ANNONS
Annons

Avtal för "icke-spridning" av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael F

Aktiv medlem
Hej

Först en liten bakgrundsinfo:

Jag har mina barn på en förskola som drivs som föräldraförening, typ.
Samtidigt arbetar jag (därav barnen på dagis...) på en gymnasieskola.

Eftersom
- förskolan har behov av nya bilder för informationsmaterial
- gymnasieskolans Foto B-kurs har behov av "skarpa uppdrag"

så kommer gymnasieeleverna att fotografera barn en hel dag kommande vecka.
Uppdraget är att fotografera olika skeenden och moment under dagen för att på så sätt skapa underlag för olika informationsmaterial etc.

Förskolans personal (och barnens föräldrar) har dock vissa krav vad gäller bilder av barnen:
- Bland annat ska det inte gå att identifiera barnen, dvs. det ska inte vara porträttbilder eller bilder där ansiktena syns tydligt.

- Helst ska inga bilder får lämna förskolan innan de "godkänts" av personalen

Och nu till min fråga:
Förslag på någon form av avtal kring dessa saker, dvs. icke-spridning av bilder etc enkelt kan regleras?

Vi vill alltså inte att bilder ska dyka upp på bilddagboken etc.

Vissa elever kommer förmodligen ha egen utrustning, de flesta dock skolans kameror.

Mvh Micke

Senast ändrad:
Be om alla minneskort är väl säkrast. Kontrakt kan vara svårt om inte eleverna är myndiga.

Och hur svårt är det att återställa bilder? Men att inga ansikten ska kunna kännas igen ses som en omöjlig uppgift...

Och hur svårt är det att återställa bilder? Men att inga ansikten ska kunna kännas igen ses som en omöjlig uppgift...

Återställa?

Och visst - det är en svår uppgift att fota "neutralt".
Här är några bilder som visar hur det kan se ut:

Bilagor

• imgp3660_small.jpg
    imgp3660_small.jpg
    52.6 KB · Visningar: 435
  • stranden_maj_1.jpg
    stranden_maj_1.jpg
    86.4 KB · Visningar: 433
En raderad bild kan man få tillbaka med ett återsällningsprogram. Men vad gör det att ansikten syns om bilderna ej ska spridas?

En raderad bild kan man få tillbaka med ett återsällningsprogram. Men vad gör det att ansikten syns om bilderna ej ska spridas?

Bilderna _ska_ spridas, men under förskolans premisser, i form av webbsidor och foldrar.

Rimligtvis kommer eleverna fotografera bilder på barnen i alla möjliga situationer, men det är inte alla bilder som är "okej" att gå vidare med.
Därav den - kanske överdrivna - oron.

Ta det på vintern och sätt rånarluva på ungarna. Ällt är klart och inga problem?

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst är det så att fotografer har rätt att använda sina egna bilder på de sätt de själva vill, undantaget reklam och om bruket kan anses kränkande för den/de avbildade?

Jag tycker att om föräldrarna/dagiset är oroliga att tonåringarna skall sprida 'obehagliga' bilder till höger och vänster, så får de ta konsekvenserna av denna oro och köpa in fotograferingstjänsten av någon som är gammal nog att skriva på ett bindande kontrakt där fotografen förbinder sig att inte sprida bilderna, och där brott mot detta automatiskt medför ekonomiskt kännbara straff för fotografen. De får då också ta den ekonomiska smäll detta lär medföra.

Om förskolebarnens föräldrar bär på denna starka oro (för vad förstår jag inte riktigt...) ska de nog undvika att släppa in fotografer som de inte litar på.

Alltså: Antingen litar uppdragsgivare (föräldrar) och uppdragstagare (fotoelever) på varandra och undertecknar då ett avtal om hur bilderna får se ut och användas/spridas. Eller så struntar man i hela projektet.

Att bjuda in fotografer som man misstänker ska smussla undan "icke-godkända" bilder på gömda minneskort låter som en utomordentligt dålig idé. För alla inblandade.

Om förskolebarnens föräldrar bär på denna starka oro (för vad förstår jag inte riktigt...) ska de nog undvika att släppa in fotografer som de inte litar på.

Alltså: Antingen litar uppdragsgivare (föräldrar) och uppdragstagare (fotoelever) på varandra och undertecknar då ett avtal om hur bilderna får se ut och användas/spridas. Eller så struntar man i hela projektet.

Att bjuda in fotografer som man misstänker ska smussla undan "icke-godkända" bilder på gömda minneskort låter som en utomordentligt dålig idé. För alla inblandade.

Erland, Ulf, alla:
Tack för kloka ord.
Och jag inser ju hur paranoid jag verkar - det är naturligtvis inte så att våra Foto-elever det första de gör lägger upp bilder av dagisbarn som äter frukost på bilddagboken...

Men det _är_ känsligt för vissa föräldrar. Av olika anledningar. Och det ska man respektera. Oron, alltså.

Förslaget att anlita en "riktig" fotograf är så klart ett dyrare alternativ.
Men devisen "man får vad man betalar för" är väl lika sann i detta fall som i andra. ;-)

Men, till min fråga i första inlägget:
Förslag på någon form av avtal kring dessa saker, dvs. icke-spridning av bilder etc enkelt kan regleras?

Tack för all input! /M

Förslaget är att byta projekt/skola. Det är flera problem med att ingå sådana här avtal. Dels så får man anta att det här ska vara ett projekt utifrån en journalistisk/berättande vinkel. Vilken trovärdighet har du kvar om du låter någon censurera dina bilder?

Vidare går det inte att bygga en hel dags berättelse på bilder där ingen kan identifieras. Det blir dåligt vågar jag påstå utan att se resultaten.

Vidare så blir sådana här avtal normbildande och folk tror att de har den rätten när det kommer till tidningar. Jag har stött på folk som på fullaste allvar tror att de ska få betalt för att synas på bild i en tidning. Eller att de ska få välja vilka bilder vi ska använda. Det finns bara en sak man behöver vara överens om och det är ifall det är ok att fota eller inte. Sedan kan man respektera folks önskan om att inte vara identifierbar på bild ändå. Men det funkar nog inte för en hel förskola...

Slutligen så är arbetet med att få tillstånd att fotografera i allra högsta grad en del av en fotografs vardag så det är lika bra att eleverna lär sig det med en gång.

Om ni nu vill ha ett avtal trots allt så räcker det väl med en rad i stil med: "Bilderna får endast användas inom ramen för skolans verksamhet."

/Maverick

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst är det så att fotografer har rätt att använda sina egna bilder på de sätt de själva vill, undantaget reklam och om bruket kan anses kränkande för den/de avbildade?

Fast visst är det även så att fotografering inte är tillåten på alla platser - och det är väl en del av problematiken i det här ämnet. För föräldrarna/personalen har ju rätten att ställa krav mot att fotostudenterna får fotografera på förskolan.

Själv hade jag förra året skriftligt godkännande av (nästan) alla föräldrar för att ffa kunna få fotografera mina egna barn och lägg på min hemsida, för ofta slank nåt annat barn framför linsen. Men, då det tillslut var helt omöjligt att hålla reda på vem som fick och vem som inte fick vara med så är det asatråkigt, men jag fotograferar inte på förskolan längre. :-(

Varför är alla småbarnsföräldrar så paranoida? Jag förstår om det är bilder på stranden men i skolan? Borde då inte tonårsfärldrar vara ännu mer paranoida vilket de inte verkar vara, vad jag märkt.

Kommer eleverna få IG om de vägrar plåta under de premisserna?

Projektet är ju inte fel i sig, att eleverna får bra övningar och förskolan får lite kul bilder, men jag skulle inte ställa upp på att plåta gratis, ge bort rättigheterna till bilderna, och dessutom inte få använda dem själv.

Då skulle jag hellre gå ut å plåta folk som inte har paranoida föräldrar.

Varför är alla småbarnsföräldrar så paranoida? Jag förstår om det är bilder på stranden men i skolan? Borde då inte tonårsfärldrar vara ännu mer paranoida vilket de inte verkar vara, vad jag märkt.

Jag vet ingenting om det aktuella fallet, men det finns människor - även med barn - som lever med skyddad identitet. Det finns människor som är konstant ofredade av någon (sk stalking). Och det finns människor som helt enkelt tycker att det är obehagligt att inte veta vem som tittar på deras bilder. Det behöver inte vara av paranoia som man vägrar låta sitt barn fotograferas av någon okänd person.

Kommer eleverna få IG om de vägrar plåta under de premisserna?

Projektet är ju inte fel i sig, att eleverna får bra övningar och förskolan får lite kul bilder, men jag skulle inte ställa upp på att plåta gratis, ge bort rättigheterna till bilderna, och dessutom inte få använda dem själv.

Då skulle jag hellre gå ut å plåta folk som inte har paranoida föräldrar.

Enligt deras lärare berättar eleverna att de snarare ser det som en kanonutmaning _på grund av_ de "hårda" önskemålen från förskolan.
De ser det _som en chans att utvecklas_ och därmed stå ännu bättre rustade inför framtiden.

De har också - förnuftigt nog - lyft funderingen om hur en ev. "kanonbild" kan användas. Vilket ju är bra. Vi får ju hitta en lösning där alla är nöjda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar