Automatisk exponeringskompensation fungerar som så att om man har ställt in en bländare, tid eller både och, som går utanför kamerans mätområde så griper kameran in och ändrar ens manuella inställning till en inställning som fungerar för ljusmätaren. Om man har denna funktion avslagen, så visar kameran blinkande bländare eller blinkande tid i sökaren när man har hamnat utanför mätarens område och då får man själv ändra bländaren eller tiden till något som fungerar för mätaren.
Kamerans automatiska exponeringskompensation gäller för lägen Av och Tv. I läge Av (bländarförval) så kan kameran ändra ens manuella val av bländare, i läge Tv (tidsförval) så kan kameran ändra ens manuelal val av slutartid.
Har för mig att automatisk exponeringskompensation även kan vara aktiv för M-läget och då påverka ens manuella inställning av bländare och tid, men jag har inte kameran i närheten i skrivande stund så jag kan inte kolla.
Obs: Denna funktion korrigerar inte för avsiktlig över- eller underexponering, utan den griper in när ens valda inställning ligger utanför ljusmätarens möjliga mätområde/arbetsområde.