Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Av-läge värdelöst utan stabilisator

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får helt enkelt hålla ett öga på vilken tid kameran väljer (för den syns väl i sökaren på en 600D?) och välja ny bländare om så erfordras.

Per.

Vore det inte enklare att i det här läget välja tiden själv och låta kameran välja bländare och iso?

Tack för alla svar och tips. Jag gillar ju automatiken i Av med autoISO tillsammans med möjligheten att bestämma skärpedjupet men eftersom jag inte allt för sällan hamnar i situationer där kameran bottnar i 1/FL måste jag hitta en annan lösning. Visst kan jag träna på att bli stabilare eller använda stativ men ibland fotar jag även människor/barn inomhus så måste ha snabbare slutartider.

Kanske P som någon föreslog. :)

Tror jag kör mer M med slutaren på 1/200, justerar endast bländaren och låter kameran sköta ISOn.

Nästa kamera blir en Nikon med minimum shutter speed.

Har också 600D och Av är inte så smidigt, som man skulle önska. Bländaren blir ju som man vill utan vidare besvär. Men att få till en tid, som man önskar, måste man reglera ISO-värdet. Inte så problematiskt när man väl kan knapp- och rattläget utantill. Av-tänket gav som sagt långa tider och vid närmare granskning blev det lyckade bilder, men man blev på något sätt beroende av stativ. Visst fungerar stabilisatorn, men man får inte med det extra fina i skärpan.

Tycker i varje fall att Tv läget är behändigare. För att få minsta extrajobb, så är Auto-ISO max ställt på 1600. Behövs mera, så blir det till att ställa in manuellt. Auto ISO börjar reglera från 100 uppåt när bländaren är 4 - 5,6 för kitobjektiven.

Har oftast tider 1/160s, och för längre brännvidder och makro 1/250s, 1/400 s och 1/500 s. Märker knappt någon skillnad om stabiliseringen är av eller på.

Tycker i varje fall att Tv läget är behändigare. För att få minsta extrajobb, så är Auto-ISO max ställt på 1600. Behövs mera, så blir det till att ställa in manuellt. Auto ISO börjar reglera från 100 uppåt när bländaren är 4 - 5,6 för kitobjektiven.

Har oftast tider 1/160s, och för längre brännvidder och makro 1/250s, 1/400 s och 1/500 s. Märker knappt någon skillnad om stabiliseringen är av eller på.

Jag skulle aldrig nånsin rekommendera någon att använda Tv (tidsförval) utom för speciella effekter. Bländaren påverkar bildresultatet på ett sätt som blir helt ohanterligt om man gör så - mycket lättare att se till att ha rätt bländare OCH slutartid tycker jag.

Är det rörelseoskärpa man vill undvika är slutartiden viktigare för resultatet än vad bländaren är. Då är det ett sånt tillfälle där Tv är att rekommendera.

Men sen är det naturligtvis så att om man öppnat bländaren fullt ut, vilket man väl får förmoda inomhus i en sån här situation, och kameran har dragit ISO upp så högt den kan, då hjälper det inte vilken exponeringsautomatik man använder. Blir slutartiden inte kort nog i Av blir den inte det i någon annan inställning heller. Då får man inse att felet sitter bakom spakarna, för det är fotografen som försöker göra något som inte går på det sättet.

Har också 600D och Av är inte så smidigt, som man skulle önska. Bländaren blir ju som man vill utan vidare besvär. Men att få till en tid, som man önskar, måste man reglera ISO-värdet. Inte så problematiskt när man väl kan knapp- och rattläget utantill. Av-tänket gav som sagt långa tider och vid närmare granskning blev det lyckade bilder, men man blev på något sätt beroende av stativ. Visst fungerar stabilisatorn, men man får inte med det extra fina i skärpan.

Du har missuppfattat något. Det är inte Av-lägets fel att du får oönskade slutartider. Välj största bländare så får du kortast möjliga tid i förhållande till rådande ljus och Isoinställning.

@apersson850 och frosty.
Tack för länken men jag har tillräckligt med ljus och kunskap. Mitt problem är att kameran prioriterar låg ISO framför snabb slutartid vilket gör Av-läget med auto ISO oanvändbart för mig. Det innebär att den först och främst förlänger slutartiden till 1/FL innan den höjer ISO från 100.
Det innebär att jag i en situation med tillräckligt ljus för att köra 1/100 - f/1.4 ISO 1600 istället får 1/45 - f/1.4 och ISO 100 med skakoskärpa som följd (har inte kollat siffrorna. Bara ett exempel).

Om kameran hade haft en lägsta slutartid på 1/2xFL alt. möjligheten att själv sätta minimum slutartid (som på 5D) så hade det fungerat med Av-läge för mig.
Notera att mitt problem endast gäller situationer med lite dåligt ljus. I övrigt använder jag Av utan problem.

Eftersom de flesta Canon fungerar som min 600D så var jag intresserad av hur ni andra gör. Har förstått att många kör med Av.

@apersson850 och frosty.
Tack för länken men jag har tillräckligt med ljus och kunskap. Mitt problem är att kameran prioriterar låg ISO framför snabb slutartid vilket gör Av-läget med auto ISO oanvändbart för mig. Det innebär att den först och främst förlänger slutartiden till 1/FL innan den höjer ISO från 100.
Det innebär att jag i en situation med tillräckligt ljus för att köra 1/100 - f/1.4 ISO 1600 istället får 1/45 - f/1.4 och ISO 100 med skakoskärpa som följd (har inte kollat siffrorna. Bara ett exempel).

Om kameran hade haft en lägsta slutartid på 1/2xFL alt. möjligheten att själv sätta minimum slutartid (som på 5D) så hade det fungerat med Av-läge för mig.
Notera att mitt problem endast gäller situationer med lite dåligt ljus. I övrigt använder jag Av utan problem.

Eftersom de flesta Canon fungerar som min 600D så var jag intresserad av hur ni andra gör. Har förstått att många kör med Av.

Det gäller bara att känna kameran väl och hur du vill fota.
Är du i dunkel miljö så vet du ju uppenbarligen hur Av funkar på din kamera.
Sätt den då på Tv och och 1/125s, autoiso så kommer den välja största bländaren och därefter justera iso.
Vill du ha mindre bländare ändå så sätt den på manuell eller sätt iso manuellt.

/Stefan R. Nilsson

@apersson850 och frosty.

Kör mest med autoiso och Av när ljuset räcker och blir över. När ljuset börjar tryta så går jag över till autoiso med Tv och ställer in på den längsta tid jag förmår att handhålla utan skak, vilket ibland innebär tider kring 1/0,3 x brännvidden med IS på motiv som inte rör sej. Vill jag frysa en rörelse så blir det autoiso och Tv med tider från 1/400 - 1/1600 beroende på motiv och objektiv.

Brukar även öva att handhålla kameran, både utan skak och med swing då och då, precis som skyttar övar på skjutbanan.

Ok!

@apersson850 och frosty.

Själv kör jag aldrig med auto Iso mycket pga att jag är en "glad" Sony ägare och dom tidigare modellerna var ju inte spec. bra på höga Iso så mitt problem är inte skakningsoskärpa utan mer åt det brusiga hållet.

//Bo

Konstigt, jag förstår precis vad du menar och har ställt liknande fråga i en annan tråd. ;)

Jag gör så att utomhus och när det är gott om ljus så kör jag Av och när det finns risk för alldeles för långa slutartider så ändrar jag till M och auto-ISO.

Bländaren vill jag prioritera samtidigt som jag inte vill ha längre tider än kanske 1/125. Då låter jag ISO glida upp till maxgränsen.

Eller?
Det är i alla fall min erfarenhet med min Canon 600D där jag inte kan ställa minsta tillåtna slutartid.
Det innebär att så fort jag fotar inomhus utan extra belysning så väljer kameran 1/45 vilket genererar skak oskärpa.

Jag vet att många kör Av men antingen har ni modeller där man kan ställa in lägsta tillåtna slutartid, har otroligt stabila armar eller fotar endast med mkt mkt ljus.

Not: jag har auto ISO med max 3200.

Kommentarer eller tips?

Du menar väl att din kamera inte klarar att ställa in *längsta* tillåtna slutartid? Så att du kan "veta" att den inte blir för lång tid.

Nåja, oavsett om det går eller inte, det ljus som finns att tillgå, ihop med det max ISO du kan/vill använda samt max möjliga bländaren ditt objektiv har (max öppning alltså) är vad som bestämmer hur pass kort tid du kan räkna med att kunna fotografera med.

Dvs även i manuellt läge blir det ju samma behov av en viss längsta slutartid innan det blir skakningsokärpa, så vad kameran klarar är inte enda viktiga, det är också viktigt vad du själv klarar, samt hur pass du har koll på exponeringsdata (alltså, om exp data är inställda av dig eller kameran spelar ingen roll) när du fotogaferar.

Vill di inte riskera för lång tid får du väl ställa den tid du vet du klarar hålla still på, och sen via rätt bländare, rätt ISO se till att det blir nog med ljus för korrekt expenering.

Blixt (lr annan 'extern' ljuskälla) är väl möjligen nästa steg ifall det inte räcker med nyss nämnda tilltag...

@apersson850 och frosty.

Om du tycker att du har tillräcklig kunskap så är väl problenet löst. Ta kontroll över din kamera och låt dig inte luras av felkonstrue rad automatik. Det finns ju fast iso och M.

Problemet är ju hur man snabbt reglerar tid,bländare och ISO med minsta möjliga besvär. Resultatet skall ju bli optimalt för de olika objektiven, motiven och ljusförhållandena. Och dessutom måste man värdera besväret med att släpa på ett stativ.

Problemet är ju hur man snabbt reglerar tid,bländare och ISO med minsta möjliga besvär. Resultatet skall ju bli optimalt för de olika objektiven, motiven och ljusförhållandena. Och dessutom måste man värdera besväret med att släpa på ett stativ.

Stillstående motiv tillhör nog inte kategorin snabbast är bäst.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar