perstromgren
Aktiv medlem
Man får helt enkelt hålla ett öga på vilken tid kameran väljer (för den syns väl i sökaren på en 600D?) och välja ny bländare om så erfordras.
Per.
Per.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker i varje fall att Tv läget är behändigare. För att få minsta extrajobb, så är Auto-ISO max ställt på 1600. Behövs mera, så blir det till att ställa in manuellt. Auto ISO börjar reglera från 100 uppåt när bländaren är 4 - 5,6 för kitobjektiven.
Har oftast tider 1/160s, och för längre brännvidder och makro 1/250s, 1/400 s och 1/500 s. Märker knappt någon skillnad om stabiliseringen är av eller på.
Sätter du den på Av och autoiso så kan man sätta en lägsta slutartid. För ex bröllop så sätter jag oftast gränsen 1/125.
/Stefan R. Nilsson
Har också 600D och Av är inte så smidigt, som man skulle önska. Bländaren blir ju som man vill utan vidare besvär. Men att få till en tid, som man önskar, måste man reglera ISO-värdet. Inte så problematiskt när man väl kan knapp- och rattläget utantill. Av-tänket gav som sagt långa tider och vid närmare granskning blev det lyckade bilder, men man blev på något sätt beroende av stativ. Visst fungerar stabilisatorn, men man får inte med det extra fina i skärpan.
Tycker i varje fall att Tv läget är behändigare. För att få minsta extrajobb, så är Auto-ISO max ställt på 1600. Behövs mera, så blir det till att ställa in manuellt. Auto ISO börjar reglera från 100 uppåt när bländaren är 4 - 5,6 för kitobjektiven.
Har oftast tider 1/160s, och för längre brännvidder och makro 1/250s, 1/400 s och 1/500 s. Märker knappt någon skillnad om stabiliseringen är av eller på.
@apersson850 och frosty.
Tack för länken men jag har tillräckligt med ljus och kunskap. Mitt problem är att kameran prioriterar låg ISO framför snabb slutartid vilket gör Av-läget med auto ISO oanvändbart för mig. Det innebär att den först och främst förlänger slutartiden till 1/FL innan den höjer ISO från 100.
Det innebär att jag i en situation med tillräckligt ljus för att köra 1/100 - f/1.4 ISO 1600 istället får 1/45 - f/1.4 och ISO 100 med skakoskärpa som följd (har inte kollat siffrorna. Bara ett exempel).
Om kameran hade haft en lägsta slutartid på 1/2xFL alt. möjligheten att själv sätta minimum slutartid (som på 5D) så hade det fungerat med Av-läge för mig.
Notera att mitt problem endast gäller situationer med lite dåligt ljus. I övrigt använder jag Av utan problem.
Eftersom de flesta Canon fungerar som min 600D så var jag intresserad av hur ni andra gör. Har förstått att många kör med Av.
@apersson850 och frosty.
Tack för länken men jag har tillräckligt med ljus och kunskap. Mitt problem är att kameran prioriterar låg ISO framför snabb slutartid vilket gör Av-läget med auto ISO oanvändbart för mig. Det innebär att den först och främst förlänger slutartiden till 1/FL innan den höjer ISO från 100.
Det innebär att jag i en situation med tillräckligt ljus för att köra 1/100 - f/1.4 ISO 1600 istället får 1/45 - f/1.4 och ISO 100 med skakoskärpa som följd (har inte kollat siffrorna. Bara ett exempel).
Om kameran hade haft en lägsta slutartid på 1/2xFL alt. möjligheten att själv sätta minimum slutartid (som på 5D) så hade det fungerat med Av-läge för mig.
Notera att mitt problem endast gäller situationer med lite dåligt ljus. I övrigt använder jag Av utan problem.
Eftersom de flesta Canon fungerar som min 600D så var jag intresserad av hur ni andra gör. Har förstått att många kör med Av.
@apersson850 och frosty.
Eller?
Det är i alla fall min erfarenhet med min Canon 600D där jag inte kan ställa minsta tillåtna slutartid.
Det innebär att så fort jag fotar inomhus utan extra belysning så väljer kameran 1/45 vilket genererar skak oskärpa.
Jag vet att många kör Av men antingen har ni modeller där man kan ställa in lägsta tillåtna slutartid, har otroligt stabila armar eller fotar endast med mkt mkt ljus.
Not: jag har auto ISO med max 3200.
Kommentarer eller tips?
@apersson850 och frosty.
Problemet är ju hur man snabbt reglerar tid,bländare och ISO med minsta möjliga besvär. Resultatet skall ju bli optimalt för de olika objektiven, motiven och ljusförhållandena. Och dessutom måste man värdera besväret med att släpa på ett stativ.