Annons

Autofokus och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

d3b0v0

Ny medlem
Jag har en fråga angående autofocus och hur objektiven påverkar den. Jag har en Canon 1000d med ett set-objektiv 18-55 f/3,5-5,6 och ett Tamron 55-200 f/4,0-5,6 och har nu upptäckt att autofocusen inte fungerar alls med Tamron-objektivet, men utmärkt med set-objektivet. Den bara drar linsen fram och tillbaka utan att hitta någon skärpa. Jag förstår bara inte hur det går till, i objektivet sitter det bara en autofocus-motor, själva sensornerna sitter i kameran, eller hur?

Det finns, som jag ser det, 3 möjligheter: 1) Det är fel på objektivet med linselement som inte sitter riktigt så att det är omöjligt att hitta skärpan - fokusera manuellt och ta en bild, går det att få skarpt är detta inte problemet. 2) Det finns ingen bildstabilisering i objektivet och i telelägena blir det förutom skakningar som påverkat skärpan även svårare att fokusera. 200/5,6 blir ju 300 mm med en ganska liten bländare som inte ger mycket ljus för sensorn att fokusera med. Därför i allt annat än bra dagsljus ta'r fokuseringen lite tid. Om du då skakar lite hinner det motiv som du försöker fokusera på flytta sig i sökaren p g a skakningar så att fokusering hinns inte med. Jag hade liknande problem tidigare med min Nikonutrustning och Tamron 200-400/5,6. Även med hög ISO och slutartid som var OK hann ju kameran inte fokusera ens på ett träd i allt annat än bra ljus då autofokussensorn inte fick nog med signal att fokusera på den korta tid den hade på sig i skakningarna. testa detta genom att sätta kameran på stativ eller stadig yta och försök fokusera med autofokus på ett stilla föremål - fungerar det då är det för lite ljus för mycket tele och för liten maxbländare som är problemet. Då får du fokusera med AF i bra ljus och manuellt i dåligt ljus eller använd stativ med stillastående föremål i dåligt ljus. 3) Har du försökt fokusera för nära, närmre än närgränsen?

Det finns, som jag ser det, 3 möjligheter: 1) Det är fel på objektivet med linselement som inte sitter riktigt så att det är omöjligt att hitta skärpan - fokusera manuellt och ta en bild, går det att få skarpt är detta inte problemet. 2) Det finns ingen bildstabilisering i objektivet och i telelägena blir det förutom skakningar som påverkat skärpan även svårare att fokusera. 200/5,6 blir ju 300 mm med en ganska liten bländare som inte ger mycket ljus för sensorn att fokusera med. Därför i allt annat än bra dagsljus ta'r fokuseringen lite tid. Om du då skakar lite hinner det motiv som du försöker fokusera på flytta sig i sökaren p g a skakningar så att fokusering hinns inte med. Jag hade liknande problem tidigare med min Nikonutrustning och Tamron 200-400/5,6. Även med hög ISO och slutartid som var OK hann ju kameran inte fokusera ens på ett träd i allt annat än bra ljus då autofokussensorn inte fick nog med signal att fokusera på den korta tid den hade på sig i skakningarna. testa detta genom att sätta kameran på stativ eller stadig yta och försök fokusera med autofokus på ett stilla föremål - fungerar det då är det för lite ljus för mycket tele och för liten maxbländare som är problemet. Då får du fokusera med AF i bra ljus och manuellt i dåligt ljus eller använd stativ med stillastående föremål i dåligt ljus. 3) Har du försökt fokusera för nära, närmre än närgränsen?

Det går jättebra att fokusera manuellt. Jag har försökt med både full och minsta zoom, fokusera på ett föremål precis vid närgränsen och på föremål på flera hundra meters avstånd. Jag har full bländaröppning och solen lysen stark ute. Upptäckte nu att när linsen har gått så långt fram (eller bak) som den kan så fortsätter motorn jobba ända tills jag släppar avtryckaren. Det måste vara något fel på objektivet va?

Det går ju fortfarande inte att utesluta. Men en vanlig orsak till att objektiv jobbar fram och tillbaka är att kontrasten på det du försöker fokusera på är för dålig.
Har din kamera fler än en fokussensor, eller är det bara en i mitten av sökaren? Sidosensorerna har också ofta sämre känslighet än den mittplacerade.

Prova att sätta kamera på ett stadigt underlag. Sätt ett väldigt ljust föremål framför en mörk bakgrund eller tvärt om. Detta är alltså en situation med hög kontrast. I bra ljus försök nu att se om kameran med endast mittersta fokussensorn kan klara att sätta rätt fokus med förgrundsmotivet i bildens mitt. Klara den inte detta då skall du kolla om det är fel på objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar