Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtagbar kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Kör med mina remmar som kom med kameraköpen (Nikon D300) men saknar en rem som går att ta av på ett smidigt sätt när jag har huset på stativ

Finns det någon här som har erfarenhet av en sådan rem, gärna en snygg sådan och gärna som finns till försäljning i Sverige?

Jag hittade en Tamrac på Scandinavianphoto. Minns ej modellens namn, men den går att ta av med snabbfäste, har en bred neopren del som är lite fjädrande. Den är toppen. Tror den hette nåt med kangaroo...

Jag har en Optech Prostrap som jag tycker är kanon. Det är en bred neoprenrem med vanliga snabblås som går lätt att haka loss men ändå håller emot vikten. När jag var ute och vandrade i höstas hade jag köpt ett par korta remmar med karbinhake i ena änden för att haka fast i ryggsäcken så slapp jag bära kameran runt halsen.

Om jag inte minns fel säljer AT Phototec Optech här i Sverige (men de är som vanlig löjligt dyra jämfört med utlandet).

tänkut hur du vill ha den vill du ha en rem som fäster i "öglorna" i kameran eller en rem osm påminner om Black Rapid RS som fästs i kamera stativ muttern ... sen sätter du dig vid närmsta symaskin, hag har stuvat ihop en egen black rapid, dels för att den är för dyr för vad det är tycker jag men mest för att jag inte skulle hunnit få den tills jag behövde en sanbb bra rem, så det slutade med en rem med samma funktion för under 100kr och några timmars jobb.
jag kommer inte köpa en ny heller för den funkar så bra den jag gjorde :)

Jag vill ha en kamerarem som fäster i "öglorna" och pallar vikten av en D300 med batterigrepp och 70-200/2.8 men samtidigt går att plocka av utan att behöva sitta halva kvällen med det.

black rapid säger jag. men du får modda fästet . vill du inte det.
köpen lowepro rem alla som cyberphoto säher har snabbfästen men dom kommer alltid hänga i kameran bara en del av remmen som lossnar kolla påbilderna så ser du.

Ingen som har något bra tips på en rem med karbinhakar eller något liknande som är hyfsat lätt att ta av?

Tack men nej tack

Såg att du även hade varit inne i en trådarna ovan och hänvisat till andra trådar. Jag sökte faktiskt innan jag skapade min tråd men jag ansåg inte att de andra trådarna tillförde något till min fråga.

Jag är INTE intresserad att behöva tillverka något själv
Jag är INTE intresserad av att ha halva remmen kvar i kameran som hängande "stumpar"

Kör med mina remmar som kom med kameraköpen (Nikon D300) men saknar en rem som går att ta av på ett smidigt sätt när jag har huset på stativ

Finns det någon här som har erfarenhet av en sådan rem, gärna en snygg sådan och gärna som finns till försäljning i Sverige?

Eftersom jag ibland använder black rapid så vill jag kunna ta bort ordinarie rem. Jag gjorde så att jag tog karbinhakar, från två nyckelband som man hänger runt halsen och monterade på ordinarie Nikon rem och sedan i kamerans ordinarie fäste. Fungerar för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar