Annons

Avancerad digitalfotoutbildning

Produkter
(logga in för att koppla)

erisj901

Ny medlem
Hej. Jag skulle vilja komplementera min snart avslutade civilingenjörsutbildning med en fotoutbildning och undrar om någon har några tips på en sådan i sverige/utomlands? Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att jag har hög teknisk kompetens (kan ex skriva ett program för att automatiskt kompensera för geometrisk distorsion i en bild) men vill lära mig hur en professionell fotograf arbetar i praktiken.

Det här skulle min drömutbildning täcka in (och naturligtvis det jag inte vet att jag behöver veta):

- Studiemedelsberättigande (pank).
- Gärna högst ett år (inte mycket csn kvar).
- Gärna övervägande digitalt (mest relevant för mina behov)
- Fokusering på det "digitala mörkrummet" . Filformat, färgkorrigering, geometrisk korrektion, vitbalans, histogram, mjukvara, brusreducering osv osv
- Mycket kamera utrustning särskilt optik, filter och kamerans funktion, ccd typer, iso, blixtar och sync, ljusmätar, ljus, bluescreens etc
- smalare fototekniker (panorama foto etc)
- En djup inblick i den professionelle fotografens utrustning, arbetssätt och önskningar.

dessutom skulle jag även vilja fördjupa mig i den estetiska biten och då framförallt
- Ljussättning i studio (av både människor och ting)
- Bildkomposition i allmänhet
- Foto i olika utomhusmiljöer /ljusförhållande.
- Lite fotohistoria som inspiration vore heller inte fel
- För övrigt skulle jag gärna lära mig allt ovanstående för rörlig bild oxå (dvs video/film). det kanske vore att ta i men om nån vet en sån utbildning så...

Om någon vet en utbildning som skulle kunna passa eller hur jag (och andra) skulle kunna få tag i en betald praktikplats (pengar till mat och hyra) där jag kan lära mig detta skulle jag bli mycket glad!

/erik

erisj901 skrev:

Det här skulle min drömutbildning täcka in (och naturligtvis det jag inte vet att jag behöver veta):

- Studiemedelsberättigande (pank).
- Gärna högst ett år (inte mycket csn kvar).
- Gärna övervägande digitalt (mest relevant för mina behov)
- Fokusering på det "digitala mörkrummet" . Filformat, färgkorrigering, geometrisk korrektion, vitbalans, histogram, mjukvara, brusreducering osv osv
- Mycket kamera utrustning särskilt optik, filter och kamerans funktion, ccd typer, iso, blixtar och sync, ljusmätar, ljus, bluescreens etc
- smalare fototekniker (panorama foto etc)
- En djup inblick i den professionelle fotografens utrustning, arbetssätt och önskningar.
/erik

Av de svenska utbildningar som jag känner till tror jag att Fotoskolan vid Folkuniversitetet i Stockholm skulle passa dig bäst. Den är visserligen 1,5 år, men är digitalt inriktad, mycket arbete i studio och en hel del bra gästlärare.

MVH/Stefan

om du ar beredd att lasa utomlands, i det har fallet barcelona, kolla in IEFFC.ES
dar laser jag sen tre ar tillbaka..
du kan aven lasa kurser, daribland digitalt.

Tack för tipsen! Alla utbildningar verkar mycket intressanta.

Tyvärr verkar det som min bakgrund inte är tillräcklig för fotoskolan som annars verkar rätt heltäckande. Dessutom är 1.5 år kanske är en lite för stor satsning för mig. Å andra sidan börjar inte nästa omgång där förrns 2006 så jag hinner både fundera på saken och jobba på en ansökan om jag skulle ändra mig.

Kursen i Tekniskt Foto vid KTH verkar annars mycket intressant när det gäller den teoretiska biten. Så den ska undersöka mera.

Min spanske är lite rostigt men som det ser ut på IEFC.ECs hemsida verkar kurserna där vara mer inriktade på den estetiska och sociala aspekterna av foto? Och jag är nog först och främst intresserad av att lära mig det tekniska hantverket (även om jag är intresserad av det andra oxå)..

En 0.5-1 år lång kombination av Tekniskt Foto och Fotoskolan skulle vara precis det jag söker..

Tack igen! Fler tips är alltid välkomna...

ICP i New York tacker in allt du vill och mer dartill. CSN tacker avgiften men inte boendet. Rekommenderas, men de staller hogre krav pa svenskar nufortiden efterom det var inflation i svenskar forut. www.icp.org

5 p Digitalfoto

Finns en sån utbildning på Luleå Tekniska Universitet (Piteå- institutionen). Borde finnas fler motsvarande i landet.

Mvh Mikael

http://www.lofoten.fhs.no/

http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/fagfoto/intro_fagfoto.htm

http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/interior_fotolinja/intrior_fotolinja.htm

Här är enligt MIg kanske europas bästa skola iaf inom sitt "konsept"-->, en skola inom ramen för den Norska folklhögskolans tradition. "Norska folklhögskolans tradition" ÄR enligt mig en styrka som just denna skola besitter!

Det är dock ingen skola för den som förväntar att få allt sereverat på silverfat. Här förutsätts individens engagement och initiativtagande vara drivkraften och basen för den egna utvecklingen.

Enorma digitala möjligheter i spetsen av utvecklingen!

Blabla,, skriver gärna mer om spec intresse finns!

/Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar