Annons

Avtalsbrott?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth1971

Medlem
Hej,

Jag har hamnat i ett litet dilemma gällande ett TFP foto jobb som jag har gjort.
Kan börja med att säga att det inte finns något skrivet kontrakt utan bara en muntlig överenskommelse och några sms som styrker min situation.

Jobbet var som sagt ett TFP jobb mot att jag skulle få mitt namn på hemsidan där bilderna skulla användas så att det klart och tydligt stod att det var jag som hade tagit bilderna, det var även överenskommet att jag skulle få fotografera produktupptateringar som kom. Och att kommande fotojobb eventuellt skulle kunna ge viss betalning.

Nu har jag fått reda på att dom ska fota dessa uppdateringar av produkter med en annan fotograf, utan att på något sätt informera mig om det. Med tanke på att dom har bokat 4 modeller i två dagar så tror jag att dom kommer göra om alla bilder och skrota mina. (Det är ju iofs bara en spekulation från min sida)
Hemsidan har varit uppe i ca 1 månad nu med ca 100 bilder som jag har tagit utan att mitt namn har funnits någon stans.
Kan flika in att det här är en e-handelsida så bilderna används helt klart i ett kommersiell syfte under den tid dom har funnits på hemsidan.

Jag har iom det här några frågor som ni fantastikst duktiga människor kanske kan svara på.

1. Är detta ett avtalsbrott?
2. Finns det något som jag kan göra över huvud taget?
3. Det rör sig ju om ca 1 måndad som dom har använt mina bilder utan att ge mig den publisitet som jag har blivigt lovad.. Kan jag kräva ersättning för detta?
4. Vad skulle ni göra i ett lage som detta?
5. Ska jag bara ta det som ett "ta lärdom och gör rätt nästa gång" misstag?

Hoppas att någon vänlig själ kan och har lust att försöka ge mig några tips..
Tack på förhand Mvh Kenneth
 
Jag har ingen somhelst erfarenhet eller kunskap om detta och därför kommer jag inte kommentera det rent juridiska och du får tolka mitt råd därefter.

Men jag tycker att det verkar som en typisk, "glöm och gör rätt nästa gång"-situation. Har svårt att se vad du skulle få ut av att bråka med dem, särskilt eftersom att det inte finns något avtal. Om det var publiciteten du var ute efter så skulle du ju ha reagerat när bilderna faktiskt låg uppe på sidan.
 
Ha, ha. Om man jobbar gratis så är det inte konstigt att man inte blir tagen på allvar... Låt detta bli en läxa och till nästa gång... agera lite seriöst.

Tag betalt och se till att kunder som inte är vana bildköpare och/eller uppdragsgivare till fotografer informeras om vad som gäller, skriftligt, både före fotografering och vid leverans.
 
Jag har ingen somhelst erfarenhet eller kunskap om detta och därför kommer jag inte kommentera det rent juridiska och du får tolka mitt råd därefter.

Men jag tycker att det verkar som en typisk, "glöm och gör rätt nästa gång"-situation. Har svårt att se vad du skulle få ut av att bråka med dem, särskilt eftersom att det inte finns något avtal. Om det var publiciteten du var ute efter så skulle du ju ha reagerat när bilderna faktiskt låg uppe på sidan.

Jag kan till viss del hålla med om det du skriver men jag har väl i mtt enfall och goda tro, trott att det skulle komma efterhand eftersom hemsidan är nystartad.

Sen är det väl så med avtal att även dom muntliga gäller?

Mvh Kenneth
 
Ha, ha. Om man jobbar gratis så är det inte konstigt att man inte blir tagen på allvar... Låt detta bli en läxa och till nästa gång... agera lite seriöst.

Tag betalt och se till att kunder som inte är vana bildköpare och/eller uppdragsgivare till fotografer informeras om vad som gäller, skriftligt, både före fotografering och vid leverans.


Det kanske är så som du säger.. och att det får bli en läxa.. till nästa gång.
 
PACTA SUNT SERVANDA! AVTAL SKALL HÅLLAS! Om de sedan är skriftliga eller muntliga så skall avtal hållas! Allt prat om att man får skylla sig själv är bara barnsligt och okunnigt!
Skicka en faktura på de 100 bilder man har använt, hänvisa till ert muntliga avtal som din motpart har brutit mot (du har tydligen ett antal SMS som styrker dina påståenden), vägrar man betala gå vidare till tingsrätten och kronofogden!
 
PACTA SUNT SERVANDA! AVTAL SKALL HÅLLAS! Om de sedan är skriftliga eller muntliga så skall avtal hållas! Allt prat om att man får skylla sig själv är bara barnsligt och okunnigt!
Skicka en faktura på de 100 bilder man har använt, hänvisa till ert muntliga avtal som din motpart har brutit mot (du har tydligen ett antal SMS som styrker dina påståenden), vägrar man betala gå vidare till tingsrätten och kronofogden!

Största problemet med muntliga avtal är att de inte är dokumenterade och väldigt svåra att bevisa. Att teckna avtal genom SMS är kanske inte heller det bästa sättet då begränsningen i antal tecken gör det svårt att få korrekta formuleringar samt att det inte går att underteckna. Ett SMS som säger "då är vi överens" säger egentligen ingenting eftersom det inte framgår vad vi är överens om och det är svårt att bevisa vilka SMS i konversationen som var förhandling och vilka som var avtalstext. "Du kan få x kr för jobbet" är inte så värst bindande då det efteråt kan ha kommit ett SMS med ett motbud.

Om vi ska återgå till trådskaparens frågor:
1. Du har flera frågeställningar. Om ni överenskommit att ditt namn ska finnas på hemsidan så ska det finnas där någonstans, men den formulering som du använt här gör att det räcker med att den finns i något obskyrt hörn någonstans och knappt läsbart för att det inte ska vara ett avtalsbrott. Beträffande fotograferingen av produktuppdaderingarna så verkar ni ha kommit överens om att du skulle få fotografera, men inte säkert att du skulle få betalt. Du skriver även att du eventuellt skulle få betalt. Kan det vara så att du eventuellt skulle få fotografera uppdateringarna också? Så svaret på frågan om det är avtalsbrott är nog Nja, det beror på.

2. Tag kontakt med firman och påpeka att du kollat på hemsidan och att du tycker att det ser bra ut, men att du hittar inte ditt namn där. Samtidigt kan du ju på ett smidigt sätt fråga när det är dags att fota produktuppdateringarna, så att du kan boka in det i din kalender.

3. Vad skulle du vinna på det? En missnöjd kund och lite extra pengar i fickan. Är det värt det om det t.ex. råkar vara ett förbiseende från deras sida. Tänk på att varje extra minut som du lägger ner på ärendet egentligen är en extra kostnad för dig i form av tid som du kan lägga på en betalande kund.

4. Se punkt 2.

5. Det viktigaste du ska göra är att ta lärdom av detta. Du har precis lärt dig den hårda vägen att avtal ska dokumenteras tydligt för att minimera problem i framtiden. Du kommer längre fram att lära dig andra läxor i avtalsvärlden, t.ex. att man kan aldrig formulera sig tillräckligt tydligt och att man måste välja sina strider om man inte har som kärnaffär att diskutera avtal.
 
1. Precis som tidigare personer svarat så har du flera olika faktorer som spelar in. Du har inget dokumenterat avtal, och ett löfte om att eventuellt använda dig igen är inget som binder dem juridiskt till något annat än att eventuellt använda dig igen. Detta förutsätter dessutom att du kan bevisa att ni ingått avtal, och sms ses generellt sett väldigt skeptiskt på av svensk domstol.

Min bedömning är att det blir svårt att hävda avtalsbrott (även om det kanske är så i praktiken, men det är en annan femma - bevisning gälleri detta fall, även när det gäller angivande av ditt namn.

2. Ja! Enligt 1 kap. 3 § Upphovsrättslagen har du som upphovsrättsinnehavare rätt till angivande av ditt namn i den omfattning som god branchsed kräver. När det gäller fotografi får angivande av namn i nära anslutning till bild anses vara god sed (se Sveriges Fotografers förbunds rekommendation till allmänna villkor). Detta gör att du har rätt till ersättning i enlighet med 7 kap. i ovan nämnda lagrum.

Huruvida du vill driva detta är återigen en helt annan sak.

3. Se ovan.

4. Jag skulle kontakta företaget och på ett vänligt sätt fråga om det är någon ny fotografering på gån, samt påpeka att de inte placerat ut namnet på hemsidan. Om de avvisar dig så har du kanske inte så stor chans till framtida jobb där ändå, så då skulle jag ta till en något skarpare ton och påpeka att de inte följt upphovsrättslagen gällande angivande av namn, och att du ämnar söka ersättning för detta.

Att jag skulle agera på det viset har delvis att göra med att jag har kompetensen att föra det vidare till rätt forum, skulle jag inte ha det är det en bra sak att först tänka igenom om man vill driva detta.

Om man vill det ska du vara beredd på att det kan slå tillbaka och kosta dig en del pengar. Men gängse gång är att kontakta en advokat och lämna in en ansökan om stämning till rätt domstol. Om du skulle förlora tvist så får du också betala motpartens advokatkostnader - så jag råder dig att tänka efter noggrant före!

5. Det beror på hur du känner. Men för mig känns det som om att du åtminstone bör ta med dig att du skall försöka få skriftligt på vad som gäller nästa gång. Svensk domstol har även accepterat ett mail med tydligt uppstolpat vad som gäller som anbud-accept som binder avsändaren, även om personen inte är firmatecknare, genom ställningsfullmakt.

Ja det blev väldigt långt, men jag hoppas du får med dig något.
 
1. Precis som tidigare personer svarat så har du flera olika faktorer som spelar in. Du har inget dokumenterat avtal, och ett löfte om att eventuellt använda dig igen är inget som binder dem juridiskt till något annat än att eventuellt använda dig igen. Detta förutsätter dessutom att du kan bevisa att ni ingått avtal, och sms ses generellt sett väldigt skeptiskt på av svensk domstol.

Min bedömning är att det blir svårt att hävda avtalsbrott (även om det kanske är så i praktiken, men det är en annan femma - bevisning gälleri detta fall, även när det gäller angivande av ditt namn.

2. Ja! Enligt 1 kap. 3 § Upphovsrättslagen har du som upphovsrättsinnehavare rätt till angivande av ditt namn i den omfattning som god branchsed kräver. När det gäller fotografi får angivande av namn i nära anslutning till bild anses vara god sed (se Sveriges Fotografers förbunds rekommendation till allmänna villkor). Detta gör att du har rätt till ersättning i enlighet med 7 kap. i ovan nämnda lagrum.

Huruvida du vill driva detta är återigen en helt annan sak.

3. Se ovan.

4. Jag skulle kontakta företaget och på ett vänligt sätt fråga om det är någon ny fotografering på gån, samt påpeka att de inte placerat ut namnet på hemsidan. Om de avvisar dig så har du kanske inte så stor chans till framtida jobb där ändå, så då skulle jag ta till en något skarpare ton och påpeka att de inte följt upphovsrättslagen gällande angivande av namn, och att du ämnar söka ersättning för detta.

Att jag skulle agera på det viset har delvis att göra med att jag har kompetensen att föra det vidare till rätt forum, skulle jag inte ha det är det en bra sak att först tänka igenom om man vill driva detta.

Om man vill det ska du vara beredd på att det kan slå tillbaka och kosta dig en del pengar. Men gängse gång är att kontakta en advokat och lämna in en ansökan om stämning till rätt domstol. Om du skulle förlora tvist så får du också betala motpartens advokatkostnader - så jag råder dig att tänka efter noggrant före!

5. Det beror på hur du känner. Men för mig känns det som om att du åtminstone bör ta med dig att du skall försöka få skriftligt på vad som gäller nästa gång. Svensk domstol har även accepterat ett mail med tydligt uppstolpat vad som gäller som anbud-accept som binder avsändaren, även om personen inte är firmatecknare, genom ställningsfullmakt.

Ja det blev väldigt långt, men jag hoppas du får med dig något.

Tack för era svar Både Tage och Erik,
Känns om om jag har lite mer på fötterna nu i alla fall.
Har förstått att avtalsbrottet inte är mycket att gå på utan i så fall det felaktiga användandet av mina bilder.
Det största problemet jag har är att hon som äger hemsidan och företaget inte svarar när jag ringer eller skickar sms och jag har redan påtalat att mitt namn ska finnas på hemsida men inget händer ändå.
Det är mest det jag har lite funderingar över. Jag har tänkt att vända mig till en jurist för att få lite mer på fötterna ändå sen..
Men sen är ju frågan vad man ska kräva för ersättning?
Det rör sig om 98 bilder som dom har använt olovligt i ca 1 månad nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.