Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avsluta bevakning

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Gnällspiken och funktionalitetsutökargamen i farten igen...

Längst nere på varje sida för en tråd finns en länk "Bevaka denna diskussion". Om man redan bevakar diskussionen i fråga tycker jag det vore bra om man kunde byta ut denna mot "Avsluta bevakning av denna diskussion". Det skulle säkerligen underlätta lite för de, likt jag, som slutar bevaka diskussioner de inte längre orkar/vill följa.

Ingen stor brist eller så, men det skulle vara trevligt om det finns tid och ork...

/Max, som satt en halvtimme häromdagen och rensade i gamla bevakningar :)

Det länken finns dessutom redan i varje bevakningsmail som dyker upp om nya inlägg. Ett ganska bra ställe faktiskt eftersom man då snabbt kan avsluta när man tröttnat på nya mail.

Man hittar den även högst uppe till vänster när man är i forumet, dvs. "Bevakningar"-knappen.

-Thomas

"Bevakningar"-knappen ger dig en lång lista där man inte ser enkelt vilken diskussion det är, bara dess titel och kortfattad information om det. Många diskussioner har snarlika namn. När jag satt häromdagen och rensade så fick man hoppa mellan diskussionen i fråga och denna sida. Läsa vad det var för diskussion och eventuellt sedan leta upp den i listan igen för att ta bort den. Det var precis denna funktion jag satt och använde. När man tog bort trettio-fyrtio bevakningar i stöten blir det rätt tungjobbat.

Länken i breven gör ju också bara nytta om jag antingen sparar alla brev (dessa åker i soptunnan så snart jag följt någon av länkarna). I detta fall så städade jag upp bland alla trådar, även sådana som varit inaktiva i någon vecka eller ännu längre. Ofta så tycker jag är det ok att få mail när diskussionen är aktiv, men har den vilat i ett halvår har mitt intresse ofta med stor sannolikhet svalnat för den. Jag vet inte hur noga andra är med att "städa upp" bland sina bevakningar, men jag har gjort det vid ett antal tillfällen för att slippa ha för många. Det stör mig bara.

Tanken var att länken skulle finnas i direkt anslutning till den tråd som man faktiskt inte är intresserad av längre. Nu måste man gå ytterligare ett steg vilket inte gör det lättare. Dessutom är det väl egentligen lite konceptuellt fel att ha länken "Bevaka denna diskussion" där när man redan bevakar den? Bättre vore ju då att ha en länk med "Avsluta..." för då ser man också tydligt att det är en tråd man bevakar.

Återigen, nu har jag inte koll på vBulletins interna utseende och hur lätt det är att ändra på denna typ av saker, jag har bara gjort denna typ av lösningar själv i ett bokningssystem. Var man bokad dök avbokalänken upp. Var man inte bokad dök bokadlänken upp. Enkelt och intuitivt att använda för användarna.

Nåväl, det var bara en tanke.

I den version vi kör nu kan man inte ta sådana beslut i mallarna, men framöver skall vi ta och uppgradera till version 3 - kanske är det snyggare där.

Ok, då förstår jag. "Fulhack" är inget som man vill göra heller för det gör det bara omöjligt att uppgradera i långa loppet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto