Annons

Autofokus - vad kan man kräva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lemonshark

Aktiv medlem
Jag köpte en KM D5D med ett Sigma 18-50/2,8 för några månader sedan hos Expert. När jag testade kameran inomhus missade autofokusen på varenda bild. Det spelade ingen roll om jag använde blixt eller inte. Om fotoobjektet befann sig inom mindre än en meter från kameran blev dock fokus rätt. Utomhus i dagsljus var det heller inga större problem. Objektivet lämnades in till Zieger men de fann inga fel. Jag fick ett nytt kamerahus och ett nytt Sigma 18-50/2,8 men resultatet blev detsamma. Kit-gluggens (18-70) autofokus hittar fokus utan problem (funderar på att ta ett KM 24-105 istället).

Vad kan man kräva av en autofokus?

//Mattias
 
Du kan givetvis kräva att 18-50 hittar fokus minst lika bra som 18-70. den högre ljusstyrkan ska göra det mycket enklare
för kameran att hitta fokus dessutom, så reklamera på!
 
Hur kan autofokusen fokusera så illa på ett objektiv som ändå kostar 4500 kr? Jag kommer att gå tillbaka till Expert idag och jag vill inte testa ett Sigma 18-50/2,8 till. Kommer kräva ett annat objektiv. Kanske säkrast att ta ett KM-objektiv?
 
Det är bara att acceptera att vissa gluggar och kamerahus passar inte ihop. Har läst liknade inlägg om olika kombinationer med kamerahus och Sigma/Tamron varianter som inte funkar ihop..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.