Annons

Autofokus trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ades

Aktiv medlem
Hej

Har nyligt köpt en Nikon D50 med kitobjektiv och Nikkor 55-200mm objektivet.

Och tills idag så funkade autofokusen på 200mm objektivet utan problem. Men nu så är autofokusen helt död; har prövat alla inställningar i kameran jag kan komma på. Men jag får köra med manuell fokus om jag ska få nån skärpa.

Kan det vara så att autofokusen på det objektivet helt enkelt är trasigt?
 
Ta lös objektivet och kolla/gör rent kontakterna. Om inte det hjälper, ta ur back-up och det "vanliga" batteriet en stund. Testa sedan igen.
 
Det är ingen smuts eller konstigheter vid kontakterna på objektivet. Men jag rengjorde ändå.
AF funkar ändå inte.

För övrigt så har jag bara använt det 2 ggr. Så det är i princip nytt.

En till fråga, då den inte autofokuserar så visas 'r09' i lilla displayen där det står hur många kort man kan ta, vad är det för nå?
 
Dez skrev:
Verkar vara en felkod. Nu får någon Nikon-kunnig ta över.

Nej, det är ingen felkod.

rXX betyder att det finns plats för XX bilder i bufferten. Bufferten är ett snabbt minne som är inbyggt i kameran. Från bufferten skrivs bilderna sedan över till minneskortet.
 
Ades skrev:
Det är ingen smuts eller konstigheter vid kontakterna på objektivet. Men jag rengjorde ändå.
AF funkar ändå inte.

För övrigt så har jag bara använt det 2 ggr. Så det är i princip nytt.

En till fråga, då den inte autofokuserar så visas 'r09' i lilla displayen där det står hur många kort man kan ta, vad är det för nå?

r09 visar hur många bilder som får plats i buffertminnet med aktuell inställning, 9 st i detta fall alltså.

Hur funkar kameran med annan optik?
 
Nu har det gått ett tag sedan du skrev att du hade problem så det kanske löst sig. I så fall skulle jag gärna vilja veta vad som var fel och hur det åtgärdades.

Jag tittade på Nikon support och där kan man läsa följande: "När avtryckarknappen trycks ner halvvägs på Nikon D-SLR kameror, kommer displayen att visa antalet exponeringar som kan lagras i minnesbufferten med aktuella inställningar innan kameran måste skriva ner bilderna till minneskortet. Displayen kommer då att visa återstående nummer ( därför bokstav "r" (remaning)). Alltså "r06" indikerar att bufferten får plats med sex bilder under rådande inställning, "r09" indikerar då nio bilder osv."

http://nikoneurope-se.custhelp.com/...nNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1
 
Anteman skrev:
Nu har det gått ett tag sedan du skrev att du hade problem så det kanske löst sig. I så fall skulle jag gärna vilja veta vad som var fel och hur det åtgärdades.

Jag tittade på Nikon support och där kan man läsa följande: "När avtryckarknappen trycks ner halvvägs på Nikon D-SLR kameror, kommer displayen att visa antalet exponeringar som kan lagras i minnesbufferten med aktuella inställningar innan kameran måste skriva ner bilderna till minneskortet. Displayen kommer då att visa återstående nummer ( därför bokstav "r" (remaning)). Alltså "r06" indikerar att bufferten får plats med sex bilder under rådande inställning, "r09" indikerar då nio bilder osv."

http://nikoneurope-se.custhelp.com/...nNlYXJjaF9ubCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1

Jag har inte gjort något åt problemet ännu. Mest för att jag inte har bråttom.

Och URL du hänvisar till har inget med mig att göra, förrutom att jag frågade samma fråga i denna tråd.
 
Du har helt rätt. Jag bara smög in den eftersom du frågat.
Jag tycket det är konstigt att autofokus inte funkar just bara på det objektivet. Hur är det, har objektivet egen fokuseringsmotor eller använder den kamerans? I så fall kanske du kan kolla om spåret på objektivet fastnat.
 
Anteman skrev:
Du har helt rätt. Jag bara smög in den eftersom du frågat.
Jag tycket det är konstigt att autofokus inte funkar just bara på det objektivet. Hur är det, har objektivet egen fokuseringsmotor eller använder den kamerans? I så fall kanske du kan kolla om spåret på objektivet fastnat.

Eftersom andra objektiv funkar för mig så är det nog egen fokuseringsmotor i det objektivet.
Har prövat allt utom att bryta sönder objektivet så jag ska låta Nikon ta en koll på det inom en snar framtid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.