Annons

Axelväska igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst en del trådar om axelväskor här men blir inte klok på om det jag söker finns. Har inte kollat ännu i någon butik, vill gärna ha några tips innan.

Förutsättning: Har en Canon 6d med 24-105L, 70-200 f4, sigma 150-500. Vill ha en axelväska som rymmer det jag har och som gör det smidigt att byta objektiv med väskan kvar på axeln, dvs utan att ställa ner den på marken. Den skall vara bekväm att bära, men stadig så att att prylarna skyddas. Inser fördelarna med ryggsäck om man vill bära sina prylar långt, men det är inte det jag är ute efter.

Har sett tips om exempelvis think tank retrospective 20, men i varenda youtube-clip med denna väska så står den antingen på ett bord eller på marken när de packar i/packar ur den. Hur funkar tex denna att hantera i/ur-packning på axeln? Den verkar inte självklart bra med en gigantisk överkappa som borde vara i vägen.

Vill ha tips från någon som använder sin axelväska så som jag vill använda den, så att jag vet i vilken butik jag skall leta.

Tpfh

Martin
 
Det är naturligt att väskan står på ett bord i alla filmklipp. Det är ju lättare att filma då om man är ensam.

För att det ska fungera smidigt att plocka i väskan när den hänger på axeln så bör locket vara tunt och det ska gå att knöla ihop eller vika ner mellan väska och kropp.

Du bor i Stockholm så ta med dig dina prylar och besök ett par stora fotohandlare så kan du prova flera väskor så får du en känsla av vad som funkar.
 
För att det ska fungera smidigt att plocka i väskan när den hänger på axeln så bör locket vara tunt och det ska gå att knöla ihop eller vika ner mellan väska och kropp.

Jag tycker att de modeller där locket öppnas utåt är att föredra. Då är inte locket i vägen när det är öppet, dessutom är det lättare att komma åt innerfickor på lockets insida.

Fast jag vet inte om det finns bra axelremsväskor som är stora nog att rymma en Sigma 150-500. Den kräver nästan en ryggsäck ifall man inte vill dra på sig ischias. Alternativt bära den i sin egen väska över ena axeln och resten av grejorna i en fotoväska över andra axeln,
 
Praktiskt med ett lock som öppnas utåt. Skall leta efter en sådan. Tack.

Kanske skall leta efter två väskor, inte varje gång allt skall med. Har ingen bra väska nu och nyss köpt prylarna. Skall kolla butikerna.
 
Frågan är vill du verkligen ha en axelväska med ett 150-500 i?
Jag vet själv för jag har också haft ett Sigma 150-500.
Med det dunderaset skulle jag köra på ryggsäck. Jag hade mitt 150-500 i sin originalväska hela tiden men jag bar den aldrig mer än 20 meter i väska ändå så jag behövde inget mer.
 
Jag köpte en mycket bra axelremsväska av märket Case Logic i höstas:
http://www.caselogic.com/en/interna...mall-cross-body-bag-_-flxm_-_101_-_anthracite

Den passar för min m4/3-utrustning och är antagligen för liten för dina grejer. Det finns dock en större modell som kanske är stor nog:
http://www.caselogic.com/en/interna...dium-cross-body-bag-_-flxm_-_102_-_anthracite

Jag köpte min på MediaMarkt där även den större modellen fanns. När det gäller väskor och skor är jag skeptisk till att handla på postorder. Det är så mycket som måsta stämma.

Remmarna på väskan är snett ifästa så att väskan hänger rakt ner när man har remmen snett över kroppen (över "andra" axeln, alltså). Det gör att det är lätt att komma åt sakerna i väskan, och den slänger inte runt så mycket när man går.

Alldeles i slutet av videon (vid 1:25) som finns på den andra sidan ovan ser man hur väskan hänger.

Den ser ut som en "messenger bag" med en stor flärp, men den behöver man inte lyfta på för att komma åt det som finns i väskan eftersom det sitter ett blixtlås högst upp. Mycket, mycket bra, tycker jag.
 
Jag har en Think tank retrospective 20 som jag brukar släpa runt på till o från jobbet o många andra gånger jag ska ut och vill ha kameran på.
Jag har en 7D med batterigrepp vilken går ner utan problem med 70-200 F4 IS om man tar loss eller vänder motljusskyddet. Oftast sitter det dock en fast 50mm på. Har vid något enstaka tillfälle haft med mig 70-200, 50mm, 17-50, blixt och kamerahus med batterigrepp. Det går ner men blir alldeles för tungt att bära i axelväskan.

Locket till väskan är mjukt så det går lätt att knöla bakåt/åt sidan om man vill ha väskan på axeln och byta objektiv eller bara rota runt i den.
Jag är supernöjd med min retrospective. Använt den nästan dagligen i ett år och den är inte speciellt sliten någonstans.

Dock ersätter den inte en rygga om man vill ha med sig tunga saker. Testa att langa ner dina saker i en sportbag eller nått o gå runt med den en timme så du inte kastar bort pengarna på en bra men för dig eventuellt fel väska.
 
Varit och köpt två väskor nu. Dels Andersson Cab 2.0 Messenger, rymmer mitt 150-500 liggande och kamera med 70-200 f/4 stående. Dels Lowepro Urban Photo Sling 250, rymmer 24-105 plus kamera med 70-200 stående.

Har enbart provpackat än och inte "använt" dem. Verkar bra i alla fall.

Tack för all hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.