Annons

Avbildningsskala och vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag fundrar på detta med avbildningsskala och vidvinkelobjektiv.

Tokina 11-66 har en avbildningsskala på 1:11,6
Tokina 12-14 har en avbildningsskala på 1:8
Tamron 10-24 har en avbildningsskala på 1:5,1
Nikon 14-24 har en avbildningsskala på 1:6

Man brukar mest tala om avbilningsskala när det gäller macro men hur påverkar det vid landskapsfotografering? Blir den vackra solen i horisonten mindre vid 1:11,6 jämfört med 1:5,1? Eller är det endast vid närgränsen som detta har någon betydelse?

Marie

Avbildningsskalan som anges är den maximala avbildningsskalan. Den nås oftast (alltid?) vid längsta brännvidd och vid närgränsen. Det har alltså ingen betydelse för landskapsfotografering.

inte helt rätt - faktiskt

Avbildningsskalan som anges är den maximala avbildningsskalan. Den nås oftast (alltid?) vid längsta brännvidd och vid närgränsen. Det har alltså ingen betydelse för landskapsfotografering.

Hejsan!

Nu har jag köpt och använt mitt vidvinkel med en avbildningsskala på 1:11. Jag är helnöjd med objektivet men håller inte med om att avbildningsskalan inte har någonbetydelse vid landskapsfotografering. Det har det helt klart.

...men håller inte med om att avbildningsskalan inte har någonbetydelse vid landskapsfotografering. Det har det helt klart.

Hur menar du då?

Avbildningsskalan berör ju bara hur stort något, i förhållande till sin verkliga storlek, vid optikens skärpenärgräns kan avbildas på sensorn. Kan det vara så att du menar att du tar landskapsbilder med något i förgrunden på närgränsen och vyn i bakgrunden. I så fall kan man kanske hävda att det har betydelse även vid landskapsfotografering. Annars inte. Men hela denna åsiktsförvirring kanske har att göra med att vi definierar landskapsfotografering olika.

Senast ändrad:
Hejsan!

Nu har jag köpt och använt mitt vidvinkel med en avbildningsskala på 1:11. Jag är helnöjd med objektivet men håller inte med om att avbildningsskalan inte har någonbetydelse vid landskapsfotografering. Det har det helt klart.
Ja, det har den. Men inte den maximala avbildningsskalan, vilket 1:11 är. Avbildningsskalan när du fokuserar på ett specifikt avstånd ges av brännvidden, och skiljer sig inte mellan olika objektiv med samma brännvidd.

...denna åsiktsförvirring kanske har att göra med att vi definierar landskapsfotografering olika.

Hej!
Jag tror nog att vi definierar landskapsfotografering på ett liknande sätt. Bilder av solnedgångar, rapsfält och liknande gärna med någon snygg förgrund. Jag återkommer med bilder när jag hittat två objektiv med olika avbildningsskala och samma brännvidd. Mitt 1:16 ligger på 11-16 och det närmaste jag kan komma i dagsläget är 18 och då blir inte jämförelsen rättvis. Det enda jag kan säga är att solen försvinner i horisonten på ett emellanåt irriterande sätt.

Tack för att du tog dig tid att svara på min kommentar.

Trevlig fotosommar!

Marie

Jag ska testa och återkommer med bilder. Vi hoppas att du har rätt och att det bara är jag som behöver lära mig att se motiven på ett bättre sätt.

Tack för att du ville kommentera mitt inlägg.

Vänliga hälsningar

Marie

OK, vi definierar alltså landskapsfotografering lika. Jag förstår ändå inte hur du menar och undrar därför om du inte missförstått vad avbildningsskalan avser. Jag gör ett försök att förklara. (Med risk för att bli rättad av någon som vet bättre)
Ponera att du använder ditt 11-16mm med avbildningsskala 1:11 och tar en landskapsbild där du försöker få skärpa från förgrund till bakgrund. Du gör ditt utsnitt med brännvidden 15mm. Ta nu ett av de andra objektiven, säg Tamron 10-24mm med en avbildningsskala på 1:5, och gör samma utsnitt, alltså använd även här brännvidden 15mm. Förutsatt att du använder objektiven på samma kamera eller kameror med lika stor sensor kommer du få två bilder med samma utsnitt och perspektiv. Solen i horizonten kommer vara exakt lika liten på bägge bilderna. Avbildningsskalan kommer inte göra skillnad på något sätt alls i detta fall. Så jag förstår inte alls hur du menar att "solen försvinner i horisonten på ett emellanåt irriterande sätt" med hänvisning till optikens avbildningsskala.
Skillnaden i avbildningsskala märks bara när du lägger dig ner på backen och tar en bild av en blomma i förgrunden på närgränsen, i Tokinas fall 30cm från sensorplanet och i Tamrons fall 24cm, där du alltså kommer närmre blomman (och även på en längre brännvidd 24 mot 16mm) i Tamrons fall och blomman således avbildas större (1:5 mot 1:11). Där upplever du skillnaden i avbildningsskalan. Inte annars.

Jag tror bestämt att Marie har blandat ihop avbildningsskala och brännvidd. "11-16" betyder att objektivet har brännviddsomfånget 11-16 mm, inte att avbildningsskalan är 1:11 eller 1:16.
Avbildningsskalan beror på brännvidden och avståndet till motivet. En och samma brännvidd ger olika avbildningsskala beroende på hur nära motivet man är. Maximal avbildningsskala handlar om hur nära man kan fokusera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto