Annons

Av och P - konstig skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Oak

Aktiv medlem
Jag har en EOS 350D som jag skulle fota lite med igår.

Då märkte jag att när jag hade P läge så tyckte den t.ex. att 60 och 4.0 var lämpliga inställningar.

Vred jag om till Av och ställde bländaren på 4.0 och tryckte ner knappen så kom den fram till att 10 var en lämplig tid.

Varför kräver den längre slutartid i Av läge än P-läget, när båda lägena kör samma bländare? Eller gjorde jag bara nåt konstigt... Jag provade flera ggr fram och tebax.
 
Ändrades ljusmätningsprogrammet samtidigt?
Eller ändrades ISO-talet?

P-läget är väl helautomatik på Canon, så då väljer kameran allt hel fritt, eller är det bara bländare och tid som den väljer helt fritt?
 
Nome Nescio skrev:
Ändrades ljusmätningsprogrammet samtidigt?
Eller ändrades ISO-talet?

P-läget är väl helautomatik på Canon, så då väljer kameran allt hel fritt, eller är det bara bländare och tid som den väljer helt fritt?

ISO ändras inte i P läget...
 
Du har förmodligen haft blixten uppfälld, det förklarar det hela. Om du fäller ner blixten får du sammma tider vid en given bländare. Grejen är att slutartiden är låst till 1/60 i P-läget för att inte få för långa tider, med en underexponerad bakgrund som följd.
 
mange78 skrev:
Du har förmodligen haft blixten uppfälld, det förklarar det hela. Om du fäller ner blixten får du sammma tider vid en given bländare. Grejen är att slutartiden är låst till 1/60 i P-läget för att inte få för långa tider, med en underexponerad bakgrund som följd.

Aha, där har vi svaret. Jag hade en 430EX på kameran... Tackar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.