Det finns, som jag ser det, 3 möjligheter: 1) Det är fel på objektivet med linselement som inte sitter riktigt så att det är omöjligt att hitta skärpan - fokusera manuellt och ta en bild, går det att få skarpt är detta inte problemet. 2) Det finns ingen bildstabilisering i objektivet och i telelägena blir det förutom skakningar som påverkat skärpan även svårare att fokusera. 200/5,6 blir ju 300 mm med en ganska liten bländare som inte ger mycket ljus för sensorn att fokusera med. Därför i allt annat än bra dagsljus ta'r fokuseringen lite tid. Om du då skakar lite hinner det motiv som du försöker fokusera på flytta sig i sökaren p g a skakningar så att fokusering hinns inte med. Jag hade liknande problem tidigare med min Nikonutrustning och Tamron 200-400/5,6. Även med hög ISO och slutartid som var OK hann ju kameran inte fokusera ens på ett träd i allt annat än bra ljus då autofokussensorn inte fick nog med signal att fokusera på den korta tid den hade på sig i skakningarna. testa detta genom att sätta kameran på stativ eller stadig yta och försök fokusera med autofokus på ett stilla föremål - fungerar det då är det för lite ljus för mycket tele och för liten maxbländare som är problemet. Då får du fokusera med AF i bra ljus och manuellt i dåligt ljus eller använd stativ med stillastående föremål i dåligt ljus. 3) Har du försökt fokusera för nära, närmre än närgränsen?