Annons

Avtryckaren fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
En jobbarkompis har en Pentax kompakt och klagar över att det är nästan omöjligt att ta bilder med den. Den verkar fokusera ok på halvtryck men vägrar ta en bild. Ingen felsignalering heller.

Inomhus är det helt omöjligt men utomhus verkar det fungera någon gång ibland. Detta pekar ju på att det kanske inte är själva avtryckaren utan något annat.

Någon som har hört talas om detta tidigare?

Tacksam för tips
Anders

skulle ju kunna vara att den vill ha blixt på för att man ska kunna ta kort,men då borde den ju alltid funka utomhus.

man kanske även måste vänta ut fokusen så den riktigt har låst sig på motivet innan bilden kan tas.

En del kompakter är otroligt sega, speciellt lite äldre.
Dvs har man tagit en bild kan dom ibland vara "borta" 10-15 sekunder.
Det skall fokuseras om, skrivas till ett segt minneskort m.m.
En bra anledning att köpa systemkamera.

lm

För mig låter det som att det är fel på kameran.
Jag har haft en Optio 30 och även fast den var något trögare än mina systemkameror, så var det inget problem med att ta en bild.

En tanke - om autofokusen inte låser sig, så går det inte att ta en bild, om man inte kopplar om till manuellt fokus. Men, eftersom du skriver att den autofokuserar på halvtrycket och inte ger ett felmeddelande så verkar det inte vara det som är problemet.

Det brukar gå att ställa in manuell fokus, då kan man se om det dels går att trycka av och dels se om det går att fokusera. Gammal hederlig felsökning: blir inte tändstiftet "blött" så kommer ingen bensin...
Med felsökning kan man ibland lokalisera felet och kanske avgöra ungefär vad det kostar/ eller vad man kan göra(rengöring?). Sen är frågan om garanti finns kvar...

Problemet är löst!

Rengöring av batterikontakterna visade sig vara rätt medicin. Kameran fick inte ström nog när det dags.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar