Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Av-läge värdelöst utan stabilisator

Produkter
(logga in för att koppla)

noyfb

Aktiv medlem
Eller?
Det är i alla fall min erfarenhet med min Canon 600D där jag inte kan ställa minsta tillåtna slutartid.
Det innebär att så fort jag fotar inomhus utan extra belysning så väljer kameran 1/45 vilket genererar skak oskärpa.

Jag vet att många kör Av men antingen har ni modeller där man kan ställa in lägsta tillåtna slutartid, har otroligt stabila armar eller fotar endast med mkt mkt ljus.

Not: jag har auto ISO med max 3200.

Kommentarer eller tips?

Nej, det är inte värdelöst utan stabilisator, däremot utan kunskap är jag rädd ;-)

Det är inte Av-lägets fel att det fattas ljus för att fota på den bländaren du har ställt in, du måste öka bändaren om du inte får tillräckligt korta slutartider på något annat sätt. Det finns nog ingen kamera som har en kortaste slutartid som kan ställas in i Av. Det är nog snarare P du tänker på, där ökar kameran bländaren automatiskt när det blir för långa tider.

Sedan skulle inte stabilisator hjälpa dig mer än högst marginellt, när man kommer ned på slutartider på under 1/50 börjar det bli väldigt svårt att fota människor utan att få rörelseoskärpa på grund av deras rörelser.

Jag tror nog att en blixt är vad du behöver. Annars ljusstarkare optik. Det finns inga genvägar, sensorn måste ha en viss mängd ljus.

Jag använder oftast fast ISO och Av. Väljer en bländare som jag vill ha och håller sedan koll på slutartiden. Blir den för lång höjer jag ISO manuellt.

Jag kollade nu min 7D och 5D och satte dem på Auto ISO och Av och jag kan då se att kameran väljer slutartid efter brännvidd och ger tider som bör vara OK att handhålla, men inte med någon större marginal. T ex ,med fast 85:a utan IS på 7D får jag 1/125.

Vad har du för ISO, bländare och brännvidd när du får 1/45?

Vilket objektiv använder du?

Sätter du den på Av och autoiso så kan man sätta en lägsta slutartid. För ex bröllop så sätter jag oftast gränsen 1/125.

/Stefan R. Nilsson

Sätter du den på Av och autoiso så kan man sätta en lägsta slutartid. För ex bröllop så sätter jag oftast gränsen 1/125.

/Stefan R. Nilsson

Jo, men då är det ju en längsta slutartid för auto-ISO, inte för Av i sig? Det går väl inte att ställa in en längsta tid utan auto-ISO?

För tillfället leker jag med Sigma 30mm f/1.4.
Så som Av och AutoISO funkar är ju att först sänka slutartiden till cirka 1/FL och sedan höja ISO. I mitt fall blir det oftast knasigt eftersom 1/45 ger skakoskärpa som sagt.

AFJ nämner fast ISO men då tappar man lite av det halvautomatiska och kan köra helt manuellt istället (med autoISO).

Jo, men då är det ju en längsta slutartid för auto-ISO, inte för Av i sig? Det går väl inte att ställa in en längsta tid utan auto-ISO?

Från 5DIII manualen:
"When Auto ISO is set, you can set the minimum shutter speed (1/250 sec. to 1 sec) so that the automaitcally-set shutter speed is not too slow."

Jag kör mest Av med fast ISO.
Man behöver hålla ett öga på den resulterande slutartiden och sedan kompensera ISO eller bländare alternativt blixt eller stativ när det börjar dra iväg.
IS hjälper lite, men gör inga mirakel när det är mörkt nog.

För tillfället leker jag med Sigma 30mm f/1.4.
Så som Av och AutoISO funkar är ju att först sänka slutartiden till cirka 1/FL och sedan höja ISO. I mitt fall blir det oftast knasigt eftersom 1/45 ger skakoskärpa som sagt.

AFJ nämner fast ISO men då tappar man lite av det halvautomatiska och kan köra helt manuellt istället (med autoISO).

Jag förstår att du vill använda auto ISO, tanken med det är bra. Jag bara nämnde att jag själv oftast sätter ISO själv så mina erfarenheter av auto är begränsade.

Jag tycker du skall träna lite på att hålla kameran still. Med 30 mm bör du kunna undvika skakningsoskärpa med 1/40, åtminstone ingen omöjligt uppgift.

Är du säker på att det är skakningsoskärpa du får och inte rörelse dito?

Jag förstår att du vill använda auto ISO, tanken med det är bra. Jag bara nämnde att jag själv oftast sätter ISO själv så mina erfarenheter av auto är begränsade.

Jag tycker du skall träna lite på att hålla kameran still. Med 30 mm bör du kunna undvika skakningsoskärpa med 1/40, åtminstone ingen omöjligt uppgift.

Är du säker på att det är skakningsoskärpa du får och inte rörelse dito?

Jag fotar stillastående saker och med Av/AutoISO så blir det oskarpt men i M med 1/250 så är det skarpt. :)
Men saken blir ju inte bättre med rörligare motiv. :-D

Fast ISO är ett bra tips och jag ska testa det.

En sak som inte tagits upp är vilken brännvidd du kör med. Ju längre brännvidd desto snabbare slutartider måste du ha. 17mm bör du nästan kunna ta bra bilder ¨på 1/27s på din kamera.

/Stefan

Då borde han kunna få relativt skarpa bilder på 1/45s. Han får helt enkelt öva på kamerahållning.
Om han använder Liveview så bör man slopa den tekniken.

/Stefan

Jag fotar stillastående saker och med Av/AutoISO så blir det oskarpt men i M med 1/250 så är det skarpt. :)
Men saken blir ju inte bättre med rörligare motiv. :-D

Fast ISO är ett bra tips och jag ska testa det.

Träna också lite på att hålla kameran stilla, krama avtryckaren, luta kroppen mot en dörrpost, prova olika andingstekniker. Det finns faktiskt många olika sätt att motverka händernas darrningar och förbättra "hit-rate".

Själv brukar jag ibland använda snabb seriebildstagning när jag fotar på tider som riskerar skakningsoskärpa. Skjuter man 3-4 bilder så ökar chansen att någon är skarp tycker jag.

Men, det absolut enklaste är att se till att ha ett högre ISO, det ger större marginaler och med dagens kameror är det ofta OK att gå högt i ISO.

Men till stillastående motiv i dåligt ljus inomhus är väl stativ den perfekta lösningen? Då kan du hålla dig på låga ISO och vilken bländare du vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar