jonas
 
Jag har ett pro hus.

Då är mitt nummer 5 för litet ...
Det jag glömde nämna var att jag alltid haft D700 med batterigrepp.

Mitt nummer 3 tips är nog mitt säkraste tips, nummer 4 blir lite för stor väska för min smak. Paddan kan även ligga i främre facket på nummer 3 ...
Den är djup, så om man fotar med kameran på axeln och locket öppet kan man droppa objektiven vid byte ...
 
20 har ett utvändigt fack med dragkedja som rymmer en padda. Det blir dock paddan mellan kroppen och kameran så det känns inte optimalt om man ska gå omkring mycket. Retrospektiv 20 (och 30) är annars väskor jag gillar skarpt.

Jag blir aldrig färdig... men nu måste jag, irriterar mig var gång jag ska ut på jobb nu, den väskan jag har nu är så knökfull så jag kan inte ens stänga den ibland...

Nu har även utrustningen ändrats (till det sämre för väskan), men nu behöver jag få med:
50/1.2
85/1.2
24-70/2.8 (den förra versionen)
70-200/2.8 is lI
Marlboro

+ om jag får med följande oxå
padda
speedlight

Tycker Think Tank väskorna ser riktigt fina ut, funderade på retrospective 7 eftersom paddan får plats, kameran får hänga runt axeln, då blir jag "av" med ett objektiv eftersom det givetvis sitter på, men ovanstående objektiv måste få plats.

Finns det fack för paddan även i Retrospectiv 30?
Någon som har retrospective 7 som kan ta ögonmått ungefär om grejerna får plats, skulle gärna åkt och klämt, men det är inget måste, dessvärre har butikerna "hoppigt" lagersaldo eftersom dom givetvis säljer grejerna, Scandinavian har varken 7 eller 30 i lager i Malmö och det finns ingen annan återförsäljare i Malmö, Mattssons i Lund (fantastisk levernatör btw) har ingen hemma heller så det är inte som jag är lat...

Jag börjar inse kanske att den perfekta kameraväskan inte existerar... =)
 
Håller med - Väskor är ett jobbigt kapitel ...
Jag vill att de ska skydda - vara smidiga - vara rymliga - inte väga för mycket - och vara snygga ... Dessutom ska de vara flexibla så jag kan få plats med den utrustning jag tar med för dagen ... och om de går ska de kunna bäras på axeln eller som ryggsäck vid en fjällvandringen och kunna dras på hjul när jag reser med flyg ... paddlar jag kanot så ska de tåla (skydda kameran) om jag välter ...

Det finns tyvärr inte en kamera väska som duger ... alla är kompromisser.
Jag har två ryggsäckar (som även rymmer en 17" laptop) om jag inte räknar min Kånken med hemmagjort innanmäte ...
Jag har tre axelväskor.
Jag har en rullväska, som går att bära på ryggen ...

(För två kameror med batterigrepp, 50mm, 16-35mm och 70-200mm, och tre Speedlight-blixtar ...)

Men jag är inte helt nöjd ändå ... :(
 
Jag blir aldrig färdig... men nu måste jag, irriterar mig var gång jag ska ut på jobb nu, den väskan jag har nu är så knökfull så jag kan inte ens stänga den ibland...

Nu har även utrustningen ändrats (till det sämre för väskan), men nu behöver jag få med:
50/1.2
85/1.2
24-70/2.8 (den förra versionen)
70-200/2.8 is lI
Marlboro

+ om jag får med följande oxå
padda
speedlight

Tycker Think Tank väskorna ser riktigt fina ut, funderade på retrospective 7 eftersom paddan får plats, kameran får hänga runt axeln, då blir jag "av" med ett objektiv eftersom det givetvis sitter på, men ovanstående objektiv måste få plats.

Finns det fack för paddan även i Retrospectiv 30?
Någon som har retrospective 7 som kan ta ögonmått ungefär om grejerna får plats, skulle gärna åkt och klämt, men det är inget måste, dessvärre har butikerna "hoppigt" lagersaldo eftersom dom givetvis säljer grejerna, Scandinavian har varken 7 eller 30 i lager i Malmö och det finns ingen annan återförsäljare i Malmö, Mattssons i Lund (fantastisk levernatör btw) har ingen hemma heller så det är inte som jag är lat...

Jag börjar inse kanske att den perfekta kameraväskan inte existerar... =)

Retrospective 30 har liksom Retrospective 20 ett utvändigt dragkedjeförsett fack, ca 17cm djupt (från toppen till botten). Facket finns placerat på baksidan av väskan med effekten att "paddan" hamnar mellan kroppen och resten av utrustningen precis som beskrivs i inlägg 7.
När det gäller Speedlights (och Retrospective 30), så får ialla fall en 430 II plats i någon av "gavelfickorna" utan större problem.
Andra små och stora fickor finns placerade mot fronten av väskan både ut såväl som invändigt.

Edit: Jag har tyvärr mätt lite fel när det gäller djupet, då jag glömde bort att dragkedjan knycker lite utrymme, 17 cm är nog maxdjupet om du vill använda dragkedjan.
 
Senast ändrad:
Retrospective 30 har liksom Retrospective 20 ett utvändigt dragkedjeförsett fack, ca 18 cm djupt (från toppen till botten). Facket finns placerat på baksidan av väskan med effekten att "paddan" hamnar mellan kroppen och resten av utrustningen precis som beskrivs i inlägg 7.
När det gäller Speedlights (och Retrospective 30), så får ialla fall en 430 II plats i någon av "gavelfickorna" utan större problem.
Andra små och stora fickor finns placerade mot fronten av väskan både ut såväl som invändigt.

Lysande, då får paddan plats!
Tittat lite på retrospectiv 30 (på bilderna), och det verkar som att man får ner en hel del i den, så den ligger nog bäst till i dagsläget.
 
Håller med - Väskor är ett jobbigt kapitel ...
Jag vill att de ska skydda - vara smidiga - vara rymliga - inte väga för mycket - och vara snygga ... Dessutom ska de vara flexibla så jag kan få plats med den utrustning jag tar med för dagen ... och om de går ska de kunna bäras på axeln eller som ryggsäck vid en fjällvandringen och kunna dras på hjul när jag reser med flyg ... paddlar jag kanot så ska de tåla (skydda kameran) om jag välter ...

Det finns tyvärr inte en kamera väska som duger ... alla är kompromisser.
Jag har två ryggsäckar (som även rymmer en 17" laptop) om jag inte räknar min Kånken med hemmagjort innanmäte ...
Jag har tre axelväskor.
Jag har en rullväska, som går att bära på ryggen ...

(För två kameror med batterigrepp, 50mm, 16-35mm och 70-200mm, och tre Speedlight-blixtar ...)

Men jag är inte helt nöjd ändå ... :(

Hahaha, i´m not alone!
 
Retrospective 20 sväljer en 1d med 70-200 2.8 stående tillsammans med ett hus till och en bunt med objektiv, batterier etc. Osäker på om en ipad får plats.
30 tar inte huset med 70-200 stående.
Dom släpper retrospective 40 och 50 snart, hoppas jag, dom är som 20 fast bredare med plats för laptop:

http://www.thinktankphoto.com/news-...nd+Retrospective®+50+to+Be+Released&newsID=63

Oj, thx!
Kanske man ska vänta... fast jag behöver verkligen en väska =/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.