erisj901
Ny medlem
Hej. Jag skulle vilja komplementera min snart avslutade civilingenjörsutbildning med en fotoutbildning och undrar om någon har några tips på en sådan i sverige/utomlands? Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att jag har hög teknisk kompetens (kan ex skriva ett program för att automatiskt kompensera för geometrisk distorsion i en bild) men vill lära mig hur en professionell fotograf arbetar i praktiken.
Det här skulle min drömutbildning täcka in (och naturligtvis det jag inte vet att jag behöver veta):
- Studiemedelsberättigande (pank).
- Gärna högst ett år (inte mycket csn kvar).
- Gärna övervägande digitalt (mest relevant för mina behov)
- Fokusering på det "digitala mörkrummet" . Filformat, färgkorrigering, geometrisk korrektion, vitbalans, histogram, mjukvara, brusreducering osv osv
- Mycket kamera utrustning särskilt optik, filter och kamerans funktion, ccd typer, iso, blixtar och sync, ljusmätar, ljus, bluescreens etc
- smalare fototekniker (panorama foto etc)
- En djup inblick i den professionelle fotografens utrustning, arbetssätt och önskningar.
dessutom skulle jag även vilja fördjupa mig i den estetiska biten och då framförallt
- Ljussättning i studio (av både människor och ting)
- Bildkomposition i allmänhet
- Foto i olika utomhusmiljöer /ljusförhållande.
- Lite fotohistoria som inspiration vore heller inte fel
- För övrigt skulle jag gärna lära mig allt ovanstående för rörlig bild oxå (dvs video/film). det kanske vore att ta i men om nån vet en sån utbildning så...
Om någon vet en utbildning som skulle kunna passa eller hur jag (och andra) skulle kunna få tag i en betald praktikplats (pengar till mat och hyra) där jag kan lära mig detta skulle jag bli mycket glad!
/erik
Det här skulle min drömutbildning täcka in (och naturligtvis det jag inte vet att jag behöver veta):
- Studiemedelsberättigande (pank).
- Gärna högst ett år (inte mycket csn kvar).
- Gärna övervägande digitalt (mest relevant för mina behov)
- Fokusering på det "digitala mörkrummet" . Filformat, färgkorrigering, geometrisk korrektion, vitbalans, histogram, mjukvara, brusreducering osv osv
- Mycket kamera utrustning särskilt optik, filter och kamerans funktion, ccd typer, iso, blixtar och sync, ljusmätar, ljus, bluescreens etc
- smalare fototekniker (panorama foto etc)
- En djup inblick i den professionelle fotografens utrustning, arbetssätt och önskningar.
dessutom skulle jag även vilja fördjupa mig i den estetiska biten och då framförallt
- Ljussättning i studio (av både människor och ting)
- Bildkomposition i allmänhet
- Foto i olika utomhusmiljöer /ljusförhållande.
- Lite fotohistoria som inspiration vore heller inte fel
- För övrigt skulle jag gärna lära mig allt ovanstående för rörlig bild oxå (dvs video/film). det kanske vore att ta i men om nån vet en sån utbildning så...
Om någon vet en utbildning som skulle kunna passa eller hur jag (och andra) skulle kunna få tag i en betald praktikplats (pengar till mat och hyra) där jag kan lära mig detta skulle jag bli mycket glad!
/erik