Annons

Avdrag bildskärm+laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

danielblom

Aktiv medlem
Tjena.
Har hört rykten om att skatteverket har ändrat reglerna så att man numera kan dra av kostnader för bildskärmar/laptops på en gång?
Någon som vet om detta stämmer?

God jul/D
 
Jag har inte varit på någon föreläsning under 2005, men de regler som tillämpats tidigare är i grova drag.

Direktsvaskrivning av kompletta datorer om de har nära anknytning till din verksamhet, t.ex. om du jobbar med systemutveckling eller annat där du är helt beroende av datorn. Hurvida den är stationär eller bärbar spelar ingen roll.
Personligen skulle jag idag räkna in en fotograf som helt beroende av datorn, då det bör inte vara några problem, även med tidigare regler, jag fick godkänt av skatteverket att direktavskriva datorer i min verksamhet redan 1998.

Slärmar är knepigare, vi skriver av dem på tre år eftersom vi räknar med att de kommer användas i tre år. Köps de tillsammans med datorn så direktavskrivs de dock eftersom vi inte får priset specat från DELL.

Generellt kan man ju säga att man skall välja den avskrivningstid som motsvarar värdeminskningen. Att säga att en dator är värd noll direkt kanske är lite i överkant efter den regeln, men i vårt fall så blir det nästan så om man räknar med tiden det går att avinstallera program och försäkra sig om att ingen data går att återställa av ev. ny ägare av datorn.

Med en skärm är det ju lite svårare att dra på sig kostnade vid en ev. försäljning. Skulle ju vara en bra affär att köpa på sig en skärm och sälja efter årsskiftet annars...
 
PatrikAdolfsson skrev:
Jag var på en föreläsning på RSV och fick samma info. Gällde hela datorn faktiskt och inte bara bildskärm.

/Patrik
Oavsett pris?

Personligen tycker jag det är underligt om datorer får direktavskrivas för fotografer medan kamerautrustning räknas som invetarier och inte får direktavskrivas. Framgick skillnaderna mellan såna tekniska arbetsredskap på föreläsningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.