Annons

Avtonat gråfilter osv..

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Jag undrar lite om olika filter som är nödvändiga att använda sig utav när man är ute i skog, mark och fotograferar. Har hört mycket om avtonat gråfilter som ska vara bra, är det samma som ND filter? Frågan kan tänkas dum kanske men jag är helt ny vad gäller filter. har ni några andra tips på användbara filter?

Mvh
Susanne

ND-filter (nd står för neutral densitet) är samma sak som gråfilter. Finns med eller utan avtoning där avtonade alltså har halva klar och halva tonad. Dessa kommer oftast i rektangulärt format med hållare man kan skjuta dem upp och ner och vinkla åt sidorna för att det skall passa motivet. En prisvärd modell att börja med är Hitech som finns på www.dito.se.

Andra vettiga filter är polfilter och varmtonsfilter i 81-serien. Det senare kanske är överflödigt för dig, du brukar inte direkt ha brist på varmt ljus i dina bilder vill jag minnas.

Den varianten är inte så kul eftersom du inte kan flytta avtoningen. Den är fixerad i mitten, och horisonter brukar sällan trivas där.

Kolla på Hitech System 85. Filterhållare plast, adapter för din filtergänga och Filter ND grått avtonat 0.6 går på 140+100+180+moms i den här prislistan. När du har hållare och gängadapter kan du sen komplettera med andra rektangulära och kvadratiska filter för en billig penning. Kan vara bra för sällanfilter som man inte vill lägga så mycket deg på. Filter man använder ofta vill man ha i vanlig skruvfattning.

Senast ändrad:
Nix. Den filtertypen är rent ut sagt värdelös, eftersom du inte kan ställa in läget för övergången mellan grått och genomskinligt. Köp fyrkantiga avtonade filter typ Hitech, Cokin eller liknande.

Japp, funkar på alla kameror. Du behöver bara komplettera med gängadaptrar för de filtergängor du har på dina objektiv.

Tack Jim.
Känner du till nått ställe i Stockholm som man kan besöka och införskaffa sig dessa prylar? Jag vill gärna se och känna på prylarna innan jag köper.

Japp, Dito som jag länkade till ligger en liten bit från Globen.

Okej, man kan alltså besöka dom på Skolgatan? Tack så mycket för hjälpen Jim och Acke med denna tråd, väldigt uppskattat.:)

Japp, man kan åka dit. Kan vara säkrast att ringa först, de verkar ta ledigt när de känner för det utan att sätta ut nån info på hemsidan :mad:

Vad man bör tänka på vid avtonat filter är att inte mäta exponeringen med filtret på, utan att ställa in manuellt och sedan skruva på filtret. Så tycker jag att jag lyckas bäst. Någon som inte håller med.

elmfeldt skrev:
Någon som inte håller med.
*Räcker upp handen* :)

Jag kör iofs mest spot och mäter då naturligtvis genom den klara delen men har även vid olika tillfällen fått bra exponeringar med matrismätningen. Det blir ju som ett vanligt motiv fast med för mätaren enklare kontrast kan man tycka. Men har du testat mycket och misslyckats så har du säkert rätt, jag kör mest spot som sagt.

Jag funderar om det inte bättre att hålla filtret för hand framför linsen. med stativ då. För att slippa ibland tydliga övergången mellan nivåerna.

Risken är ju att du softar bilden när filtret rör sig eftersom det uppstår brytning i vinklarna. Och jag skulle aldrig kunna hålla rätt under de minuter det tar för mig att ta en bild. Är det inte snarare så att man har ett för hårt filter för sin brännvidd och syfte om övergången blir för hård?

Varför behövs avtonat gråfilter överhuvud taget? Om bilden digitaliseras så är det ju mycket enklare att göra samma sak med ett bildbehandlingsprogram. Eller är detta att räkna som bildmanipulation? Att använda filter är ju också en manipulering av bilden och borde vara likvärdig med digital bildbehandling.

Det går inte att ta fram information ur en bild digitalt om den inte finns från början pga att den inte fick plats i det dynamiska omfånget. Avtonade gråfilter kommer alltid att ha sin plats i fotografens arsenal. Eller åtminstone tills digitala kameror klarar 12-13 steg, och den dagen kommer förmodligen.

Förvisso finns det möjlighet att kombinera flera bilder med olika exponering digitalt men det innebär mycket mer jobb än att bara slänga på ett filter. Och omöjliggör analog kopiering eller projicering om man använder film och ser diat som sin produkt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar